Minkä ikäisen lapsen uskallat jättää hetkeksi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Minkäikäisen lapsen olisit valmis jättämään yksin kotiin kork. 15 minuutiksi? Jos oletetaan, että lapsi olisi itse innoissaan jäämässä kotiin ja osaisi hakea naapurista apua, jos tulisi ikävä tai jotain sattuisi?

Oon nyt putkirempan aikana joutunut pari kertaa jättämään esikoisen 2.5v hetkeksi kotiin kun itse on halunnut. Olen käynyt mm. pyykkituvassa, kellarissa paskalla, hakemassa pihalta postin. Pois oon ollut n. 5 minuuttia. Vauva nukkunut parvekkeella niin ettei esikoinen pääse parvekkeelle (hakanen korkealla ovessa). Ja yllättynyt olen itsekin, että HYVIN on mennyt. Siis olen naputtanut moneen kertaan, että "leikitkö siinä ihan nätisti, äiti käy vessassa kellarissa?" Toinen sanoo, "joo, mene sä äiti pissalle, leikin ihan nätisti". Ja takaisin tullessa on todellakin leikkinyt samassa paikassa ja iloisesti hihkassut "moi äiti". Mutta tuo esikoinen on aina ollut aika rauhallinen ja harkitseva luonne, vaikka reipas ja sosiaalinen onkin. Se aina miettii ennen ku toimii ja ehkä sen takia mitään haavereitakaan sille ei oo ikinä sattunut.

Meidän tyttö (täyttää pian viisi) oli äsken 10 minuuttia yksin kotona, kun hain esikoisen eskarista. Hän eilen itse selitti, että osaa hakea apua naapurista. Halusi jäädä kotiin yksin. Kun tulin takaisin hän oli innoissaan siitä, että oli syönyt yksin voileivän. Ei ollut pelännyt ollenkaan. Silti mietin vielä, että teinkös nyt oikein. Olin kyllä hänestä ylpeä.

5 v on meillä jäänyt vapaaehtoisesti 15 minuutiks kännykkä kädessä katseleen lastenohjelmia.
Ihan hyvin meni ja tyttö haluaisi muulloinkin, en ole uskaltanut jättää....

Itse asiassa olen aika ylpeä pojasta ja itsestäni, että uskallan jo ihan pikkuisen päästää narua löyhemmälle. En voi aina häntä varjella kaikelta ja oman pään käyttö on pienilläkin sallittua. Isäni oli jätetty 3 vuotiaana isonsiskon kanssa kotiin nukkumaan kun vanhemmat menivät elokuviin (40-lukua). Olivat jättäneet isälle potan, vesilasin ja sokeripalan. Kun olivat palanneet elokuvista, oli potassa pissat, sokeripala syöty ja vesilasi tyhjä. No, ehkei nykypäivänä näin, mutta ennen vanhaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Itse asiassa olen aika ylpeä pojasta ja itsestäni, että uskallan jo ihan pikkuisen päästää narua löyhemmälle. En voi aina häntä varjella kaikelta ja oman pään käyttö on pienilläkin sallittua. Isäni oli jätetty 3 vuotiaana isonsiskon kanssa kotiin nukkumaan kun vanhemmat menivät elokuviin (40-lukua). Olivat jättäneet isälle potan, vesilasin ja sokeripalan. Kun olivat palanneet elokuvista, oli potassa pissat, sokeripala syöty ja vesilasi tyhjä. No, ehkei nykypäivänä näin, mutta ennen vanhaan :)

Äsken ennen kuin jätin tytön hetkeksi kotiin, niin kelasin sitä kuinka oma isoäitini hoiti 4-vuotiaana 2 vuotiaan pikkuveljensä. Haki yksin vettä lähteestä ja hoiti kodin askareet. Ja isä oli koko päivän pois. Mä sit mietin, että kai tän lapsen nyt voi oikeasti hetkeksi jättää.

Vartiksi jättäisin viisivuotiaan (jos osaa soittaa puhelimella äidille) yksin.

2,5v ja 3,5v jätän yksin kotiin siksi aikaa että esim. kipaisen postilaatikolla tai vien roskat, tai haen pyykkituvasta pyykit alle 5min).

