Minkä ikäinen nukahtaa itsekseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippyli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippyli"

Vieras
Minkä ikäisenä lapsenne ovat nukahtaneet itsekseen sänkyyn, kun illalla sinne vain vie? Meillä tuo 6v alkoi kovan työn tuloksena nukahtamaan näin vasta 5-vuotiaana ja nyt tuo 1v3kk on nukahtanut itsekseen 6kk alkaen. En olisi koskaan uskonut, että vauvan voi opettaa nukahtamaan itse.

Esikoinen oppi taidon n reilu vuoden ikäisenä ja kuopus nukahti itse ihan eka yöstä asti. Vakaa mielipiteeni näiden kahden pohjalta on että ne nukahtaa just niinku vanhemmat ne opettaa nukahtamaan...

Vanhempi oppi vasta vuoden ikäsenä tuon. Tosin hyysättiin aina sylissä/oltiin vierässä. Nuorempi nyt puolitoista vuotias ja nukahtanut aina itse ilman mitään pomppimista makkariin kun alusta asti viety sänkyyn kun nukkuma meno aika tullut. Niin yö unille kuin päikkäreille.

Vuosikas on nukahtanut yöunilleen aina itsekseen. Iltatoimet, iltapala ja huoneeseen sänkyyn ni sinne on nukahtanut melkolailla aina tyytyväisenä. Tietenkin jos itkenyt ni on lohdutettu. Päiväunille nukahtaa aina vieressä josta siirretään pinnikseen. Meillä ei nukahtamista edellä mitään lukemista, tai lelujen kattelua/mobilea, tutti suuhun ja yöunille pimennettyyn huoneeseen.

Määrittele "nukahtaa itsekseen"!

Meilläkin luetaan yhä joka ilta iltasatu 7-vuotiaalle. Sen jälkeen sanotaan hyvät yöt. Omalla tavallaan nukuttamista tuo on, sillä ilman satua ei millään meinaa osata asettua.

Itsekseen nukahtaminen tarkoittaa sitä, että viedään sänkyyn, annetaan halit ja sanotaan hyvää yötä. Sinne jää sitten itsekseen nukahtamaan.

Niinhän tuo on tämän asian kanssa, niinkuin moni on todennut, että pitkälti siitä kiinni mihin opetetaan. Mutta on sillä lapsen temperamentillakin varmasti osuutta asiaan. Kyllä tuon meidän esikoisen kohdalla huomattiin heti, että tahtoa löytyy..

Esikoinen 9-kuisena, kuopus on osannut nukahtaa aina itse. Tämä kuopus on ollut ihan vauvasta saakka sellainen, että heti kun hänet vie sänkyyn, hän kääntää kylkeä, sulkee silmät ja nukahtaa :D Kun hän meni hoitoon, ajattelin, että päiväunien suhteen voi olla haastavampaa, mutta tyyli on sama hoitopaikassakin.

Esikoinen ei vieläkään eli kohta nelivuotiaalle luetaan joka ilta satu. Kuopus on nukkunut aina asti "itekseen", mutta tulee mukaan iltasatuporukkaan jahka niistä kiinnostuu. On vielä vauva.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25876706]Määrittele "nukahtaa itsekseen"!

Meilläkin luetaan yhä joka ilta iltasatu 7-vuotiaalle. Sen jälkeen sanotaan hyvät yöt. Omalla tavallaan nukuttamista tuo on, sillä ilman satua ei millään meinaa osata asettua.[/QUOTE]

ei lasketa "iltatoimia" (satuja,iltalauluja ja pusuja) nukuttamiseksi,sanoisin itsekseen nukahtamiseksi kun lapsi jää iltatoimien jälkeen itsekseen unta hakemaan,eikä tarvii vanhempaa viereensä tms.

Esikoinen osasi taidon kutakuinkin heti syntyessään.
Kuopus kärsi vatsavaivoista ja oppi siten syliin/rinnalle nukahtamisen. 9kk-ikäisenä oppi pikkuhiljaa itsekseen nukahtaa,kun opetin.

Mielestäni lapsi oppii nukahtamaan yksin, kun on siihen itse valmis, lapsesta riippuen. Meillä esikko oli koko päivän omatoiminen ja halusi olla paljon itsekseen ja aika vähän sylissä, mutta illalla oppi nukahtamaan ilman apua vasta 2,5-vuotiaana. Toka on ollut aina riippuvainen äidistä päivisin, oikea reppulapsi, mutta halusi itse nukahtaa 4 kk lähtien. En usko opettamiseen juurikaan, vaan lapsen omaan valmiuteen nukahtaa yksin. Sitten kun tuntee olonsa turvalliseksi, niin on valmis:)

Yhteistyössä