Minkä ikäiselle lapselle saa antaa veriruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Tein äsken rössypottuja (rössy=veripalttu) ja annoin sitä myös meidän 10kk ikäiselle, söi hyvällä ruokahalulla, kunnes aloin miettimään... saakohan veriruokia antaa näin pienille?

Niitä kannattaakin antaa vauvalle mahdollisimman pienestä pitäen samoinkuin maksaruokia, koska lapsi saa niistä rautaa. Tärkeää on muistaa antaa lapselle myös hedelmämehuja, marjamehuja ja kasvismehuja 2 viikon iästä alkaen ja kasviksista, hedelmistä ja marjoista tehtyjä soseita jo 1kk iästä, että niistä lapsi saa mm. c-vitamiinia ja erityisen tärkeää on antaa vauvalle kalanmaksaöljyä heti syntymästä lähtien, koska lapsi saa siitä d ja a vitamiineja. Lapsen on tärkeää saada mm. rautaa, c-vitamiinia, a-vitamiinia ja d-vitamiia esim. kalanmaksaöljyssä, maksa-ja veriruoista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista, koska äidinmaito tai lehmänmaito ei sisällä vitamiineja tai rautaa, vaikka se muuten onkin hyvää ravintoa lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja lastenlääkäri;22161303:
Niitä kannattaakin antaa vauvalle mahdollisimman pienestä pitäen samoinkuin maksaruokia, koska lapsi saa niistä rautaa. Tärkeää on muistaa antaa lapselle myös hedelmämehuja, marjamehuja ja kasvismehuja 2 viikon iästä alkaen ja kasviksista, hedelmistä ja marjoista tehtyjä soseita jo 1kk iästä, että niistä lapsi saa mm. c-vitamiinia ja erityisen tärkeää on antaa vauvalle kalanmaksaöljyä heti syntymästä lähtien, koska lapsi saa siitä d ja a vitamiineja. Lapsen on tärkeää saada mm. rautaa, c-vitamiinia, a-vitamiinia ja d-vitamiia esim. kalanmaksaöljyssä, maksa-ja veriruoista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista, koska äidinmaito tai lehmänmaito ei sisällä vitamiineja tai rautaa, vaikka se muuten onkin hyvää ravintoa lapselle.

70-luvun lääkärikirjasta?

No EI kyllä maksaruokia suositella antamaan lapsille kuin muutaman kerran kuussa! Ei edes kokonaista maksalaatikkoa kuukauden aikana! Eikä alle 1v ikäiselle lainkaan maksaruokia! Veriruokien määrää ei liene rajoitettu.

Luulen että kun lihaakin? Itse tarjosin verilättyjä joskus +1 ikäiselle.

Rössypottua en kyllä tarjoaisi kellekään... on nimittäin kaamein ruoka mitä oon maistanut. Olin kerran oululaisen poikaystävän vanhempien luona eka kertaa, tarjosivat tuota. Melkein oksensin ja yritin niellä kohteliaana :x

Eikö Rössypotut kunnon sian läskillä höystettynä on mitä parhainta herkkua (ainaki meil kummallekki lapselle uppoaa 2½v ja 10kk).

Maksaa en antas kyl alle vuodenikäiselle.. enkä kyl heti sen jälkeenkään antas "raakaa" maksaa tai siis esim. maksapihvejä. Maksalaatikossa nyt taas maksaa ei ole paljon muuta kuin nimessä.
Mut ite esim. hirvenmaksasta tehtyä maksalaatikkoa en antas lapselle lainkaan

Syötiin tänään eilisen keiton loput ja tuo nuorempi söi sen verran ku minä ja vanhempi yhteensä.. ahmi menemään, tietty se on helppoa nieltävää/syötävää

Illalla aattelin antaa neitille pinattilettuja :D Ne on ainaki vanhemman herkkua, samoten ku kanamunalätyt

[QUOTE="Kaisa";22166138]Syötiin tänään eilisen keiton loput ja tuo nuorempi söi sen verran ku minä ja vanhempi yhteensä.. ahmi menemään, tietty se on helppoa nieltävää/syötävää

Illalla aattelin antaa neitille pinattilettuja :D Ne on ainaki vanhemman herkkua, samoten ku kanamunalätyt[/QUOTE]

Muistakaahan myös pinaatin rajoitukset sen sisältämän nitraatin takia!

Yhteistyössä