Minkä ikäiselle oma lompakko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Meidän kohta 5v. sanoi haluavansa synttärilahjaksi lompakon. Tällä hetkellä "ei ymmärä" rahan arvoa, muuta ku aina jos "löytää" jonkun kolikon vie sen säästöpossuun....
Minkä ikäiselle on hyvä opettaa "rahan arvoa" ja miten se tehdään? Annetaanko esim. karkkipäivänä 2e ja kerrotaan minkä verran mikäkin karkkipussi maksaa?

5-v on hyvä ikä lompakon hankinnalle. Mikään pakko rahoja ei ole käyttää, mutta niitä voi säilöä lompakossa säästöpossun asemasta. Lompakossa olevia rahoja voi laskea ja ihailla toisin kuin säästöpossun sisällä olevia.

Juuri 6-vuotta täyttänyt lapseni alkoi puhumaan viikonloppuna, että oli kaupassa nähnyt häntä pienemmän lapsen maksavan itse ostoksensa, ja samalla kysyi koskas hänkin voisi. Kävi sitten isänsä kanssa ostamassa kaverille synttärilahjan, jonka sai itse maksaa. Ei hän tietenkään rahan arvoa ymmärrä vielä, eikä tarvitsekkaan.

Meillä 4veellä on rahapussi. Saa silloin tällöin euron tai kaksi. Ymmärtää että pitää kerätä esim.kymmenen euroa että saa haluamansa lego tmv. Voi tienata euron myös vaikka viemällä roskikseen tmv.

[QUOTE="zxc";29632049]Mutta miten sen rahan arvon voisi opettaa, ettei käy niin, että kaikki rahat mitä on lompsassa on heti tuhlattu?[/QUOTE]

Aloittamalla ajoissa. Meillä on saaneet lompakot jo parivuotiaina, kuopus esim . 5-vuotiaana visa electronin, siihen saakka sai viikkorahan käteisenä. Nyt 6v, osaa käyttää visaelectroniansa itse,tietää paljonko tilillä on rahaa ja osaa laskea ostostensa summan niin ettei osta karkkia lauantaisin enemmällä kuin 3lla eurolla. viikkorahaa saa vitosen

Meidän lapsilla on ollu lompakot oikeestaan aina..noin kolme vuotiaista asti ehkä. Ovat saaneet vauvasta saakka rahalahjoja joten kätevintä on ollu pistää rahat sinne lapsen omaan lompsaan niin tietää mitkä on kenenki rahat. Nyt eskarilainen ymmärtää hyvin rahan päälle ja maksaa ostoksensa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29632095:
Aloittamalla ajoissa. Meillä on saaneet lompakot jo parivuotiaina, kuopus esim . 5-vuotiaana visa electronin, siihen saakka sai viikkorahan käteisenä. Nyt 6v, osaa käyttää visaelectroniansa itse,tietää paljonko tilillä on rahaa ja osaa laskea ostostensa summan niin ettei osta karkkia lauantaisin enemmällä kuin 3lla eurolla. viikkorahaa saa vitosen

Miten se käytännössä tapahtuu? Ainakin meidän 5v ei vielä osaa numeroita eikä laskea....

[QUOTE="zxc";29632109]Lapsilla itsellään vai jossakin "omassa kaapissa"?[/QUOTE]

Meidän lapsen lompakot on kirjahyllyssä. Kaksi kolikkopussia ja kunnon lompakko seteli rahaa varten.

[QUOTE="niin";29632118]Meidän lapsen lompakot on kirjahyllyssä. Kaksi kolikkopussia ja kunnon lompakko seteli rahaa varten.[/QUOTE]

ok, täyty kokeilla miten toimis meillä....Onko tyhmää/noloa vinkata kummeille ja isovenhemmille että poika saa synttärilahjaksi lompsan, että lahjan seassa vois olla 5-10e seteli :D