Minkä ikäiselle saa antaa "normi" ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Siis jos teen esim. makaroonilaatikkoa johon en laita suolaa ja maustan muutenkin kevyesti niin minkä ikäselle voin tarjota sitä?
Meillä 9kuinen lapsi..
Millon siis saa antaa esim. paistettua jauhelihaa ja uunissa hautunutta karjalanpaistia?

eli saan antaa jo nyt paistettunakin sitä jauhelihaa? kun olen tähän saakka keittänyt lihat ja antanut makaroonin ja kasvisten kanssa hiukan soseutettuna (karkeaksi soseeksi).. mutta siis paistettuakin saa jo antaa? eli makaroonilaatikko käy?

Eikös se suositus ole että 1-vuotiaasta lähtien samaa ruokaa kuin muillekin?
Itse ajattelisin että jos lapsi jo syö viljaa ja kaikkea muuta, voit vähäsuolaisia/suolattomia ruokia varmasti antaa. Maitoahan (tavallista) ei myöskään suositella alle vuosikkaalle, eli jos laitat sitä makaronilaatikkoon, kannattaa miettiä annatko.

Toisaalta, suositukset ovat vain suosituksia... Lopultahan se kuitenkin olet sinä joka päätät missä vaiheessa noita ruokia annat. ;)

no vaikka kasvissosekeittoa (ei liemikuutiota tai suolaa) voi antaa niin pienelle, joka nyt ylipäätään jotain muuta kun maitoa syö. ja muutenkin tavallista suolatonta ruokaa vaikka heti, kunhan ottaa huomioon ne perussuositukset (maitotuotteet, lanttu, punajuuri, pinaatti yms. vasta n. 1-vuotiaalle).

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
eli saan antaa jo nyt paistettunakin sitä jauhelihaa? kun olen tähän saakka keittänyt lihat ja antanut makaroonin ja kasvisten kanssa hiukan soseutettuna (karkeaksi soseeksi).. mutta siis paistettuakin saa jo antaa? eli makaroonilaatikko käy?

paista se jauheliha omassa rasvassaan ja kippaa vaikka ylimääräinen rasva paistamisen jälkeen vielä pois, niin ei rasita ruuansulatusta liikaa. pääasiahan on, että se jauheliha on kypsennettyä.

Hei! Huom. En kysynyt mausteista vaan siitä että saako paistettua jauhelihaa yms. antaa.. sitä en tiedä, mausteista on jonkinlaista kutinaa ja te kyllä vahvistitte tietoa joten kiitos siitä mutta saako paistettua jauhelihaa antaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hei! Huom. En kysynyt mausteista vaan siitä että saako paistettua jauhelihaa yms. antaa.. sitä en tiedä, mausteista on jonkinlaista kutinaa ja te kyllä vahvistitte tietoa joten kiitos siitä mutta saako paistettua jauhelihaa antaa?

mä en ymmärrä et miksi ei saisi.meillä 8kk lähtien menny paistettu jauheliha ja kaikki muukin...ei oo ollu mitään mahaongelmia tai mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
mä en ymmärrä et miksi ei saisi.meillä 8kk lähtien menny paistettu jauheliha ja kaikki muukin...ei oo ollu mitään mahaongelmia tai mitään...

no meillä ainakin sanottiin neuvolan ohjeena kun aloitettiin kiinteät että liha pitää keittää kypsäksi, ei paistaa. Ja sitä en tiedä missä vaiheessa sitten vauva on tarpeeksi iso syömään myös tätä paistettua lihaa. Neuvolassa vain neuvottiin sillon 5kk tietämillä että liha pitää kypsentää keittämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:

no meillä ainakin sanottiin neuvolan ohjeena kun aloitettiin kiinteät että liha pitää keittää kypsäksi, ei paistaa. Ja sitä en tiedä missä vaiheessa sitten vauva on tarpeeksi iso syömään myös tätä paistettua lihaa. Neuvolassa vain neuvottiin sillon 5kk tietämillä että liha pitää kypsentää keittämällä.

ei meille tommosii oo ikinä sanottu... :/ lääkärissäkin vaan sanoivat et 8kk voi hyvin syödä täysin samaa ruokaa jos maha kestää.ollaan silloin aloitettu maito,kotiruuat mausteilla ja suolaakin ollu himpun verran... :p

Yhteistyössä