Minäkin purnaan päivähoidosta (hoitoajoista) !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas kiukuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin minäkin olen kirjoittanut kohtaan missä kysellään päivittäinen hoitoaika että 5-19. mutta saatte arvata onko lapseni tollaista aikaa hoidossa

No ei oo taatusti hyväksynyt ohjaaja tollasta aikaa hoitosopimusta tehdessä!
lapsen hoitoaika saa olla maksimissaan 10h

Täällä on ainakin niin että kun hoitosopimus tehdään niin siihen laitetaan hoitoaika ja päivien lukemäärä kuukaudessa.
Nämä molemmat seikat vaikuttavat maksuun. Eli päivä on jaettu muistaakseni näin
0-3h, alle5, alle 7h ja yli 7h. Näistä sit menee tietty maksu (pitää siis yksi alue valita) Sit jos on vapaita niin nekin vähentävät hoitomaksua. Mutta määrä pitää olla sama joka kuukausi, siis vapaiden.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
niin minäkin olen kirjoittanut kohtaan missä kysellään päivittäinen hoitoaika että 5-19. mutta saatte arvata onko lapseni tollaista aikaa hoidossa

no ei todellakaan lapseni ole noin hoidossa vaan lapsen päivittäinen hoitoaika osuu tuolle aika välille. esim. jos menee 5 haetaan 12 ja jos on illassa hoitoaika on 12-19 ja paljon kaikkea muuta tuolta väliltä. Kiitos kahden vuoroa tekevän vanhemman lapsellani on vapaita keskellä viikkoa ja päivittäinen hoitoaika on keskimäärin 5-7h.

Meillä on onneksi ollut niin mukavat hoitopaikat, että itse olen ihan voinut ilmoittaa milloin lapset tulevat ja milloin lähtevät. Koulussa kun olin ja jos puoliltapäiväivin jo loppui, niin ilmoitin, että teen kouluhommia koululla iltapäivälle ja hain lapset vasta välipalan jälkeen. Taasen jos jossain jaksossa menin vasta puoleenpäivään, saatoin viedä lapset kahdeksaksi aamupalalle ja mennä kouluun ja monesti kävin uimassakin ennen kouluun menoa.

Minulla vuorotyö ja kyllä lapset ovat saaneet päiväkotiin mennä esim. 8 aamiaiselle, vaikka olen ilmoittanut, että tulevat 9 aikoihin. Parempihan se on lapsellekin, että saa olla heti aamusta asti touhussa mukana kun että tulee kesken päivän.

No sama se on toisinpäin valitettavasti:( Olen pph ja saan joustaa jatkuvasti. Hoitoajat on sovittu klo 7.30-16.30 kun vanhemmat olivat sitä mieltä että he ehtii aivan hyvin ajaa töihin 5km:n matkan puolessa tunnissa. No, pari ekaa päivää homma toimi ja sitten alkoi lipsuminen. Tultiin 7.15 tai jopa klo 7.00 ja haetaan 16.45-17.-15 .

tuon takia, tai paremminkin tuon estämiseksi minä "jouduin" laittamaan esikoisen kokopäiväseksi pph:lle, vaikka periaateessa se 5h olisi riittänyt.
Työni on klo 8-13 mutta kun tuohon aikaan pitää ajoittua myös tytön vienti ja haku niin enhän mä kerkeä vaikka matkaa onkin noin 2km..
laitoin ihan suosiolla tytön hoitoon 7.45-14.15 niin kerkeääpähän välipalankin syödä hoidossa sitten..
Siinä mielessä harmittaa, että tyttö tulee olemaan hoidossa sellaisinakin päivinä kun itsellä ei töitä, niin silloin se 5h olisi riittänyt ihan hyvin..

Tarhassa eivät olleet noin tarkkoja silloin kun tyttö siellä oli, mutta ymmärrettävää tuo on varsinkin pph:lla

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Mitään väärinkäsityksen mahdollisuutta ei varmaankaan ole.. Siis, oisko se hoitaja kuitenkin voinut ihan vaan uteliaisuttaan kysyä, että "Miksi?" tai olettaen, että hänen tarvitsisi se tietää lasta ajatellen.

Mitähän hoitaja miksi-tiedolla tekee, kun ei millään lailla vaikuta heidän aamuihinsa...

ja näitä vanhempia sitten riittää.... kyllä se lapsimäärä vaikuttaa päiväkodin aamuihin koska aina pitää olla tietty määrä hoitajia lapsimäärää kohden. Ihan vaan tiedoksi sinullekin eihän ne hoitajat siellä päiväkodissa asu ja ole ympäri vuorokauden. Että näitä omaan napaansa tuijottajia riittää. Lapset herätetään ja revitään sängystä kuuden jälkeen aamulla että voidaan vielä mennä vähän nokosille ja rauhassa latautua omaan työpäivään, miksi ihmeessä niitä lapsia hankitaan kun niistä pitää olla mahdollisimman vähän vaivaa!

no ei todellakaan lapseni ole noin hoidossa vaan lapsen päivittäinen hoitoaika osuu tuolle aika välille. esim. jos menee 5 haetaan 12 ja jos on illassa hoitoaika on 12-19 ja paljon kaikkea muuta tuolta väliltä. Kiitos kahden vuoroa tekevän vanhemman lapsellani on vapaita keskellä viikkoa ja päivittäinen hoitoaika on keskimäärin 5-7h.

Joo. Siis sä olet voinut ilmoittaa että hoitoaikanne osuu tuolle välille, mutta se ei tarkoita sitä, että lapsesi saisivat olla hoidossa tuon ajan.

Meillä on samat ajat päiväkodissa ailmoitettu kun teillä. minä opiskelen ja mies on töissä. Usein viedään myöhemmin ja/tai haetaan aikasemmin. Ikinä ei ole kukaan hoitajista sanonut halaistua sanaa siitä milloin pitäis hakea/viedä. Jo nyt oliskin, jos on ilmotettu aika millon lapset saavat olla hoidossa, ja se jos ei sitte sopisikaan hoitajille. :/

Mullakin on luentoja ja seminaareja millon mitenkin (esim 9-12, 12-14, 13-16), enkä näe mitään syytä ilmotella siitä kenellekään. Itte olen arvoinu kuinka paljon aikaa tartten päivisin, pakkohan siinä on keretä lukemaankin.

Sinuna sanoisin että sulla on koulussa ajat muuttunu tai että välillä on pakko aloittaa lukeminen aikasin aamulla ja lapsi tulee silloin aikasin.

Minusta tuntuu hassulle se, että ihmetellään miksi hoitaja on lapsen hoitoajoista kiinnostunut. Eikö se päinvastoin osoita, että hoitaja on oikealla alalla, kun haluaa tietää lapsen elämästä?

Kyllä minäkin hoitajana ihan varmasti kysyisin, että miksi lapsi halutaan yhtäkkiä pitää 1,5 tuntia kauemmin hoidossa kuin ennen. Luultavasti hoitajat ajattelevat esim. lapsen hoitopäivän pituutta yms. asioita.

Joo. Siis sä olet voinut ilmoittaa että hoitoaikanne osuu tuolle välille, mutta se ei tarkoita sitä, että lapsesi saisivat olla hoidossa tuon ajan.

en niin väittänytkään. vaan se oli ilmoitusluotinen asia niille vanhemmille jotka koko ajan hokee että olemme kirjoittaneet hoitosopimukseen sen ja sen ajan, niin myös sen ajan lapseni on hoidossa. Ymmärsitkö mitään?
tää mun kirjoitus oli v....lua niille vanhemmille jotka ovat tehneet kullanmurunsa vain sen takia että sitä on kiva pitää paljon hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
ja näitä vanhempia sitten riittää.... kyllä se lapsimäärä vaikuttaa päiväkodin aamuihin koska aina pitää olla tietty määrä hoitajia lapsimäärää kohden. Ihan vaan tiedoksi sinullekin eihän ne hoitajat siellä päiväkodissa asu ja ole ympäri vuorokauden. Että näitä omaan napaansa tuijottajia riittää. Lapset herätetään ja revitään sängystä kuuden jälkeen aamulla että voidaan vielä mennä vähän nokosille ja rauhassa latautua omaan työpäivään, miksi ihmeessä niitä lapsia hankitaan kun niistä pitää olla mahdollisimman vähän vaivaa!

Kannattaisiko lukea ajatuksella koko ketju, ennen kuin tulee syyttelemään! :whistle:

En kyllä mitenkään ymmärrä miten joku viitsii viedä lapsen päiväkotiin aamupalalle klo 8, vaikka itse menee iltavuoroon?! Tätä asiaa olen pähkäilly niin työsäni päiväkodissa kuin äitinäkin. En sitten mistään hinnasta lähtisi raahaamaan lasta aamupalalle, jonka voi syödä rauhassa kotonakin. Ja kyllä se lapsi pääsee ryhmään mukaan ihan ilman sitä aamupalalle osallistumistakin... Vanhemmat jotka pitävät lapsiaan päiväkodissa pitkiä aikoja, vapaapäivinään ja lomillaan luulevat ilmeisestikin että lapselle se ei ole työtä olla samassa ryhmässä 20 muun lapsen kanssa ja meluisessa ympäristössä. Ai niin, mutta unohdin... SE OLIKIN SE RAHA JOKA ON TEILLE TÄRKEEMPÄÄ KUN OMA LAPSI! "Mutta kun me maksetaan siitä..."

