Minipillereiden lopetus, kannattaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopetusta suunnittelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lopetusta suunnittelen

Vieras
Heippa.

Olen 25-vuotias tyttö: yhdistelmäehkäisy ei minulle sovi migreenin takia, Cerazette-minipillerit aiheuttivat järkyttävät mielialaoireet. Tässä välissä pidin parin vuoden pillerittömän tauon kun en seurustellut, olin aurinkoinen, energinen itseni vaikka pillerien lopetus aiheuttikin hiustenlähtöä ja lievää aknea.

No, olen seurustellut vajaan vuoden elämäni miehen kanssa, ja lääkäri määräsi ehkäisyn hoitamiseksi Mini-Pill -pillerireseptin. Reilun puoli vuotta niitä syöneenä olen täysin kypsähtänyt koko touhuun, kuukautisia ei ole tullut kertaakaan koko aikana, raskaana en ole, olen kärsinyt hiivatulehduskierteestä, mieliala on aivan maassa jatkuvasti, seksi ei kiinnosta, saan itkuhepuleita, naama on mennyt kehnoon kuntoon. Kaikesta huolimatta olen halunnut näitä syödä, olen kokenut ehkäisyn niin helpoksi näillä... tosin enää ei huvita edes seksi ja olen kuiva kuin sahara vaikka joskus haluaisinkin kostua. Kaksvitosena jo tämmöset oireet.

Haluaisin lopettaa pillerit, edes kokeen vuoksi, joksikin aikaa. Kannattaako pillereitä edes lopettaa "vain testin vuoksi", muutamaksi kuukaudeksi tms? En tietenkään haluaisi syödä ylimääräisiä hormoneja, mutta mies valittelee kondomin pilaavan tuntoherkkyyden eikä hän haluaisi sitä käyttää. Meidän tilanteessa se olisi ainoa vaihtoehto tällä hetkellä. Lääkärin kanssa en pääse juttelemaan, jonot ovat liian pitkät. Kerran kun onnistuin saamaan puhelinkeskusteluajan lekurin kanssa, hän määräsi vain LISÄESTROGEENIA kuivuuteen (!!) eikä kuunnellut lainkaan huoliani.

Tulipas romaani, olen vain niin turhautunut :( Mitä tehdä...

Ootko kertonut ukolles pillereiden vaikutuksista ja seksiongelmista? Ukkos vaan omaa hyvinvointiaan ajattelee, eikä ota huomioon sun vaivoja. Kyllä sitä kortsuihin tottuu ajan kanssa. Mun ukkoni ei ainakaan valittanut mitään tunto-ongelmista, oli kortsu vain ehkäisynä, koskaan en käyttänyt pillereitä. Akti kesti kauemmin, joka oli vaan hyvä juttu, koska olen hidas syttymään, enkä pidä pikapanijasta. Nyt ei enää tarvi, kun on tuota ikääkin jo sen verran. Tosin olemassa on ehkäisylaastarikin.

Itse käytin cerazettea 2 ja puol v. ja nyt lopetin ''testin'' vuoksi,koska seksi ei huvita tippaakaan ja samat oireet kun sulla. En tiedä onko tää ''testi'' kauheen järkevä vai ei,en siitä oo lääkärin tms.kanssa puhunut,lopetin vaan pillerit vikan levyn jälkeen ja katotaan mitä tapahtuu. Hyvä ehkäisy kun ei huvita edes harrastaa seksiä :F

Heippa.

Olen 25-vuotias tyttö: yhdistelmäehkäisy ei minulle sovi migreenin takia, Cerazette-minipillerit aiheuttivat järkyttävät mielialaoireet. Tässä välissä pidin parin vuoden pillerittömän tauon kun en seurustellut, olin aurinkoinen, energinen itseni vaikka pillerien lopetus aiheuttikin hiustenlähtöä ja lievää aknea.

