Minkä ikäinen vauva mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minäkin olen vauvan kanssa liikkunut ihmisten ilmoilla heti alusta lähtien. Koska vauva on ollut terve ja hyväuninen niin mikäs siinä on ollut mennessä. Vauva on nukkunut kärryissä makoisasti shoppailureissuilla (ei nyt mitään maratonreissuja olla tehty). Nyt kun ikää on 6 kk, niin kaupoilla käynnit on hankaloituneet, koska vauvalla on selkeä päivärytmi eikä sitä viitsi kovin usein rikkoa. Ja kyllähän se niin on, että kun on kaksi lasta, niin on isompaa lasta kuljetettava kerhoihin ym., joten vauvan on kuljettava mukana.

Mulle ei ole koskaan kukaan kommentoinut mitään negatiivista, vaikka vauva on mukana kaupoissa kulkenut. Päinvastoin, on tultu ihastelemaan ja kehumaan miten tyytyväisen oloinen vauva on.

Alkuperäinen kirjoittaja suojattuna koska vaan:
Yhden äiti, mistä tiedät, että vauvat jotka näit kaupoilla, olivat vain parin viikon ikäisiä?

Lumeten kanssa oon samaa mieltä että mikäs siellä vaunuissa pienen vauvan on olla JOS vaunut kunnolla suojattu harsolla pöpöiltä joita yleisillä paikoilla paljon on... Minusta eri asia ja ei niin kiva on kiikuttaa vastasyntynyttä esim ostoskärryjen avoimessa istuimessa.

Ikärajaa ei siis mielestäni voi asettaa jos kuskaa vastasyntynyttä "suojattuna" niin ei mee pää pyörälle hälinässä... tai jotain

Toi harsolla suojaaminen ei kyllä ole mitenkään suositeltavaa. Ettekös ymmärrä, että kyllä se vauvakin tarvitsee happea ja harso ikävä kyllä demppaa sen täydellisesti, jos se on pingotettu sen ainoan aukon kohdalle "suojaamaan"! Tekee niin pahaa nähdä vaunuja, joissa ei selvästikään pääse ilma kiertämään...
Eli parempi jäädä kotiin, jos pelkä'ä pöpöjä niin, että päättää mieluummin makuuttaa vauvaa vähähappisessa kopassa!

Näin minua on neuvolassa ohjeistettu suojaamaan pöpöiltä ja uskon sen pahimmilta pöpöiltä suojaavankin. Tässä nimenomaan tarkoitan sitä, että turvakaukalossa "avoimena" vauva on paljon alttiimpi kun vaunuissa harson takana. Enkä kyllä oikein jaksa uskoa että vauva jäisi täysin ilman happea harson takana..

Näin minua on neuvolassa ohjeistettu suojaamaan pöpöiltä ja uskon sen pahimmilta pöpöiltä suojaavankin. Tässä nimenomaan tarkoitan sitä, että turvakaukalossa "avoimena" vauva on paljon alttiimpi kun vaunuissa harson takana. Enkä kyllä oikein jaksa uskoa että vauva jäisi täysin ilman happea harson takana..

No, jos riittää että USKOT ettei vauva ole TÄYSIN olman happea harson takana, niin siitä vaan! Huh!

Onko tuosta jotain oikeaa tietoa olemassa että harson takana vauva ei pysty vaunuissa hengittää? Kärsiikö vauva silloin todellakin hapenpuutteesta?? Jos näin, niin miksi harsoja pidetään ylipäänsä vaunuissa suojana ja miksi neuvolassa näin neuvotaan?

