Minkä ikäisen lapsen jättäisit vieraalle hoitajalle (MLL) ei-pakollisen syyn vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelin vastata omasta kokemuksesta. Elän lattarimaassa, jossa lastenhoitajat ovat osa arkea. Useimmat paikalliset tuttavani jättävät 3 kuukautisena äitiysloman loputtua ja pyrkivät tietty tekemään lyhyttä päivää. Tätä vierestä seuranneena olen jo tottunut, että hyvin nuoretkin vauvat voi jättää hoitajalle. En jaksa uskoa että vauva tästä kärsii. Mielestäni tuttu hoitaja on parempi kuin ryhmähoito pienille ja samaa sanoo lastenlääkärini. Itse teen töitä kotoa ja omaan kokemukseeni perustuen sanoisin 6 kuukautta on sopiva aika esim. 3-5 hoidon jaksoille, miksei pidemmillekin, jos työt vaativat. Koska olen itse paikalla pystyn ns. valvomaan hoitoa ja pakko myöntää että hyvin on aina mennyt. Kummatkin lapset ovat mieluusti hoitajan kanssa ja vauva saa paljon kantamista ja pienille tarkoitettuja fyysisiä harjoitteita (joita toki itsekin teen). Vaikka Suomessa asia ymmärretään toisin, alan neurologiset tutkimukset (esim. yhdysvalloista) puoltavat sitä että lapsi voi olla helposti turvallisen kiintymyssuhteessa, vaikka olisikin välillä hoitajan hoivissa. Ja niin uskon, että läpi ihmiskunnan historian on toimittu.

2,5-3 -vuotiaan pystyy jättämään jo vaivatta yöksikin (jonnekin tuttuun paikkaan). Siten että tämä itse haluaa. Musta on jopa hyvä tukea lapsen itsenäistymistä ja antaa ns. kylän kasvattaa. äidistä eroaminen on kuitenkin tärkeä oppia. Ei tietenkään vielä vauvana, mutta musta vaikkapa 6-vuotiaaksi kotoa kasvattaminen vaatii jo ideologisen perustelun sille, miksei tahdo lastaan opettaa erilaisiin instituutioihin. Toki kaikki tekee tavallaan. Ja tuomitseminen on kurjaa. Kunhan miettii miksi ja mitä aikoo tehdä ja keskittyy kehittymään vanhempana ja laittamaan aikaa lapseen silloin kun on paikalla, se kai tärkeintä.

Mulla ainakin muutama ihana kokemus MLL hoitajista, me käytetty muutama vuosi sitten muutaman kerran pakon edessä sieltä hoitajia ja ihania tyttöjä on olleet. Pojat oli silloin 2v. ja 6v. Tosin ei ollut ns. vapaa-ajan meno, vaan ihan silloisesta iltatyöstäni johtuva meno. Mutta toki kannattaa ensin tutustua hoitajaan, eikä vaan ovella morjestaa heippoja. Kyllähän lapsienkin pitää vähän tutustua ennenkuin jäävät uuden ihmisen kanssa.