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:

Äsken ennen kuin jätin tytön hetkeksi kotiin, niin kelasin sitä kuinka oma isoäitini hoiti 4-vuotiaana 2 vuotiaan pikkuveljensä. Haki yksin vettä lähteestä ja hoiti kodin askareet. Ja isä oli koko päivän pois. Mä sit mietin, että kai tän lapsen nyt voi oikeasti hetkeksi jättää.

No kun ei sitä kuitenkaan pysty lapsiaan kaikelta suojelemaan ja paremmin pärjäävät maailmassa kun oppivat omatoimisiksi ja luottavat itseensä ja siihen, että pärjäävät kyllä hetken yksinkin. Munkin isän isosisko oli jotain vuoden vanhempi eli ei siitä apua ollut. Ja isäni oli siis kiltisti jatkanut unia pissattuaan, juotuaan ja sokerin syötyään. Oma siskoni, joka reilu 40v, meni yksin 4 vuotiaana tarhaan ja tuli sieltä yksin kotiin kun ei halunnut jäädä johonkin iltapäiväryhmään ikinä. Ja hengissä on, useamman lapsen äiti

:D

itse olen näitä surullisia avainkaulalapsia jotka kouluiässä iltapäivisin yksin kotona kavereiden kanssa leikin. ja olen kasvanut ihan suoraan ja turvallisesti. tää mun mielestä riippuu muksusta. jotkut eivät halua jäädä yksin. lapsi sen kai itse tietää koska niin rohkea on että haluaa jäädä.

Alkuperäinen kirjoittaja paha äiti:
6 kk oli just lattialla hetken yksin kun hain postin pihalta. Kivittäkää! :D

No musta postinhakua (lue. jokapäiväinen tavallaan kotityö) ei voi verrata siihen että lähdetään tarkoituksella esim. kaupassa käymään ja jätetään toinen kotiin. Tätä ko. asiaa tässä kai haettiin kun avausta tehtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja paha äiti:
6 kk oli just lattialla hetken yksin kun hain postin pihalta. Kivittäkää! :D

No musta postinhakua (lue. jokapäiväinen tavallaan kotityö) ei voi verrata siihen että lähdetään tarkoituksella esim. kaupassa käymään ja jätetään toinen kotiin. Tätä ko. asiaa tässä kai haettiin kun avausta tehtiin.

On niitäkin, joiden mielestä toi on tuomittavaa, koska voinhan saada sydärin keskellä pihaa. Toisaalta silloin pääsisin edes hoitoon toisin kuin sisällä kohtauksen saadessani...

15 min. jätän 4-5 v:n ihan sujuvasti. Esim. koiraa pikalenkittäessä, jos lapsi on vähän sairas.

7 v (tai alussa 6 v) on ollut meillä 1-2 tuntia yksin useamman kerran viikossa koko syksyn. Joulun jälkeen tulee olemaan pisimmillään reilut 3 tuntia, koska ei pidä iltapäiväkerhosta.

2 v:n jättäisin max. 5 minuutiksi.

Eskari-ikäisenä ajattelin että aloittaisimme harjoittelun. Tuon viisivuotiaan voisi sinänsä ehkä jättääkin, hän on rauhallinen eikä varmasti keksisi mitään kommervenkkejä yksin ollessaan. Enkä usko että alkaisi pelätä tms. Mutta hätätilanteiden varalta en uskalla jättää niin että lähtisin pihaa kauemmaksi, sillä tyttö ei vielä saa ovea auki että pääsisi ulos jos jotain tapahtuu. Ja puhelinkin pitäisi kotiin hommata ja opettaa lapsi sitä käyttämään, tosin ujouden takia ei ole vielä koskaan suostunut puhelimeen puhumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
15 min. jätän 4-5 v:n ihan sujuvasti. Esim. koiraa pikalenkittäessä, jos lapsi on vähän sairas.

7 v (tai alussa 6 v) on ollut meillä 1-2 tuntia yksin useamman kerran viikossa koko syksyn. Joulun jälkeen tulee olemaan pisimmillään reilut 3 tuntia, koska ei pidä iltapäiväkerhosta.

2 v:n jättäisin max. 5 minuutiksi.

Meidän 2 vuotias on nopea keksimään kiellettyjä puuhia esim. keittiössä, eli EI voi jättää hetkeksikään yksin. Vai tarkoititko nukkuvaa kaksi vuotiasta esim. postin haun ajaksi??

Yhteistyössä