Minkä ikäiselle lapselle tofua/soijarouhetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maikki5000
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maikki5000

Jäsen
09.04.2009
339
0
16
Eli tyttö nyt jo yli 1v ja syö kanssamme samaa ruokaa. Olemme sekasyöjiä, mutta pyrimme syömään kasvisruokaa useita kertoja viikossa. Miehemme kanssa rakastamme tofua, ja eilen annoimme sitä lapsellekin, näytti tykkäävän. Suojarouhettakin olen antanut esim. makaronilaatikossa.

Ostin eilen soijamaidosta tehtyä jogurttia (itselleni), ja siinä luki, ettei ko. tuotetta saa antaa alle 3v lapselle. En suunnitellutkaan antavani jogurttia suuren sokerimäärän takia lapselleni, mutta tuli mieleen, että onko muutkin soijatuotteet jotenkin pahasta alle 3v lapselle?

Kiva jos joku osaa vastata!

on laitettu soijajauhoa soseisiin noin 8-9kk iästä.
Tofua annettu jostain vähän alle vuoden ikäisestä ja soijarouhetta vuoden iästä.
Enpä ole koskaan kuullut etteikö saisi antaa, tiedä sitten mistä tuo jugurtin ikärajoitus mahtaa johtua.

Alkuperäinen kirjoittaja sini:
Jos siihen jogurttiin on lisätty vitamiineja tms. , niin niiden takia ei saa antaa, ei itse soijan takia.

Näin mäkin luulen. Kannattaa lukea koko tuoteseloste. Mua ohjeistettiin nlassa joskus vuosia sitten että soija jauhoa voi alkaa antaa 8kk iästä alkaen. Soija rouheesta olen tehnyt ruokia alle vuoden ikäiselle. Oliskohan ollut 7kk ? Hitsi en nyt muista....

Meillä on maitoallerginen 1-vuotias ja vanhemmat kasvissyöjiä. Tyttö juo soijamaitoa, johon lisätty kalsiumia ja d-vitamiinia. B-vitamiinia ei saa olla lisätty noin pienen ruokiin. Suosimme K-ryhmän omaa tuotetta, paras maku ja koostumus meidän mielestä. Tästä teemme siis maitopohjaiset ruuat ja myös juomana käytämme. Soijarouhetta, maustamatonta soijajugurttia käytetään päivittäin/viikottain.

Meidän neuvolasta saadussa vihossa luki että soijajauhoa, soijarouhetta ja tofua voi antaa 7-kuukautisesta alkaen. Mutta soijapapuja ei saa antaa alle vuoden ikäiselle.

mä en tiedä miksi suositus on että alle 3v:lle ei soijatuotteita mutta varoittavana esimerkkinä kertoisin kälyni tapauksesta. Hän on siis aikuinen ja huomasi ettei maito oikein sovi hänelle. Hän alkoi käyttää soijamaitoa ja jugurtteja, paljonko päivittäin, sitä en tiedä. Mutta kuitenkin hän huomasi ettei voi hyvin. Hän huomasi että rinnat kasvoivat/turposivat, vatsa ja reidet turposivat. Nyt kun hän lopetti soijatuotteiden käytön, parissa viikossa olo normalisoitui, rinnat pienenivät normaaliin kokoonsa, vatsa ja reidet kiinteytyivät. Painoa putosi jokunen kilo.

Siitähän puhutaan että soijassa on estrogeeniä, kuinka paljon ja millaisissa käyttömäärissä se alkaa vaikuttaa, siitä kai ollaan epävarmoja. Mutta näillä tiedoilla harkitsisin kyllä tarkkaan soijatuotteiden käyttöä, etenkin lapsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mä en tiedä miksi suositus on että alle 3v:lle ei soijatuotteita mutta varoittavana esimerkkinä kertoisin kälyni tapauksesta. Hän on siis aikuinen ja huomasi ettei maito oikein sovi hänelle. Hän alkoi käyttää soijamaitoa ja jugurtteja, paljonko päivittäin, sitä en tiedä. Mutta kuitenkin hän huomasi ettei voi hyvin. Hän huomasi että rinnat kasvoivat/turposivat, vatsa ja reidet turposivat. Nyt kun hän lopetti soijatuotteiden käytön, parissa viikossa olo normalisoitui, rinnat pienenivät normaaliin kokoonsa, vatsa ja reidet kiinteytyivät. Painoa putosi jokunen kilo.

Siitähän puhutaan että soijassa on estrogeeniä, kuinka paljon ja millaisissa käyttömäärissä se alkaa vaikuttaa, siitä kai ollaan epävarmoja. Mutta näillä tiedoilla harkitsisin kyllä tarkkaan soijatuotteiden käyttöä, etenkin lapsilla.

Hui, ei saa pelotella.... omituista. Meidän allergikko nimittäin kasvaa apteekin soijamaidolla tällä hetkellä. Tietty erilainen tuote kuin kaupan tuotteet...