Meille suositeltiin synnärillä, että ei mielellään alle parin kuukauden ikäisen kanssa julkisiin tiloihin eli kaupaan ja vastaavaan. Lapsen synnyttyä olitiin pariviikkoa sisällä ja sitten pikkuhiljaa alettiin tekeen pikkusia vaunu reissuja. Kaupassa käytiin vaunuihin hyvin peitettynä varmaan, kun poika oli 1,5 kk. Poika on nyt 9 kk:tta. Ite tykkään käydä kaupassa yksin on jotenki helpompi ja saa olla vähän aikaa itekseen. Välilä käyn kaupassa niin, että poika on mukana. Poika on aika vilkas joten sen vuoksikki yritän nykysin ottaa mukaan enempi jokapaikkaan, että sais vähän aivotyöskentelyä.

Onko tuosta jotain oikeaa tietoa olemassa että harson takana vauva ei pysty vaunuissa hengittää? Kärsiikö vauva silloin todellakin hapenpuutteesta?? Jos näin, niin miksi harsoja pidetään ylipäänsä vaunuissa suojana ja miksi neuvolassa näin neuvotaan?

eikösän siellä pysty hengittämään, tietääkseni ei kukaan ole kuollut harson taakse..mutta itse en kyllä harsoa koskaan kovin tiivisti laita, onhan se nyt selvää,että ilman täytyy kiertää!

Eiköhän se ilma kierrä siellä aivan hyvin, vaikka harso onkin edessä. Me ei edes käytetä harsoa siksi, että pelättäisiin pöpöjä. Käytetään harsoa, silloin kun ulkona on tuulisempi keli, jottei vauva saa liikaa vetoa... Huoh... Todellakin ilma kiertää.

Minä käytin harsoa pitkin kesää estämään auringonporotuksen pääsyn vaunuihin. Lisäksi harsoa voi käyttää hiekkateillä ja kaupungissa estämässä katupölyn ym. pääsyn vauvan naamalle. Kyllä on pojalla happi riittänyt ihan kivasti ;) (eikä ole kertaakaan naama sinisenä nukkunut)

meilläkin on aloitettu ravintolassa käynnit ja ostosreissut jo alle 2 vkon ikäisestä. varsin rauhalliselta poika silti vaikuttaa. ja meidän poika syntyi talvella ja silti ulkoilemassa käytiin ennen kuin hän oli 2 vkoa. kätilö sanoi, että kun syntymäpaino on saavutettu, voi mennä ulos. ja meillä se saavutettiin jo 1 päivä kotiin pääsyn jälkeen. meilläkin alussa poika oli unten mailla täysin tyytyväisenä kaikki reissut, nyt kun ikää on vajaa 3 kk, niin enää ei nukuta niin paljoa. eli onneksi ostosreissut tehtiin jo aiemmin. sai ostaa rauhassa uuden vaatekerran muuttuneeseen kroppaan :/ myös ympäristön hälinä vaikuttaa poikaan nyt paljon enempi kuin ihan alussa. nyt hälinä aiheuttaa jonkun verran kiukkua, toisin kuin silloin ihan pienenä.

Talvella pakkasilla suositellaan tuota 2 ikäisenä vasta ulos. Samaten pahimpien rota- ja rs-virusten aikana oli kehoitus välttämään kaikkein pöpöisempiä paikkoja. Kaipa sitä yhden lapsen kanssa voi elää täysin vauvan mukaan. Mutta jos on vanhempia sisaruksia, tuo linnoittautuminen kotiin, ei taida onnistua.

No ehkä olen itse, että ollut tuossa kohdin tiukkapitoistenkin mielestä hyvä äiti, kun kirveelläkään lähtisi pesis otteluun, hulluille päiville oli lapsi mukana tai ei.

Nyttemmin olen sitä mieltä, että kohtuus kaikessa ja maalaisjärki mukana ja käsihygienasta kannattaa huolehtia. Kävin kyllä kerran 1kk ikäisen kanssa päivällä ostoksilla (ei tungosta), matkarattaissa nukkui sen koko 2 tunia, kuomun alla, kantokopassa. Ei tainnut häiritä vauvaa, koska ei edes tiedä ostoksilla käyneensä.

