Minkä ikäisen lapsen pitäisi jo osata syödä siististi lusikalla/haarukalla, sotkematta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta ei sekään oikeasti ole kivaa katsottavaa kun isot lapset sotkevat ruokaa miten sattuu. Sitten taas motoriikka voi olla heikko, joten yli kolmevuotiaillakin sottaisuus johtuu siitä. Riippuu aika paljon siitä, mihin kukin ruokapöydässä ja muussakin toiminnassa panostaa.

No näinpä. Olen nyt kolme viikkoa siivonnut parin pöydän alustaa, jonne eskari-iäiset syytävät ruokaa niin että ruokailun jälkeen se lattia on ihan tahmainen. Sinne lattialle on kaatunut maidot melkein joka päivä, ruoan murusilla ruokkisi pienen afrikkalaisen kylän jne. Se sotku on sanoin kuvaamaton...

No näinpä. Olen nyt kolme viikkoa siivonnut parin pöydän alustaa, jonne eskari-iäiset syytävät ruokaa niin että ruokailun jälkeen se lattia on ihan tahmainen. Sinne lattialle on kaatunut maidot melkein joka päivä, ruoan murusilla ruokkisi pienen afrikkalaisen kylän jne. Se sotku on sanoin kuvaamaton...

Joo ei edes mun kaksivuotias pöydän alle ruokaa syydä, vähän saattaa joskus vahingossa pudota. Uskon että kolmivuotiaaseen mennessä ei enää sitäkään vähää putoile.

Porsas hän ei kuitenkaan ole missään nimessä edes nyt.

[QUOTE="Vieras";24518145]
Tosikko on 1,5v eikä osaa syödä itse lusikalla/haarukalla. Syö tosiaankin kuin pieni porsas käsillään.[/QUOTE]

Osaatko sanoa mistä tuo johtuu?

Ei KOSKAAN tiputa ruokaa? No meidän taloudessa kyllä aikuisillekin saattaa käydä (tosin harvoin) vahinkoja. :-)

Meillä 4 v syö siististi. Tai itse asiassa tämä on pikkutarkkana syönyt oikeastaan aina siististi.

Pikkusisko 2v 4kk syö haarukalla, mutta menevämpänä tapauksena röpöttää ruokalappuun lähes joka aterialla. Salaatit ja muut haarukkaan vaikeasti tarttuvat napsaisee sormin. Varsinaista pääruokaa emme kuitenkaan anna koskaan syödä sormin.

Joskus tämä 2 v sikailee ihan tahallaan niin paljon, että joudumme poistamaan pöydästä...

[QUOTE="Vierailija";24518392]Ei KOSKAAN tiputa ruokaa? No meidän taloudessa kyllä aikuisillekin saattaa käydä (tosin harvoin) vahinkoja. :-)

Meillä 4 v syö siististi. Tai itse asiassa tämä on pikkutarkkana syönyt oikeastaan aina siististi.

Pikkusisko 2v 4kk syö haarukalla, mutta menevämpänä tapauksena röpöttää ruokalappuun lähes joka aterialla. Salaatit ja muut haarukkaan vaikeasti tarttuvat napsaisee sormin. Varsinaista pääruokaa emme kuitenkaan anna koskaan syödä sormin.

Joskus tämä 2 v sikailee ihan tahallaan niin paljon, että joudumme poistamaan pöydästä...[/QUOTE]

Kirjoitin että saattaa pudota joskus, muttei tahallaan sitä tiputtele.

Pointti oli siinä että mielestäni lastani sanottiin porsaaksi perusteetta.

Täällä 3v4kk syö pääosin siististi haarukalla, mutta vahinkoja sattuu esim tänään kaatoi maitolasin. Käsiä käyttää myös joskus, kun vaikka peruna tai makaroni karkaa haarukasta.
1v1kk syö mielestäni suht hyvin sekä lusikalla, että kahdella kädellä. Suuhun noin 50% ja toinen puoli pöydällä ja lattialla. Opettelemalla oppii:)
Ap:n lapsi on vielä pieni ja saa harjoitella vielä pitkään ilman onnistumispaineita. Jos lastani kutsuttaisiin porsaaksi päiväkodissa, niin varmaan valittaisin. Puhutaankohan noin toistenkin lasten kuullen?

[QUOTE="äiti";24518729]No muuten jees mutta en kyllä antaisi 2-vuotiaan enää tunkea sormilla ruokaa lautaselta suuhun. Sormiruokailu on vauvojen hommaa.[/QUOTE]

Minua aina jaksaa huvittaa tuo että "minä en kyllä antaisi" tehdä sitä ja tätä.:-) Jos sanot kaksivuotiaalle vaikka joka päivä monta kertaa että lusikalla syödään, ei sormin, ja tämä uskoo sillä kerralla, niin miten estät tuon jos hän kuitenkin joskus silloin tällöin toisella kerralla kuitenkin nappaisee porkkananpalan suuhun lautaselta? Tottakai siltikin heti siinä tilanteessa sanon että lusikalla/haarukalla syödään, mutta kyllä hän silti joskus niin tekee uudestaan, toki koko ajan harvemmin, joskus vuosi sitten hänellä oli vähän väliä sormet ruuassa. :-D

Vai uskooko kaikki muut kertalaakista kaiken mitä aikuinen sanoo? Ei tuo minun uhmikseni ainakaan usko. Monesta asiasta saa sanoa uudestaan ja uudestaan monen monta kertaa ennen kuin hän alkaa uskoa ja olla tekemättä tuota. Kyllä kasvatan lapseni siistiksi ja epäilemättä hän sellainen onkin ehkä jo muutaman kk päästä. Muttei todellakaan nytkään mikään porsas, kaukana siitä.

Yhteistyössä