Taas tulee tämä, että mielipiteistä voi kiistellä vaikka maailman tappiin, mutta ei välttämättä päästä yksimielisyyteen!
Minä joudun nyt kyllä tunnustamaan, että olen itsekkin ajatellut että sektio olisi jotenkin helpompi kuin alatiesynnytys.. En vain ole koskaan älynnyt ajatella sitä niin että joku vois mielen pahottaa tai että siinä todella voi tulla vaikka minkälaisia komplikaatioita! :ashamed: Sitä en ole paljoa miettinyt että onko se sitten synnytys vai ei, mutta kai minä sen niin puoltasin että synnytys se on. Joku kertoi että on mummo synnyttänyt lapsensa alakautta perätilassa ja napanuora kaulan ympärillä ja onnistunu. Ennen vanhaanhan ne äitit tosiaan synnytti lapsensa töiden keskellä saunan lauteille, mutta miettikääpä että kuinka paljon naisia kuoli sillon synnytyksiin?? Minä olen onnellinen siitä, että nykymaailmassa on keinot tilanteisiin, jossa voi sattua jotain. Ja todellakin, jotkut ei voi synnyttää alateitse, jotkut ei ehkä halua. esim. kovan pelon takia. En minä ketään siitä syyttele!
Mutta palaanpa siihen vielä että olen ajatellu jotenki sen sektion olevan joillaki "turhan helppo" tai vastaavaa. Mulla ei kovasti ole tuttavapiirissä sektiolla synnyttäneitä, joten en voi sanoa puhuvani kokemuksesta. Äiti-puoli on tehny 4lastaan sektiolla lonkkavian takia. En muista juuri muuta siltä ajalta kuin että lepäili paljon alussa. Mutta luulin sen kai kuuluvan asiaan synnytyksen jälkeen. Sitten yks kaveri on saanut kaks lastaan sektiolla. Mutta heille se oli senkin vuoksi erilainen kokemus, että lapset myös "laitettiin" kasvamaan kohtuun. Eri syiden vuoksi ei voinut synnyttää alateitse, en tiiä olisko halunnutkaan. Ei siitä paljoa puhuttu. Itse sain esikoisen ihan normaalisti alakautta ilman ongelmia, enkä revenny. Minä olin onnellinen siitä että sain synnyttää niin, ja ajattelin että se oli ainoa tapa jolla minä itse tunsin raskauden ja lapsen syntymisen olevan ns. "loppuun asti vietyjä". Jotenki tuntu että se raskaus jää kesken jos en pääse synnyttämään normaalisti. Saattaa kuulostaa julmalta niiden korviin jotka ovat vähättelyjä kuulleet sektiolla synnyttämisestä. HUOMIOIKAA ETTÄ MINÄ EN KERRO NÄITÄ JUTTUJA PAHOITTAAKSENI JONKUN MIELEN! :attn: Myönnän silloin myös ajatelleeni, että ystäväni tosiaan "pääsi helpolla" kun ei "tarvinnut" sitä lasta laittaa alulle tai tehdä. Saatoimpa joskus ääneenkin siitä jollekkin puolihuolimattomasti sanoa. Tosi typerää näin jälkeenpäin ajateltuna. :ashamed: Heillä kuudenvuoden lapsettomuuden jälkeen todettiin onnistunut raskaus ja lapsi saatiin maailmaan terveenä, niin mitä ihmettä siinä punnitsemaan sitä paremmuutta? Mutta on se tuo mieli ihmeellinen, ei voi muuta sanoa. Ei varmaan kukaan pahalla sano tuommosia, vaan ihan silkkaa ajattelemattomuutta. Omalla kohdalla ainaki näin.
Olen minäkin vastavuoroisesti saanut kuulla kyseiseltä ystävältäni, miten minä olen päässyt helpolla kun kävin tuosta vaan tekasemassa lapsen ja tulin kotiin niinku mitään ei olis tapahtunukkaan..! (Hän itse joutui olemaan vuodelevossa sairaalassa 3viikkoa ennen leikkausta ja vauva oli kovasti itkuinen vuoden ikään saakka..) Että niin monipiippuisia on nämä jutut todellakin!
Mutta siis mielipiteitähän saa olla, mutta kaikkea ei välttämättä tarvitse sanoa ääneen, jos arvelluttaa että joku saattaa mielensä pahoittaa..
Jos nyt tulevan lapsosen kanssa "joutuisin" sektioon, olisin siihen ihan yhtä tyytyväinen kuin alatiesynnytykseenkin. Mukavaa ja helpottavaa tietää että on aina toinenki keino hätätapausten varalle.
Onnea ja hyvää vointia kaikille, syntyypä ne teidän vauvanne maailmaan mitä kautta tahansa.
Ja kovasta anteeksi jos loukkasin jonkun mieltä, ei ollut tarkoitus.
Terkkuja ja aurinkoista kesää! :wave: =)
Chicco ja vaupsi rv18<br><br>