Mua kiinnostaisi tietää, että mitä te, jotka pysyttelette kotona viikko-/kuukausitolkulla, teette siellä kotona? Puunaatte paikkoja niin, että vauva ei saa minkäänlaisia pöpöjä ja sitten kun uskaltaudutte ihmisten ilmoille saakin hän kaikki taudit?

Meille syntyy syksyllä kolmas muksu seitsemän vuoden tauon jälkeen. Yli viisi vuotta töissä olleena odottelen suurella innolla, että päästään kiertelemään kauppoja ja istuskelemaan kahviloihin. Toivottavasti poitsu on samanlainen kauppakeskuslapsi kuin vanhemmat sisaruksensakin, jotka selvästi pitivät siitä, että ympärillä on elämää.

Meillä liikkeelle on lähdetty melkolailla äidin jaksamisen mukaan, mutta kun vauva käytännössä nukkui kokoajan vaunuissa, en usko siitä olleen haittaa.

Nyt lapsi on 3kk vanha ja olen huomannut, että ilmeisesti hän näkee jo tosi paljon pidemmälle ja ulkona sylissä oleminen on pelkästään hauskaa. Kauppakeskuksessa seuraa kiinnostuneena ympäristöään. Kotonahan kaikki on tosi lähellä, eikä edes pääse testailemaan kaukonäköä - päättelin että vauvasta voi olla jopa virkistävää olla pystyssä sylissä ulkona/kauppakeskuksessa.

Pihalle vaan sieltä! :)

Meidän poika oli ekat pari kuukautta sen verran vaatelias ja huono nukkumaan, että ei tullut mieleenkään lähteä sen kanssa kuin lenkille ja mummolaan. Ei vauva siitä kärsi, ettei sitä viedä kotoa minnekään. Minusta tuntuu päin vastoin kamalalta, että vauva, joka on asustellut ennen syntymäänsä pehmeässä hämärässä, viedään kovin pienenä kauppojen meteliin. Omakaan mielenterveys ei ole niin heikoissa kantimissa, että mökkihöperöksi olisin tullut. Pääsinhän minä kauppaan ja muualle kun isä tuli iltapäivällä kotiin. Eihän sitä muuten tarvitse omituiseksi ruveta, vaikka haluaakin vauvan pysyvän kotona ekan kuukaden tai enemmän. Elokuvia tuli aika paljon katsottua ja vielä enemmän luettua. Käsitöillekin oli kivasti aikaa. Puunaamaan en ruvennut kun ei sitä meillä muutenkaan harrasteta. Kodin normaalille bakteerikannalle altistuminenhan on onneksi lapselle hyväksi:)

Siinä olen tietysti ihan samaa mieltä monien kirjoittajien kanssa, että yhden lapsen kanssa tämä onnistuu, muttei useamman. Samaten jos ei ole isä tai muu toinen aikuinen joka päivä apuna, niin pakkohan se on vaan lähteä vaikkei haluaisikaan.

