minkä ikäinen pyöräilee yksin?

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
kaksi tapausta tänään sai minut tätä miettimään.
Olin iltalenkillä lasten kanssa, vanhempi käveli ja pienempi pyörällä. Pikkutieltä tulossa yksin tuttu poika autotien yli eikä tarkoituskaan ollut pysähtyä. Minä sit huudahdin et auto tulee, pysähdy. Onneksi ehti stoppaamaan, muuten olisi alle jäänyt. sanoi vain, ettei yhtään autoa nähnyt kun puskatkin edessä.. Minä sanoin että pysähdythän jatkossa katsoen tarkkaan. Yksin jatkoi pyörämatkaansa, ikää pojalla 6v. Myöhemmin tuli vastaan poika (alle 5v) polkien yksin, kylläkin pihansa lähellä. Hänellä taas ei ollut kypärää lainkaan, kun ei kuulemma tartte.
Joskus hakiessani vanhempaa lasta päiväkodista olen antanut hänen polkea yksin edellä kotiin, mutta matkan varrella ei ole yhtäkään tien ylitystä.

Meidän 6v polkee isosiskojensa kanssa. Me asutaan maalla, mutta autoja liikkuu eikä ole pyöräteitä. Siskot ovat 9 ja 11v heidän kanssa on lupa pyöräillä. Yksin ollessa pysytään pihalla. Kypärä on meillä pakollinen

riippuu millaisessa paikassa. Meillä 4 vuotias pyöräili sisäpihalla yksin. Meillä muutenkin hyvät pyöräilytiet joten pääsee mummolaan, kirjastoon, uimahalliin,kouluun ilman teiden ylittämistä.

Muta varsinaiseti liikenteen sekaan meillä on saanut mennä tokalla luokalla.

Kohta 7v tyttö on saanut käydä kavereillaan yksin pyöräillen(kaikille kavereille noin 200-500m matkaa,yksi tienylitys,missä hidasteet)On muutenkin huolellinen tyttö ja kun ikkunasta olen katsonut tienylitykset on todella huolellinen.Toi neljäs poika saa varmaan 18v:nä mennä yksin,on senverran koheli! =)

Yhteistyössä