Minkä ikäiselle lapselle harrastuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heppakerhoonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heppakerhoonko

Vieras
Minkä ikäisenä teidän lapset ovat alkaneet harrastamaan ja miksi juuri sitä lajia. Oletteko kysyneet lapsen mielipidettä asiaan vai onko aikuinen se joka päättää mitä lapsi voi harrastaa?

Esikoinen meni 5-vuotiaana painikouluun, kun tuntui että ei oikein muuten pääse rymyämään, kun kotona oli leikkiseurana vain tyttöjä eikä sellaista oikein tuttua poikaa lähipiirissä ollut. Sama lapsi aloitti 3-luokkalaisena soittoharrastuksen.

Tytär aloitti soittotunnit jo ekaluokalla, mikä oli liian varhain. Hän ei jaksanut harjoitella vielä, eikä ymmärtänyt musiikin teoriaa ollenkaan (soittaa edelleen rytmit korvakuulolla ja nuotit sormien numeroilla, ei ole siis oppinut nuotteja kahdessa vuodessa).

Ollaan kysytty lapsen mielipidettä, mutta lapsi ei ymmärrä mitä harrastaminen tarkoittaa, kyllä se pitää käydä kokeilemassa. Toisaalta ei pidä pakottaa jos harrastus tuntuu vastenmieliseltä. Innostumatonta vielä voi kuljettaa harrastuksessa, into voi syttyä sitten kun edistys palkitsee.

Meillä tyttö aloitti 3v. satujumpan ja tykkäsi kovasti. Itse sitä ehdotin ja toki ei olisi jatkettu jos ei olisi vielä jaksanut/viihtynyt. Satujumpassa kävi 2,5v ja sitten vaihdettiin lastentanssiin tytön toiveesta, koska on hirveän kiinnostunut baletista, johon pääseekin ensi syksynä.

Lähti viesti kesken..

Muskari oli meidän vanhempien päätös, koska lapsi on harrastanut sitä vauvasta lähtien. Ratsastus ja vesipeuhula oli lapsen oma tahto, puhui uimisesta ja hevosista todella paljon.

just 3v kävi puolvuotta lastenjumpassa, vauhtia ja ketteryyttä piisaa joten aateltiin että vois joku ohjattu rymyjuttu olla hyvä. Itse lapsi halusi kokeilla ja jatkaa. Jäi pois päiväkodin myötä mut mahollisesti nyt syksyllä sitte alottas uudelleen. tykkäs kyllä tosi paljon siitä jumpasta. En mä silleen harrastuksena aattele ton ikäsen kohdalla, lähinnä sellasta vapaaehtosta kivaa ja samalla saa opetustakin leikin varjolla.

Yhteistyössä