Minkä ikäisen lapsen ''kuuluu'' osata syödä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis haarukalla tai lusikalla. Meidän neiti 1v3kk ei osoittanut vielä kuukausi sitten minkäänlaista kiinnostusta itse syömiseen, mutta nyt parin viikon aikana on alkanut omalla lusikalla syömään jonkin verran. Enemmän kyllä tahtois syöttää mua kuin laittaa itse ruokaa suuhun. Annan lapsen syödä itse lounasta ja päivällistä niin kauan, kuin itse syön, sitten syötän itse loput jotta sinne mahaankin menis jotain (muuten ruokailu kestäis ainakin tunnin ja yli puolet ruoasta olis lattialla). Aamu- ja iltapuuron sekä välipalan syötän ihan siks että pääsen helpommalla siivouksen suhteen...

Mites teillä, minkä ikäisenä olette lapsen antanut syödä esim. koko keittolautasensa itse?

8kk alko pikkuhiljaa aina haluamaan lusikan myös omaan käteen ja sai pari lusikallista aina välillä suuhun asti. 1v halusi syödä itsenäisesti, joten pikkuhiljaa jätin avustamisen kokonaan pois kun siitä tuli ihan kamala huuto aina :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
8kk alko pikkuhiljaa aina haluamaan lusikan myös omaan käteen ja sai pari lusikallista aina välillä suuhun asti. 1v halusi syödä itsenäisesti, joten pikkuhiljaa jätin avustamisen kokonaan pois kun siitä tuli ihan kamala huuto aina :headwall:

Mä olen toistaiseksi syöttänyt suurimmaksi osaksi ihan siks, että muksu ei ole kauaa ollut kiinnostunut lusikasta ja on antanut nätisti syöttää.

Kuinka siististi sun 1-vee osaa syödä? :)

Meillä tyttö ei ole 5kk ikään tultuaan suostunut syömään soseita jos ei saa itse pitää lusikkaa.
Nyt 6kk eikä tule enää suurta sotkua. Annan tytölle lusikan jossa ruokaa ja hän palauttaa sen mun käteen kun on tyhjännyt. Ja tätä toistetaan kunnes purkki on tyhjä =)

Meillä oli esikoisella oma lusikka varmaan jostain vuoden ikäisestä asti, mutta ei se hommasta mitään tajunnut kuin vasta puolitoistavuotiaana, kun alkoi ihan yhtäkkiä syödä itse kaikki ruokansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Meillä tyttö ei ole 5kk ikään tultuaan suostunut syömään soseita jos ei saa itse pitää lusikkaa.
Nyt 6kk eikä tule enää suurta sotkua. Annan tytölle lusikan jossa ruokaa ja hän palauttaa sen mun käteen kun on tyhjännyt. Ja tätä toistetaan kunnes purkki on tyhjä =)

Wow. Mun kohta puolivuotias kuopus ei oo lähelläkään tätä :D

Meillä nyt poika vuos ja 4kk. Nyt tullut viimeisen kuukauden aikana, että ei syö yhtään mitään jos ei saa itse syödä. Jos yrittää syöttää itkee vaan ja kääntää pään pois. Pakko on antaa ruoka eteen ja antaa itse syödä, aika paljon menee suuhun välillä haarukalla tai lusikalla tai käsin. Ja hyvin paljon myös lattialle...

Niin ja meidän muksu on jotenkin niin tohkeissaan itse syömisestä että tää kerää vaan ruokaa suuhun ja alkaa hamuta haarukalla lisää, eikä siis pureskele ja niele sitä ruokaa ennen kuin otan lusikan hetkeksi pois jotta söis suunsa tyhjäks ennen seuraavaa lusikallista :D Muilla tälläistä?

Meillä söi ruokansa sormin n. 10kk ikäisestä. Keitosta jätin vaan liemet laittamatta jne. Vuoden iässä nappas lusikan ja alko sillä syömään. Sen jälkeen ei ole juuri tarvinnut syöttää. Tuolloin söi hyvinkin siististi, nyt 2,5v iässä sikailee jo ihan eri tavalla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jennik:

Mä olen toistaiseksi syöttänyt suurimmaksi osaksi ihan siks, että muksu ei ole kauaa ollut kiinnostunut lusikasta ja on antanut nätisti syöttää.

Kuinka siististi sun 1-vee osaa syödä? :)

1-vuotiaana söi sillain kohtalaisen siististi, monesti ensin lusikkaan ruokaa, ruoka tippui pöydälle, ruoka sormin suuhun... Poika nyt 1v9kk ja tän vuoden puolella en oo häntä kertaakaan syöttäny, mutta melkein joka kerta saa pöydän pyyhkiä rätillä :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja meidän muksu on jotenkin niin tohkeissaan itse syömisestä että tää kerää vaan ruokaa suuhun ja alkaa hamuta haarukalla lisää, eikä siis pureskele ja niele sitä ruokaa ennen kuin otan lusikan hetkeksi pois jotta söis suunsa tyhjäks ennen seuraavaa lusikallista :D Muilla tälläistä?

Meillä oli kans tätä, ja lisäksi jäppinen veteli ainakin tuplasti isompia annoksia kuin ennen, ihan vaan siksi kun itte osasi :D

Anteeks kun tään ketjuun änkeen, mut onko kokemusta siitä, ettei 8kk vanha laita itse (sormi)ruokaa suuhun. Ei edes halua ottaa esim.maissinaksua suuhun.. Syötettynä ei syömisongelmia, mitä nyt välillä soseessa olevia "kökköjä" yökkää.

Mä annoin 6 kk sosetta täynnä olevan lusikan käteen ja pisti sen siististi suuhunsa. Seuraava vaihe oli, että laitoin soselusikan lautasen reunalle ja pisti siitä sen suuhunsa. 1 - v söi jo täysin itsenäisesti.

Yhteistyössä