Minäpä teen nyt suuren kyselyn.

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Määritelkää normaali. Ja mikä on normaali parisuhde, normaali perhe-elämä. Millainen käytös on normaalia? Millainen käytös tai tapa toimia määritellään mielestäsi riippuvuudeksi? Vai onko olemassa jostakin riippuvaisia ihmisiä vai onko se mielestäsi vaan joidenkin ihmisten keksimää joutavanpäiväistä toisten lokerointia?

Kysyn teiltä, kun saatiin miehen kanssa aiheesta melkoinen sanaharkka. Hänen mielestään ei voi esimerkiksi määritellä "epänormaaliksi" ihmiseksi sellaista, joka istuu netissä työpäivän jälkeen koko loppuillan ja viikonloppuisin 9-13 tuntia vuorokaudessa. Samoin ei ole kuulemma epänormaalia perhe-elämää, jos vain äiti osallistuu lasten kanssa puuhailuun ja selvittelee kaikki pulmatilanteet. Muutakin tuli ilmi, mutta ei niistä sen enempää.

Vaan kertokaas te mulle nuo edellä mainitut määritelmät. Mahdollisesti eri näkökannoilta tarkasteltuna.

Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö normaali ole se, miten suurin osa tekee, tai joku keskiarvo...

Näin minäki ajattelen. Mutta ajattelen myös, että "normaalius" ei oo välttämättä aina paras vaihtoehto eikä mikään ainoa oikea tapa toimia ja käyttäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö normaali ole se, miten suurin osa tekee, tai joku keskiarvo...

Näin minäki ajattelen. Mutta ajattelen myös, että "normaalius" ei oo välttämättä aina paras vaihtoehto eikä mikään ainoa oikea tapa toimia ja käyttäytyä.

Joo, siis en minäkään halua, että meillä kaikki on ja menee jollain tietyllä kaavalla, kun kaikilla muillakin. Mutta siis noin pääpiirteissään sitä normaalin rajaa teiltä kyselen. Että saan näkyviin ne yleiset rajat.

Ymmärsiköhän kukaan mitä ajan takaa...?

Sellainen tunne on mulle tullut, että se on normaalia, jonka yhteiskunta ja ympäristö pitää hyväksyttävänä.
Ei siis mun mielipide. Mun mielestä ei tarttis aina olla ekana miellyttämässä muita..

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Sellainen tunne on mulle tullut, että se on normaalia, jonka yhteiskunta ja ympäristö pitää hyväksyttävänä.
Ei siis mun mielipide. Mun mielestä ei tarttis aina olla ekana miellyttämässä muita..

No mikä sulle on normaalia perhe-elämää? Normaali parisuhde?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Florence:

No mikä sulle on normaalia perhe-elämää? Normaali parisuhde?
No normaalia on ainakin ottaa toiset huomioon, rakastaa ja välittää, turvallinen ilmapiiri ja muut hienoudet. Sitten niitä konkreettisia jokapäiväisiä asioita; lapset käy koulua, vanhemmat elättää lapsensa, laitetaan ruokaa päivittäin, ulkoillaan, harrastetaan ym ym.
Tämä on aika syvällinen kysymys ja vaatisi enemmän aikaa perehtyä. Ehkä jokaisella perheellä on ns. oma normaalin-määritelmä. Ei voi noudattaa mitään tiettyä määritelmää.. äh, hankalaa.

Normaali-termiä vähän karsastan... Esim. meidän perhettä ja puuhia varmaan moni pitää täysin epänormaaleina/outoina... Parisuhteessa/perheessä mielestäni se, että homma toimii kutakuinkin ilman jatkuvia suuria konflikteja... arki sujuu ja kaikki ovat melko tyytyväisiä... äh aika vaikean pistit, mutta jos on kyse tuosta miehesi netin käytöstä, niin sairauden puolellahan tuo on ja se ei kai ole normaalia....
Voimia siulle :hug:

No selvennetään. Mä käytin puheessani termiä nettiriippuvainen. Ja se sit keitti miehellä yli. Kun kuulemma tuollaiset käsitteet vaan on ns. viisaiden ihmisten kehittämiä lokerointimalleja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuudessa, kun puhutaan siitä mikä menee liiallisuuksiin ja mikä ei. Että hänestä on aivan tavallista, jotta perheellinen ihminen viettää työn ohella lähes aina kaiken muun ajan netin maailmassa eikä osallistu siihen ns. normaaliin jokapäiväiseen elämään. Että suurin osa perheellisistä miehistä ei kuulemma ulkoile, leiki lasten kanssa, käytä heitä uimahallissa/luistelemassa jne.

Sen enempiä selittelemättä olen kyllä sun puolella tuossa teidän kiistassa. Jos puuttuu tohon mainitsemaasi nettiriippuvuus-sanaan niin eihän se ole "normaalia". Vaikee selittää.. sama kuin esimerkiksi alkoholismi, onko se normaalia. Tai mikä tahansa riippuvuus.. tai sairaus. Ainakin kuuluu vähemmistöön eikä varmasti tee parisuhteelle hyvää.

Normaali perhe-elämä on mulle sitä että niin arkea kuin juhlaakin pyöritetään yhdessä, tehdään asioita yhdessä ja toki erikseenkin.
Ja mun mielestä on epänormaalia jos isä ei osallistu lasten harrastuksiin tai vapaa-aikaan ja kehtaa vielä väittää ettei normaali isä tee niin!! :o

Uusimmat

Yhteistyössä