Minkä ikäisen lapsen voi pyytää pienempien lasten "lapsenvahdiksi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Mietin, minkä ikäisen lapsen/teinin voisi pyytää lapsenvahdiksi omalle pihalle pienemmille lapsille?

Mulla on kaksi lasta, jotka on 2 v. ja 4 v. Lapset ovat normaalisti hoidossa, mutta kesäksi jäävät kotiin. Voin tehdä töitä kotoa käsin, mutta luonnollisesti se ei onnistu kovinkaan hyvin silloin, kun lapsetkin ovat kotona. Meillä on 13 v. sukulaistyttö, joka on kyllä toisaalta vielä melko lapsellinen (ja lapsi toki itsekin vielä), mutta toisaalta jo niin "isoa tyttöä".

Mietin, voisiko tuon ikäistä jo pyytää meille niin, että maksaisin pientä palkkaa siitä hyvästä, että hän katsoisi päiväsaikaan muutaman tunnin pihalla (omassa pihassamme) omieni perään, jos itse tekisin sisällä töitä? Omani nukkuvat vielä päikkärit 1-2 h/päivä eli n. tunti-pari aamusta ja pari iltapäivällä olisi "työaika". Voiko noin nuorta vielä pyytää tällaiseen tehtävään? Olen siis itsekin kotona ja hoidan kyllä ruoat, nukutukset jne. mutta pihalle en omiani laske vielä yksin.

Onko tuon ikäinen vielä liian nuori "lapsenlikaksi"? Ensi kesänä hän on 14 v. enkä usko, että hän on silloinkaan vielä menossa mihinkään kesätöihin, joten varmaan viikon pari voisi meitä ensi vuonna ainakin näin autella. Mutta mietin onnistuisikohan jo tänä kesänä? Mitä mieltä (ja varsinkin te, joilla on tuon ikäisiä itsellä)?

Ja ensi kesää ajatellen, millaista summaa ehdottaisitte palkaksi tuollaisesta vahtimisesta (viikko-pari)? Tyttö asuu sen verran kaukana, että olisi meillä yötä tuon ajan (ja toki siis saa myös ruoat jne. meiltä).

Itse olen tuossa iässä ollut yksin hoitamassa 1-vuotiasta vanhempien työpäivien ajan, eli hyvin voi (tyypistä riippuen tietty). Jos on kyse vain muutamien tuntien hoitamisesta per päivä ja vielä niin että olet itse kotona, niin en näe asiassa mitään ongelmaa. Satunnaisille lapsenvahdeille olen itse maksanut MLL:n taksan mukaan.

Jos olisi aikuismaisempi 13v niin voisin ottaa, lapsellista en ottaisi.

Eli et voi ottaa luultavasti häntä, jos on tekstisi perusteella hyvin hyvin hyvin penska..

Pitää vielä keskustella hänen äitinsä kanssa, mitä mieltä on, voiko ottaa.

Minusta hän on vielä lapsellinen, mutta lähinnä niiden teinijuttujen perusteella, joita facebookkiin kirjottaa. :D On siis kaverinani siellä (sen verran läheisiä ollaan) ja jutut on sitä lapsen tasoa (oonks kaunis ja tykkää tästä jos jne.) Ei se silti välttämättä sitä sano, etteikö hän osaisi olla vastuullinen. Mutta tuosta seikasta pitää kysästä vielä äidiltään.

Ajattelin vain näin etukäteen kysellä, mitä mieltä yleisesti ootte, voiko ton ikäistä vielä ajatella. Mietin just, että taisin itse olla 14 v. kun oon ekan kerran ollut vastaavasti omia serkkujani aikoinaan hoitamassa, tosin olin yksin heidän kanssaan eli äitinsä oli päivät muualla töissä. Mutta mä olen aina ollut semmoinen vastuullinen, ikäistäni aikuismaisempi lapsi.

[QUOTE="hei";28478699]Pitää vielä keskustella hänen äitinsä kanssa, mitä mieltä on, voiko ottaa.

Minusta hän on vielä lapsellinen, mutta lähinnä niiden teinijuttujen perusteella, joita facebookkiin kirjottaa. :D On siis kaverinani siellä (sen verran läheisiä ollaan) ja jutut on sitä lapsen tasoa (oonks kaunis ja tykkää tästä jos jne.) Ei se silti välttämättä sitä sano, etteikö hän osaisi olla vastuullinen. Mutta tuosta seikasta pitää kysästä vielä äidiltään.

Ajattelin vain näin etukäteen kysellä, mitä mieltä yleisesti ootte, voiko ton ikäistä vielä ajatella. Mietin just, että taisin itse olla 14 v. kun oon ekan kerran ollut vastaavasti omia serkkujani aikoinaan hoitamassa, tosin olin yksin heidän kanssaan eli äitinsä oli päivät muualla töissä. Mutta mä olen aina ollut semmoinen vastuullinen, ikäistäni aikuismaisempi lapsi.[/QUOTE]

Mä en tekis päätöstä minkään fb-juttujen perusteella - kyllä mä itsekin 13-vuotiaana pelleilin kavereiden kanssa ihan eri tavalla, ja silti hoidin tuon kesätyöni niin hyvin että töitä riitti melkein 10 vuodeksi samassa perheessä :)

[QUOTE="hei";28478699]Pitää vielä keskustella hänen äitinsä kanssa, mitä mieltä on, voiko ottaa.

Ajattelin vain näin etukäteen kysellä, mitä mieltä yleisesti ootte, voiko ton ikäistä vielä ajatella. Mietin just, että taisin itse olla 14 v. kun oon ekan kerran ollut vastaavasti omia serkkujani aikoinaan hoitamassa, tosin olin yksin heidän kanssaan eli äitinsä oli päivät muualla töissä. Mutta mä olen aina ollut semmoinen vastuullinen, ikäistäni aikuismaisempi lapsi.[/QUOTE]

" Ajattelin vain näin etukäteen kysellä, mitä mieltä yleisesti ootte, voiko ton ikäistä vielä ajatella? "

No ajattele, joku tuon ikäinen voi olla raskaana ja pyöräyttää 14-vuotiaana nykypäivänä vauvan. Ei se ole mikään mahdottomuus.. mutta ei tietenkään toivottava tilanne, että jotkut näiden omienkin lastensa kanssa pärjää, mutta toiset saman ikäiset ei pärjää edes 2 ja 4 vuotiaiden hoitolasten kanssa... sellasta se on tää elämä

No joo. Miehen kanssa tuossa puhuttiin ja sovitiin, et kysytään, josko tänä kesänä viikoksi kiinnostaisi tulla. Jos ei onnistu, ei onnistu, mut saahan tuota yrittää. :D

Yhteistyössä