Minkä ikäisen voisi viedä ratsastamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abcdefghijk1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

abcdefghijk1

Aktiivinen jäsen
12.09.2009
6 136
0
36
Meidän 3,5v olisi tosi innostunut hevosista ja en pistäisi yhtään pahakseni aloittaa hänelle ratsastus harrastuksena. Mutta tyttö taitaa olla vielä hiukan liian nuori. Joten mikä ikä olisi hyvä aloittaa ratsastus? Minkä ikäisenä muiden lapset ovat aloittaneet?

Ei ole liian nuori. Ihan hyvin voi mennä jo ratsastamaan. Katso sopiva talli missä pieniä poneja millä voisi pienikin ratsastaa. Taluttajahan siinä on vieressä koko ajan tai voit itse taluttaa myös. Tsemppiä pikku ratsastajalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No on liian nuori, mutta olisko lähellä sellaista tallia, jossa esim. pienellä ponilla olisi talutustunteja?

No just katselin että tuossa lähellä olisi ainakin joku ponitalli. Pitäisi varmaan soittaa ja kysellä noita talutustunteja.

Kyllä ton ikänen voi jo pikkuhiljaa alotella. Varsinki jos on sellanen talli jossa vois saada "räätälöityjä" tunteja. Ton ikänen ei ehkä jaksa keskittyä koko tuntia eikä ehkä ymmärrä välttämättä kaikkia juttuja, riippuu tietysti lapsesta.
Mun 3,5v poika on sillon tällön käyny ponilla vähä ratsastamassa. Tosi hyvä tasapaino on ja pysyy shettiksen selässä ravissakin. Ja jos neuvotaan kääntämistä yms silleen että lapsi ymmärtää niin kyllä tuo osasikin jopa jotain sitten tehä. Tosin ei oo usein käyty. Ja taluttaja oli tottakai tolla mun pojalla.

Kuopus oli 3kk hevosen selässä :saint: Joo tuettiin, ei istunut omalla painollaan ;)
Esikoinen oli 3v ja keskimmäinen 1½v kun alottivat hepostelun shettiksellä. Ja kuopus oli reilu 1v kun ollaan käyty ratsastelemassa tuttujen poneilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Kuopus oli 3kk hevosen selässä :saint: Joo tuettiin, ei istunut omalla painollaan ;)
Esikoinen oli 3v ja keskimmäinen 1½v kun alottivat hepostelun shettiksellä. Ja kuopus oli reilu 1v kun ollaan käyty ratsastelemassa tuttujen poneilla.

Mä en nyt muista minkä ikäsenä toi mun poika oli ekan kerran selässä. Nyt se siis on 3,5v. Oisko jotain 1,5-2v ollu. Ja tosiaan aika aikasin jotkut vie selkään ja mikäpä siinä. =) Ite yllätyin miten hyvin poika pysy selässä. Ravissaki piti vaan ohjista kiinni ja kuitenki shettiski pomputtaa jonkun verran. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ootko pihalla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä 8.10 vuotiaana on hyvä aloittaa, riippuu paljon lapsen koosta.

Siis mitä sä höpiset? 8-10v aloittaa. miksi niin myöhään jos voi aikaisemminkin?

En ole pihalla :) Talutustunteja voi ottaa nuoremmat, mutta ratsastustunnit onkin sitten jo ihan eri juttu :)

Riippuu ihan tallista ja poneista. Meidän lähellä on talli, jossa kurssit on alk. 2v. Pienille on shettis tunnit. Ja oikeesti kilttejä lössyköitä kopukoita:D Ja meneevät aina maneesissa, joten jos muksahtaa alas, niin ei satu. Alle 6-v ryhmissä pitää lapsella olla aina valvoja/taluttaja mukana. Meillä 3,5v ja vajaa 6v käy jo tunneilla.

No kai sitä joskus voi käydä vähän istumassa hevosen selässä, mutta ratsastusharrastusta on mun mielestä ihan hullua aloittaa ennen ku lapsi on edes koulussa, mä sanoisin kans, että 8 - 10 vuotiaana voi aloittaa. Ei millään riitä taidot ja ymmärrys hevosten kanssa toimimiseen.

Talutustunnille (tai puolituntisia ne yleensä on) voi ihan hyvin laittaa jo. 5-vuotiaana meidän esikoinen sai oman ponin ja alkoi mennä taluttamatta ja ruvettiin oikeasti opettamaan ja opettelemaan juttuja. Siihen asti vaan matkusti kyydissä ja totutteli asiaan.

Noita pienempiä jos homma kiinnostaa, niin siinä 4:n vanhana ajattelin taluttamisesta luopua.

Mulla oli viime ratsastustunnilla nelivuotias alku- ja loppukävelyt kyydissä.

Kesällä saa aloitella itsekseen. Samoilla tunneilla käy viisivuotias, joka saa kohta jo ratsastaa ilman taluttajaa.

Siis kai pointti on lähinnä siinä, ettei hevosen selässä saisi kiljua ja keksiä muita temppuja.
Tai mikäs siinäkään, jos on oma tuttu, varma hevonen ja vanhempi vieressä vahtimassa...

Mut mä en ainakaan ottaisi tallinpitäjänä vastuuta, ellei lapsi osaa jo käyttäytyä asiaankuuluvalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
No kai sitä joskus voi käydä vähän istumassa hevosen selässä, mutta ratsastusharrastusta on mun mielestä ihan hullua aloittaa ennen ku lapsi on edes koulussa, mä sanoisin kans, että 8 - 10 vuotiaana voi aloittaa. Ei millään riitä taidot ja ymmärrys hevosten kanssa toimimiseen.

Toinen tauno :)