No, olen seurustellut vajaan vuoden elämäni miehen kanssa, ja lääkäri määräsi ehkäisyn hoitamiseksi Mini-Pill -pillerireseptin. Reilun puoli vuotta niitä syöneenä olen täysin kypsähtänyt koko touhuun, kuukautisia ei ole tullut kertaakaan koko aikana, raskaana en ole, olen kärsinyt hiivatulehduskierteestä, mieliala on aivan maassa jatkuvasti, seksi ei kiinnosta, saan itkuhepuleita, naama on mennyt kehnoon kuntoon. Kaikesta huolimatta olen halunnut näitä syödä, olen kokenut ehkäisyn niin helpoksi näillä... tosin enää ei huvita edes seksi ja olen kuiva kuin sahara vaikka joskus haluaisinkin kostua. Kaksvitosena jo tämmöset oireet.

Haluaisin lopettaa pillerit, edes kokeen vuoksi, joksikin aikaa. Kannattaako pillereitä edes lopettaa "vain testin vuoksi", muutamaksi kuukaudeksi tms? En tietenkään haluaisi syödä ylimääräisiä hormoneja, mutta mies valittelee kondomin pilaavan tuntoherkkyyden eikä hän haluaisi sitä käyttää. Meidän tilanteessa se olisi ainoa vaihtoehto tällä hetkellä. Lääkärin kanssa en pääse juttelemaan, jonot ovat liian pitkät. Kerran kun onnistuin saamaan puhelinkeskusteluajan lekurin kanssa, hän määräsi vain LISÄESTROGEENIA kuivuuteen (!!) eikä kuunnellut lainkaan huoliani.

Tulipas romaani, olen vain niin turhautunut :( Mitä tehdä...

Hei! Minulla on aikalailla sama tilanne; olen 20 vuotta, en saa syöda yhdistelmäpillereitä migreenin takia, ja Cerazette-minipillerit aiheuttivat kauheaa mielialanvaihtelua. Olen aina ollut iloinen, energinen ja hyvin psyykkisesti vakaa persoona ja yhtäkkiä itkin lähes joka päivä ja tunsin itseni aivan surkeaksi ihmiseksi ilman syytä, pelkäsin koska minusta tuntui etten "saisi" olla yhdessä poikaystäväni kanssa koska olen niin sekaisin - siis kaikki oli ihan päin peetä. Vaihdoin Mini Pill-pillereihin, ja Cerazetteen verrattuna tunti aluksi ihan hyvältä, mutta ei kestänyt kuin pari viikkoa niin kaikki oli jälleen samanlaista kuin ennen.

Herään aamuisin ja mietin, mikä vika minussa on, ja olen kauan miettinyt ajan varaamista psykologin vastaanotolle. Se ei kuitenkaan tunnu oikealta ratkaisulta - koska tähän huononvointiini ei oikeasti tunnu olevan mitään konkreettista syytä. Minulla on maailman ihanin perhe, parempaa poikakaveria ja ystäviä ei voisi olla, liikun ja syön hyvin, rakastan opsikelupaikkaani ja kaikki on kertakaikkiaan hyvin! Silti tulen iltaisin surulliseksi ja voin itkeä monta tuntia ilman syytä.

Eilen päätin, että lopetan pillereiden käytön. Tänään en ottanut pilleriä (olen syönyt Mini pill-pillereitä noin puoli vuotta) ja nyt saa vain odottaa ja katsoa, mitä tapahtuu. Ei muu auta kuin kondomia kehiin nyt ainakin toistaiseksi :D Ei tunnu kivalta, mutta en voi jatkaa elämääni masentuneena näin tyhmästä syystä! Varaan lääkäriajan, ja mietin sitten lääkärin kanssa mitä tehdään.

Puhu miehesi kanssa, kyllä hänen pitäisi ymmärtää. Vaihtoehtoja löytyy! Poikaystäväni on katsonut minun itkua nyt yli vuoden ajan, lohduttanut ja yrittänyt piristää kun olen ollut surullinen, ja hän on monesti sanonut että saan lopettaa pillereiden käytön ihan koska vain. Hormonit tekevät minusta eri ihmisen, ja vaikka haluaisin että pillerit sopisivat minulle, niin nyt on pakko lopettaa.

Tsemppiä sulle! :)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä