minkä ikäisen voisitte jättää viikoksi mummolaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ovat olleet jo taaperoiästä alkaen. Opiskelijana en pystynyt rahallisesti pitämään kesälomaa, jos kerran töitä oli tarjolla. Vaihtoehtona oli olla suvun kanssa maalla tai kaupungissa herätä klo 5 aamulla ja mennä päiväkotiin 10 tunniksi. Valitsin sitten lomailun suvun hellässä huomassa päiväkodin sijaan, paska äiti kun olen. Suku on läheistä, mummi oli paikalle esikoisen synnytyksessä ja tyttöjen isotäti kuopuksen synnytyksessä. Mummi jopa asuu meillä, erittäin läheinen, kuin toinen äiti.

Mun 8-vuotias ei olisi "valmis" olemaan noin pitkään ilman äitiä, vaikka hyvät välit onkin isovanhempiin. Kesäsin lähtee aina mökille (on onneksi lähellä ) ja kahen yön päästä se haluaa takaisin... Tottahan toki taapero/vauva (joka ei samalla lailla tajua ajasta tai osaa näyttää tunteitaan) tuntuu varmaan monesta äidistä valmiilta olemaan viikon erossa vanhemmistaan, mutta mitenhän mahtaa olla totuuden laita...

Alkuperäinen kirjoittaja vali vali:
Mun 8-vuotias ei olisi "valmis" olemaan noin pitkään ilman äitiä, vaikka hyvät välit onkin isovanhempiin. Kesäsin lähtee aina mökille (on onneksi lähellä ) ja kahen yön päästä se haluaa takaisin... Tottahan toki taapero/vauva (joka ei samalla lailla tajua ajasta tai osaa näyttää tunteitaan) tuntuu varmaan monesta äidistä valmiilta olemaan viikon erossa vanhemmistaan, mutta mitenhän mahtaa olla totuuden laita...

Lapset on tosiaan erilaisia ja itse ainakin olen osannut omiani lukea, että kuka on ollut valmis pidempään eroon minkäkin ikäisenä, on se osin ihan luonnekysymys.

Oma 8v voi olla viikkokausia mummin ja papan kanssa mökullä ilman että haluaa kotiin, soitellaan toki päivittäin ja kysytään. Kun sitten 10v on pari, kolme päivää ja toivoo jo kotiin. Ihan lapsesta saakka ovat olleet tälläisä, nuorempaa ei paljon hetkauta olla läheisten isovanhempien kanssa kun vanhempi haluaa lähellä äitiä ja isää.

Ja kyllä, tämän osasin sanoa ja lasten ollessa taperoikäisiä, kyllä he silloinkin osasivat sanoa ja näyttää tunteensa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vali vali:

Mä uskon kyllä että mun 6 v ja 4 v osaa sanoa haluavatko kotiin vai ei, ja tosi mielellään ovat isovanhemmilla enemmän kuin yhden yön. Esikoisen ennätys on 7 yötä, kuopuksen 3, ja nauttivat siellä olosta. Kovin halailevat kyllä kotiin tultuaankin :)

En jättäisi meidän 7v:tä viikoksi, koska poika on tosi kova ikävöimään. Tykkää mummulassa olosta kovasti, ja mummu&pappa ovat tosi rakkaita, mutta lapsi on tosi ikäväinen, ja tiedän, että viikosta tulisi lapselle hirveä. Kolme yötä taitaa olla pisin, mitä lapset ovat olleet mummulassa yhteen menoon (lapsia siis kaksi, 7v ja 3v ), ja se meni hyvin, mutta etenkin vanhemmalla oli kova ikävä. Nuorempi pärjäsi oikein hyvin, ei ole ollenkaan niin ikäväinen kuin esikoinen.

Aiemmin ihmettelin kovasti tätä vääntöä lasten jättämisestä hoitoon ja noita sääntöjä yö/ikävuosi, mutta omien lasten kohdalla olen kyllä huomannut, että niissä on vinha perä, ei ammattilaiset ole niitä ihan hatusta vetäneet... Itse en kyllä edes haluaisi matkustaa viikoksi minnekään etelän lomakohteeseen ilman muksuja, matkasta saa niin paljon enemmän irti lasten kanssa, kun ihmettelevät ja iloitsevat kaikesta. Muutaman yön kaupunkiloma on ihan eri juttu, sellaisia ilman muuta kahdestaan ja lapset mummulaan.

Alle kahden vanhaa en jättäisi ja kahden vanhakin vähän siinä ja siinä. Omat ajattelin viedä reilun vuoden päästä kesälomaa viettämään viikoksi mummulaan. Ovat silloin 3v ja 5v.

Poika joutu olemaan 2.5 vuotiaana 2-3 vkoa maalla kun meillä oli muutto. Kahdestaan kaikki työn ohella tehtiin joten muuten ei kyllä olis tullu mitään. Nähtiin kyllä joka vkonloppu...

Kouluikäisen voisin harkita jättäväni jos olisi reipas lapsi, ennemmin kyllä niin että mummo ja lapsi lähtisi mukaan etelään ja ehdittäis välillä olla yhdessäkin sukellusten välissä.

Meillä on ollut esikoinen 2,5 vuotiaana mummulassa 5 yötä ekan kerran. Siitä lähtien säännöllisesti ollut 2 kertaa vuodessa viikon verran. Pienemmät sisarukset liittyneet joukkoon kaksivuotiaina, tosin tää nuorin oli 1v10kk kun ekan kerran oli. Sisarukset tuo turvaa myös, ei niin helposti porukalla ikävöidä. Tosin edelleen meidän esikoinen 7v on kovin ikävöijä.

Yhteistyössä