Oli neljän päivän ikäinen kun käytiin neuvolassa eka kerran (kotiuduttiin jo yhden yön jälkeen) ja samalla reissulla poikettiin apteekkiin ja kauppaan. Ei tullut edes mieleenkään ettei olisi menty. Vauva oli suojaisasti omassa vaununkopassaan ja taisi siinä olla harsokin suojana. Kyllä tietääkseni vaununkoppa ja harso yhdessä ovat erittäin suojaava verrattuna auton turvaistuimeen, tosin niissäkin joissakin on kuomut ja sen avulla voi viritellä harson suojaksi. Ruokakaupassa ollaan käyty omilla rattailla jatkuvasti ja isompia shoppailureissuja ollaan harrastettu myös hyvin pienestä lähtien, en enää tarkalleen muista, mutta olisiko ollut 2 viikkoa eka kerran kun shoppailtiin ja käytiin syömässä ravintolassa (pahimpaan flunssa-aikaan, ei ehkä ollut kovin fiksu juttu tuo ravintola, mutta pyydettiin suojaisa pöytä sivulta). Useimmiten olen ollut ostoksilla lähes koko päivän vauvan kanssa, teen siinä samalla itse kävelylenkit ja vauva saanut raitista ilmaa ja nukkunut päiväunet silloin kuin on nukuttanut, välillä olen ottanut vaunuista syliin, katselleet yhdessä ympäristöä ja ihmetelleet, varsinkin lastentarvikeliikkeissä muut ovat ihastelleet vauvaa ja niin myös ruokakaupassa, jos ovat nähneet vaunuun. Meillä on ollut ns. vaativa vauva ja hän viihtyy parhaiten ostoksilla ;-) Ilmeisesti on niin paljon kiinnostavia ääniä ja nähtävää verrattuna "tylsään" hiljaiseen kotiin. Meidän "vauva" on nyt noin 1,5 v ja viihtyy edelleenkin ostoksilla, on sairastanut todella harvoin eli olen aivan varma, että oma vaunun koppa + harso tarpeen mukaan suojaa todella hyvin pöpöiltä ja tietysti se, että pesen omat käteni säännöllisesti ja käytän ostoksilla käsidesiä sen jälkeen kun olen koskenut pöpöisiä paikkoja tai ennen kuin olen syöttänyt vauvaa, ja usein ostosreissut ovat olleet arkipäivisin, jolloin on vähemmän porukkaa liikkeellä.

Siis mitä ihmettä? MIksi ei voisi vauvaa ottaa mukaan melkein joka paikkaan? Itse asuin keskustassa vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen, joten tietenkin hän oli mukana niin postissa kuin kaupoilla kuin kahvilassa.

Tietenkin vasta terkkarin kotikäynnin jälkeen eli noin viikon ikäisenä. Ihmetyttää tuo ap:n "vauvan paikka kotona" -ajattelu. Noin pienen vauvan paikka lienee äidin eli ruoan luona (itse imetin kahvilassa jne.). Kahvilassakin hän vain nukkui ja tuhisi :)

Vähän joustavuutta nyt ajatteluun!

No ei ihme että äidit masentuu kun linnottaudutaan kotiin kuukausiksi! Mäkin ihmettelen että mitä ihmettä te siellä kotona sitten teette? Meillä vauva on kulkenut alusta alkaen mukana kauppareissuilla, leffavuokraamossa yms, missä nyt ollaankaan kuljettu. Aika pitkäks kävis mun aika jos en pääsis vaikka kirjastoon tai lankakauppaan, vaikka vauva muuttaakin elämää niin ei kai se tarkoita ettei muuta elämää enää vois olla? Ja tosiaan ihan pieni vauva ei paljoa ympäristöönsä reagoi joten eipä paljon pienet hälyt vauvaa haitanneet.

Siis mitä ihmettä? MIksi ei voisi vauvaa ottaa mukaan melkein joka paikkaan? Itse asuin keskustassa vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen, joten tietenkin hän oli mukana niin postissa kuin kaupoilla kuin kahvilassa.

Tietenkin vasta terkkarin kotikäynnin jälkeen eli noin viikon ikäisenä. Ihmetyttää tuo ap:n "vauvan paikka kotona" -ajattelu. Noin pienen vauvan paikka lienee äidin eli ruoan luona (itse imetin kahvilassa jne.). Kahvilassakin hän vain nukkui ja tuhisi :)

Vähän joustavuutta nyt ajatteluun!

Alkuperäinen kirjoittaja hooh:
No ei ihme että äidit masentuu kun linnottaudutaan kotiin kuukausiksi!

Palaan vielä komppaamaan. Tätä olen itsekin ihmetellyt. Parhaimmillaanhan äitiysvapaa-aika on kuin lomaa: saa tulla ja mennä ihan miten huvittaa, ja silti vauva tulee hoidetuksi. Että mistä se masennus tulee? Vai ovatko äidit niin yksinäisiä, etteivät saa seuraa, vai eikö esim. maaseudulla tule lähdettyä mihinkään?

Yhteistyössä