Minkä ikäinen vauva osaa jo pysyä päivärytmissä, eikä koko ajan vaihda sitä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meillä ei vieläkään pysytä rytmissä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meillä ei vieläkään pysytä rytmissä!

Vieras
Rasittavaa! Meillä harjoitelut jo kohta kolme kuukautta päivärytmin pysymistä, (ruoka-ajat ja päiväunet tarkat päivän mittaan) mutta vielä nytkin kun juuri luulin, että olemme löytäneet hyvän rytmin, vauva 6kk muuttaa rytmiä taas! Kaikki lähti nuhasta, mikä nukutti päivisin enemmän. Lisäksi hänen energiantarpeensa on kasvanut illalla, ja aamulla herää jo tuntia aiemmin nälkäänsä. Normaalisti syönyt aamupalan vasta tunnin päästä heräämisestä klo 9, nyt haluaa sen heti klo 7. Vaikeaa tässä on se, että hän ei syö puuroa, eikä nähtävästi mitään muutakaan lusikkaruokaa iltapalaksi, suostuu ottamaan vaan vellipullon niin kuin ennenkin. Nyt se ei enää riitä, ja hän herää siihen nälkäänsä aamulla. Millä saan hänet syömään iltapalaa? Kun on niin tarkka muutenkin, ettei suostu syömään mitään, jos ei 2,5 -3 tuntia ole kulunut edellisestä ruokailusta!

Esikoinen ja toinen kaksosista oli tosi hyvä ja tasarytmisiä vauvoina.Jo 2 kk iässä tiesin koska nukkuvat ja koska syövät.
Ja aika kellontarkasti näin oli aina.

Mut toinen kaksosista ja kaksi muuta on olleet vielä vuosikkainen aikas sekorytmisiä.
Eli vaikeeta sanoa,yksilöllistä sekin.

Mielestäni ei tuossa mitään vikaa ole, anna vellipullo ja aamusti puuroa. Vetäkää sitten pienet aamupäivä tirsat. Jos hän halusi muuttaa rytmiään. Koittakaa jatkaa noin joka päivä. Ehkä siitä tulee uusi hyvä rytmi.

tuota....onko kuinka tärkeää pysyä n.5kk ikäisen kanssa siinä tietyssä rytmissä? eli että yrittää aina unia samoihin aikoihin jne...... mie stressaan kauheest jos on päiviä et syömiset ja unet menee mite sattuu... (tiedän, tyhmää? =( )

Alkuperäinen kirjoittaja tanja:
Mielestäni ei tuossa mitään vikaa ole, anna vellipullo ja aamusti puuroa. Vetäkää sitten pienet aamupäivä tirsat. Jos hän halusi muuttaa rytmiään. Koittakaa jatkaa noin joka päivä. Ehkä siitä tulee uusi hyvä rytmi.

Niin, hän ehkä haluaa muuttaa rytmiään. Mutta minä tässä saan hermoromahduksen. Nyt kun päiväunetkin kestää 1/2 tuntia- 2 tuntia. Miten sitten voin valmiiksi suunnitella seuraavan nukkumaanmenon?! Olen ihan stressaantunut. Eikä enää ajatus kulje.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin, hän ehkä haluaa muuttaa rytmiään. Mutta minä tässä saan hermoromahduksen. Nyt kun päiväunetkin kestää 1/2 tuntia- 2 tuntia. Miten sitten voin valmiiksi suunnitella seuraavan nukkumaanmenon?! Olen ihan stressaantunut. Eikä enää ajatus kulje.

No rauhotu ja relaa vähän. Jos sulla on vaan se yks, ni miksi ihmeessä sen päivärytmin täytys ollakaan niin kellolleen. Varsinkaan ku kyseessä muutaman kuukauden ikänen vauva :o

Alkuperäinen kirjoittaja blaaah:
tuota....onko kuinka tärkeää pysyä n.5kk ikäisen kanssa siinä tietyssä rytmissä? eli että yrittää aina unia samoihin aikoihin jne...... mie stressaan kauheest jos on päiviä et syömiset ja unet menee mite sattuu... (tiedän, tyhmää? =( )

Sitähän minäkin juuri stressaan! Tosi ahdistavaa. Vaikka se on pieni asia, niin jotenkin siitä tekee niin suuuuuren asian ja maailma kaatuu, jos itse epäonnistuu. Itselläni on sellainen ymmärrys, että lapsen psyykkinen kehitys vaatii sen rytmin. Opettaa pysyvyyttä tai muuta sellaista.... ?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

No rauhotu ja relaa vähän. Jos sulla on vaan se yks, ni miksi ihmeessä sen päivärytmin täytys ollakaan niin kellolleen. Varsinkaan ku kyseessä muutaman kuukauden ikänen vauva :o

Niin, no en tiedä. Onko se tärkeää?? Miksi sitten siitä ainba puhutaan ja siihen pyritään, jos päivärytmin noudattaminen on ihan yksi ja sama!