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kannattaisiko lukea ajatuksella koko ketju, ennen kuin tulee syyttelemään! :whistle:

taisi kolahtaa

Alkuperäinen kirjoittaja M:
En kyllä mitenkään ymmärrä miten joku viitsii viedä lapsen päiväkotiin aamupalalle klo 8, vaikka itse menee iltavuoroon?! Tätä asiaa olen pähkäilly niin työsäni päiväkodissa kuin äitinäkin. En sitten mistään hinnasta lähtisi raahaamaan lasta aamupalalle, jonka voi syödä rauhassa kotonakin. Ja kyllä se lapsi pääsee ryhmään mukaan ihan ilman sitä aamupalalle osallistumistakin... Vanhemmat jotka pitävät lapsiaan päiväkodissa pitkiä aikoja, vapaapäivinään ja lomillaan luulevat ilmeisestikin että lapselle se ei ole työtä olla samassa ryhmässä 20 muun lapsen kanssa ja meluisessa ympäristössä. Ai niin, mutta unohdin... SE OLIKIN SE RAHA JOKA ON TEILLE TÄRKEEMPÄÄ KUN OMA LAPSI! "Mutta kun me maksetaan siitä..."

jee kerrankin joku joka on kanssani samaa mieltä

Minäkin olen joskus ihmetellyt sitä, että yksi tuttuni vie lapsen jo 7:ään hoitoon, vaikka itse menee 9:ään töihin. Syy on se, että lapsi menee aamupalalle hoitopaikkaan.

Se on sinänsä ihan ok, mutta minusta vain on itsestäni aika mukavaa olla lasten kanssa aamu kotona, keitellä puuroa rauhassa ja jutella niitä näitä. Jotenkin ei millään viitsisi eikä raaskisi heti herättyä viedä lasta päiväkotiin. Mutta lapsia ja vanhempia on erilaisia. =)

on päivähoidossa aivan selvä suuntaus, lapset tuodaan vaikka itsellä olisi vapaa päivä ja 10 tunnin päivät ovat melko tavallisia. Kyllä se lapsikin tarvitsee lomaa ja vapaata, tiedättekö montaako lasta päivittäin lohdutan kun äitiä ja isää on ikävä, vaikka hellyyttä ja syliä annetaankin mahdollisimman paljon omat vanhemmat ovat silti ne tärkeimmät. Suuntaus on ikävä kyllä se että mitä helpommalla ja vähän elämää muuttamalla päästään sen parempi eli omista harrastuksista pidetään kiinni vaikka se aika olisi omalta lapselta pois. Kyllä sitä ehtii itseensä paneutua kun lapset kasvaa, he ovat niin vähän aikaa pieniä.

Ei tuollaista 10h rajaa muuten virallisesti ole....Jos on vuorohoidossa ja yössä...pitkässä illassa niin heittäen voi ylittyä tuo 10 tuntia.

on päivähoidossa aivan selvä suuntaus, lapset tuodaan vaikka itsellä olisi vapaa päivä ja 10 tunnin päivät ovat melko tavallisia. Kyllä se lapsikin tarvitsee lomaa ja vapaata, tiedättekö montaako lasta päivittäin lohdutan kun äitiä ja isää on ikävä, vaikka hellyyttä ja syliä annetaankin mahdollisimman paljon omat vanhemmat ovat silti ne tärkeimmät. Suuntaus on ikävä kyllä se että mitä helpommalla ja vähän elämää muuttamalla päästään sen parempi eli omista harrastuksista pidetään kiinni vaikka se aika olisi omalta lapselta pois. Kyllä sitä ehtii itseensä paneutua kun lapset kasvaa, he ovat niin vähän aikaa pieniä.

on se vaan niin ihanaa tuoda lapsia päiväkotiin kun sinulaisiasi "hoitsuja" on siellä hoitamassa. niin rakentavasti ajattelette perheistä ja varmaan pelkkää hyvää puhutte myös "selän takana".hyvin rakentaa luottamusta päivähoidon ja kodin välillä kun tämmösiä lueskelee....

Yhteistyössä