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:

Hui, ei saa pelotella.... omituista. Meidän allergikko nimittäin kasvaa apteekin soijamaidolla tällä hetkellä. Tietty erilainen tuote kuin kaupan tuotteet...

joo aika karmivaa. Oli käymässä ulkomailla ja siellä alusvaatekaupassa. Siellä saivat kuppikooksi C vaikkei ole ikinä tarvinnut sen kokoisia liivejä. Soijatuotteiden lopettamisen jälkeen rinnat pienenivät takaisin vanhaan kokoon.

:o Kamalaa! No ei meillä oo aikomus ruveta päivittäin soijatuotteita käyttämään, lähinä tofua ja soijarouhetta silloin tällöin. Aika hurja juttu! Täytyypä vähän selvitellä asiaa...

Alkuperäinen kirjoittaja maikki5000:

:o Kamalaa! No ei meillä oo aikomus ruveta päivittäin soijatuotteita käyttämään, lähinä tofua ja soijarouhetta silloin tällöin. Aika hurja juttu! Täytyypä vähän selvitellä asiaa...

ko. henkilö on iteki lääkäri ja oli aika yllättynyt sen soijan vaikutuksista...

Alkuperäinen kirjoittaja maikki5000:

ko. henkilö on iteki lääkäri ja oli aika yllättynyt sen soijan vaikutuksista...

Etsiskelin tietoa onko jollain muulla vastaavia oireita. Olen syönyt soijaa nyt parisen kuukautta. Ensin noin kuukuden jogurtteja 1-2 prk päivässä ja sen jälkeen aloin ottamaan soijaa kapseleina. Parin viikon ajan on ollut kiusallisia yhä pahenevia oireita rinnoissa, ikäänkuin maidon herumisen tunnetta muinoin imetysaikana. Rinnat ovat myös isommat kuin normaalisti. Olen myös ihmetellyt vatsan turvotusta vaikka en ole sitä osannut soijaan yhdistääkään. Olen 45-vuotia (enkä tosiaankaan raskaana vaikka oireista voisi päätellä). Tuli mieleen että voisi olla tämä soija aiheuttajana kun se sisältää kasviestrogeneja. Jätin kapselit pari päivää sitten pois ja odottelen nyt josko oireet lakkaisivat.

No jaa 90 prosenttia vaihdevuosien käsittelevää kirjallisuutta ehdottaa soijaa tasaamaan hormonimuutoksia. Miten tuo sitten vaikuttaa koko ruumiin kemiaan? Pitäisi olla enempi dataa, mitä tapahtuu jos periaatteessa pitäisi olla testosteronia mutta keho saakin jotain estrogeenin kaltaista. Nouseeko syöpäriski jossain ruumiin kemian toiminnoissa jne. Turhan paljon tutkimatonta tietoa.

Eli tyttö nyt jo yli 1v ja syö kanssamme samaa ruokaa. Olemme sekasyöjiä, mutta pyrimme syömään kasvisruokaa useita kertoja viikossa. Miehemme kanssa rakastamme tofua, ja eilen annoimme sitä lapsellekin, näytti tykkäävän. Suojarouhettakin olen antanut esim. makaronilaatikossa.

Ostin eilen soijamaidosta tehtyä jogurttia (itselleni), ja siinä luki, ettei ko. tuotetta saa antaa alle 3v lapselle. En suunnitellutkaan antavani jogurttia suuren sokerimäärän takia lapselleni, mutta tuli mieleen, että onko muutkin soijatuotteet jotenkin pahasta alle 3v lapselle?

Kiva jos joku osaa vastata!
Miten poikalasten fyysinen kehitys kasviestrogeenisella ravinnolla, haittaako?

No jaa 90 prosenttia vaihdevuosien käsittelevää kirjallisuutta ehdottaa soijaa tasaamaan hormonimuutoksia. Miten tuo sitten vaikuttaa koko ruumiin kemiaan? Pitäisi olla enempi dataa, mitä tapahtuu jos periaatteessa pitäisi olla testosteronia mutta keho saakin jotain estrogeenin kaltaista. Nouseeko syöpäriski jossain ruumiin kemian toiminnoissa jne. Turhan paljon tutkimatonta tietoa.
viljan torajyväsienistä on tehty lääkettä kuumiin aaltoihin vaikka ne aiheuttaa vakavia vaivoja. Ergotismia ainakin. Ei siihen auta muu kuin olla ilman viljaa. Soija ei ole mikään ratkaisu mihinkään, vaan hirveä ylituotanto on saanut keksimään mitä tahansa siitä. Halpaa lektiiniä eimille jotka sitä sietää mut ei ihmiselle

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kehittyville poikalapsille voisi antaa probiootteja sisältävää hapanmaitotuotetta esim. maustamatonta luonnonjogurttia, meinaan hiirikokeissa jogurtin syöttäminen lisäsi hedelmällisyyttä, testosteroniominaisuuksia mm. rehvakkuutta ja kassien kokoa sekä aktiivisuutta ja karvan kasvua. Jos eettisistä syistä ei halua syödä eläinten lihaa niin maitotuotteet ja kananmunat hyvä vaihtoehto. Munissa on mm. aivovitamiineja koliini jne. Lisäksi saa luonnollisesti B12 vitamiinia.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä