minipillerit ja mieliala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raivohullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raivohullu

Vieras
Jouduin vaihtamaan yasminelle-ehkäisypillerit cerazette-minipillereihin satunnaisen migreenin ja sairaalloisten mielialaoireiden vuoksi. Kysyisinkin nyt että miten kauan menee elimistöltä suunnilleen tottua noihin uusiin pillereihin? kolme kuukautta?

Olen nyt syönyt niitä reilun kuukauden ja olen vielä, jos mahdollista, entistäkin itkuisempi, saan tolkuttomia raivokohtauksia syyttä suotta ja tälläkin hetkellä inhoan miestäni vaikka hän on minulle älyttömän rakas. Ihan järjetöntä menoa siis. Tuntuu etten kestä edes syödä noita sitä kolmea kuukautta jos olen näin sekaisin, tiedä mitä saan vielä päähäni :( Kaikki e-pillerit taitaa vaikuttaa minuun tällä lailla, muuten olen aurinkoinen ja energinen... Ja ongelmana on ettei oikein mikään muukaan ehkäisy taida sopia, kortonkikin aiheuttaa jotain ihme allergiamaista oiretta...

En usko että mielialasi tuosta parantuu. Itse ehdottaisin, että jättäisit pillerit pois ja siirtyisit lateksittomaan kondomiin. Oletko harkinnut kuparikierukkaa? Se voisi sopia sinulle, jollet sitten kärsi todella runsaista kuukautisista. Itsellenikään ei oikein nuo pillerit ym. sovi. Cerazettea olen tosin nyt käyttänyt 3 kk ja olen ollut toistaiseksi ihan tyytyväinen. Tosin olen hieman kärttyisempi kuin normaalisti ja halut ovat jonkin verran laskeneet, mutta jos tämä tällaisena pysyy, niin ei ongelmaa. Yhdistelmäpillerit tai e-rengas eivät sopineet minulle alkuunkaan.

Juu, kuparikierukkaa ei lääkäri runsaiden kuukautisteni takia suositellut (mulla on muutenkin niin kehnot veret että kuukautisten aikana melkein anemiaa hipoo :D). Melkein tekisi mieli heivata kaikki pillerit mäkeen mutta kun en uskaltaisi luottaa pelkkään kondomiin.. Lapsia meillä ei siis ole, olemme aika nuori pariskunta (minä 25v ja mieheni 28) mutta jossain välissä niitä varmasti haluan. Nyt ei vielä ole kuitenkaan sen aika joten haluan varman ehkäisyn, ja stressaan hirveästi pelkän kondomin kanssa ja olisin ihan neuroottisena tarkastamassa sitä kaikkien reikien yms. varalta. :/

Kyl maar on rankkaa olla nainen... Olisi vähän niinkuin ratkaistava että pidänkö mielenterveyteni ja lopetan pillerit vai menetänkö ilon seksistä tai otan jopa vahingonlaukauksena tulevan vauvelin ilolla vastaan jos kumin kanssa vahinko käy...

Tai sitten hakeutuu terapiaan niiden raivohulluuskohtausten vuoksi. Eräässä mielessä on ihan sama johtuuko ne pillereistä vai ns. aidosta itsestä, terapia auttaa molempiin: siinä on tarkoituksena tunnistaa omaa käyttäytymistä ja oppia hallitsemaan sitä.

Tuo on siis yksi vaihtoehto, jos ei muu ehkäisy sovi.

Onhan sitten vielä erilaiset pessaarit ja hormonikierukka (väittävät, että hormonikierukan hormonimäärä on niin vähäinen, ettei siitä tule niin paljoa psyykkistä oireilua kuin pillereillä)

Voisithan tosiaan tuota hormonikierukkaakin kokeilla, mutta jos reagoit noin voimakkaasti pillereihin, niin uskon ettei hormonikierukka ole sen parempi vaihtoehto. En ymmärrä miksi kondomin kanssa ei uskalleta harrastaa seksiä. Itse käytimme sitä avopuolisoni kanssa ehkäisynä kaksi vuotta, kun tilanteeni oli sama kuin sinulla, eikä ole muuta kuin positiivista sanottavaa! Kun kondomi on oikean kokoinen ja sitä käyttää oikein, niin ongelmia ei ole. Vahinkoraskaus (tai sen huomaaminen) pillereiden kanssa on minusta paljon todennäköisempää kuin kondomien, koska jos syöt pillereitä ja tulet raskaaksi siitä huolimatta, pillerien hormonit voivat peittää raskauden merkit ja sen huomaa vasta kun on liian myöhäistä tehdä keskeytys. Jos taas kuukautiset tulevat normaalisti ja keho pelittää niin kuin normaalissa tilassa, niin raskaus antaa merkit yleensä jo varhaisessa vaiheessa, kun keskeytys on vielä mahdollinen. Tässä hieman mietittävää.