No vaikka pari vuotias :D vauvat vaan kehittyy ja vaihtaa sitä rytmiä - halusti sitä tai et. Jotkut on kellon tarkkoja ja toisilla ei oo mitään rytmiä ja siltä väliltä. Kannattaa vaan "mennä virran mukana" eli sopeutua siihen että noin on eikä sille minkään mahda :D t. tarkkarytmisen ja rytmittömän lapsen äiti

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

Niin, no en tiedä. Onko se tärkeää?? Miksi sitten siitä ainba puhutaan ja siihen pyritään, jos päivärytmin noudattaminen on ihan yksi ja sama!

On se tärkeetä vähän isommalle lapselle, luo turvallisuutta, mutta eihän nyt vauvalla mitään rytmii voikaan olla. Ne menee ihan hetki kerrallaan :)

Sä voit oikeesti kuluttaa ittes loppuun, jos et osaa rentoutua välillä.

Se on totta, että vanhemmalle lapselle tuttu rytmi on tärkeää. Pieni vauva hakee omaa rytmiään joskus kauankin. Äidin tai isän tehtävä on auttaa vauvaa löytämään hänen oma rytmi. Vauva nukkuu kun nukuttaa ja syö kun nälättää.
Aikuinen saa hermoromahdukse jos koittaa vauvaa saada aikuisen rytmiin. Vanhempi lapsi eri asia.

Koko ensimmäisen vuoden ajanhan rytmi muuttuu. Toki menee aina jonkin aikaa samalla rytmillä ja mahdollisesti aamuheräämiset ja illalla unille meno pysyy suht vakiona. Mutta lapsihan vähentää koko ajan päiväunien määrää, neljistä unista kolmeen-kahteen jne. Joten tokihan rytmi muuttuu ja elää koko ajan.

No kai se on vaan pakko jonkinlaista rytmiä pitää yllä. Vaikka nähtävästi hän sitä muuttaakin vähän väliä. Ja juu, niin olen ennenkin kuluttanut itseni loppuun. Se vaan on kiinni luonteesta.

No kai se on vaan pakko jonkinlaista rytmiä pitää yllä. Vaikka nähtävästi hän sitä muuttaakin vähän väliä. Ja juu, niin olen ennenkin kuluttanut itseni loppuun. Se vaan on kiinni luonteesta.

No pidä sellasta rytmiä yllä kuin se vauva just sillä hetkellä tarvii. Vauva syö kun nälättää ja nukkuu kun nukuttaa ja sinun kannattaa siihen vaan sopeutua. Kyllä se siitä rytmi pikkuhiljaa löytyy :)

...oletko kuullut? Se tarkoittaa vauvan kanssa sitä, että annetaan ruokaa sille, kun sillä on nälkä ja laitetaan nukkumaan, kun sitä nukuttaa. Ne rytmit on vauvan kanssa usein vain äidin stressaantuneessa päässä! Relaa hyvä ihminen ja nauti vauvasta - älä tuijota kelloa.

Tietenkin vauva muuttaa rytmiä. Eihän se vauva pysy vastasyntyneenä loputtomasti. Meillä oli säännöllinen ruokarytmi jo heti syntymän jälkeen. Mutta rytmi muuttuu n. parin kuukauden välein, koska kasvun myötä muuttuu energian tarve ja unen tarve vähenee. Syötkö itse lämpimän aterian tiheämmin kuin 2,5-3 tunnin välein? Tuohan on ihan normaali ateriarytmi puoli vuotiaalle. Vauvat eivät osaa syödä "varastoon", vauva syö vain nälkäänsä. Sairastaminen muuttaa aina rytmiä. Vaikka vauvan rytmi olisikin säännöllinen, niin se ei taatusti ole sitä sellaisena päivänä, jolloin äiti on ehtinyt sopia jonkin menon etukäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiia:
jos vaan illalla syö velliä,niin sitten edellisellä syöttökerralla jotain tukevampaa...purkillinen liha-kasvissosetta tai kalaa ja kasviksia..

Näin teenkin. Ja ennen se on riittänytkin hyvin. Kohta ollaan taas yösyötöissä...! Vauva herää nälkään. :( Täytyisi jollain konstilla saada se syömään iltapalaa.

Meillä on vasta nyt alkanut löytymään rytmi ja poitsu täyttää viikon päästä vuoden, mutta vieläkin on päiviä, jotka menevät aivan omalla rytmillä, mutta puolen vuoden iässä ei ollut tietoakaan mistään rytmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka vauvan rytmi olisikin säännöllinen, niin se ei taatusti ole sitä sellaisena päivänä, jolloin äiti on ehtinyt sopia jonkin menon etukäteen :)

Hahah, tämän olen todellakin saanut huomata! :D
nimimerkillä: aina myöhässä.