Minkä ikäisenä elämä on ohi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla on se on vasta sitten ohi kun sydän on pysähtynyt. Kun on pitänyt itsestään hyvää huolta ja harrastaa liikuntaa myös niin itseäkin yllättää kuinka mahtavaa on olla varsin varttunut kaikkine nuoruusvuosien elämäniloineen edelleenkin.

Onks sukan kutominen tai pullan leipominen sun mielestä jotenkin alempiarvoisia harrastuksia kuin sun omat harrastukset? On erittäin ärsyttävää kun joku yrittää kehua itseään mollaamalla muita.

Mä tunnen useammankin n. 70v. naisen jotka tuntui puhkeavan kukkaan siinä n. 60-65 vuotiaana. Siis sitä ennen oli useita vuosia että tuntuivat tympääntyneeltä elämään ja ehkä jopa hiukan masentuneelta eikä heitä huvittanut mikään. Sit yhtäkkiä he löysivät jonkin mielenkiinnon kohteen (mm. matkustelu, politiikka) ja nauttivat nyt elämästä taas täysillä. Joten mä sanoisin että elämää on niin kauan kun on jotain omasta mielestä mielenkiintoista tekemistä. Ja vaikka ne mielenkiinnon kohteet välillä hukkais niin on mahdollista löytää uusia.
👍👏

Ikigai (生き甲斐) on hyvä periaate pitää itsensä nuorekkaana koko elämän ajan.
Luin hiljattain aiheesta kirjan. Länsimainen kulttuuri palvoo nuoruutta ja itämainen ikääntymistä ja viisautta.
Hesarissa oli tällä viikolla juttu japanilaisesta miehestä, joka on käsittääkseni Helsingissä ravintola-alalla. Hän puhui samaa kuin Eeva-lehden ikigai-juttu vatsan kylläisyydestä.
Itseään ei pidä syödä ähkyyn vaan 80 % vatsa täyteen.

Yhteistyössä