Minkä ikäisenä laitoit kantokassilliseen rattaisiin vauvan vaunuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Olisiko kohta 4kk vanha vauva valmis, kun pynkää jo koko ajan päätä ylöpäin ja haluaa olla jo puoli-istuvassa asennossa, kun ei viihdy selälteen?

suositushan on, että 6kk viimmeistään ei saa enää käyttää vaunuja, kun osaa jo istua ja ei uskalla enää laittaa vaunukoppaan.

[QUOTE="Äiti";22050515]
suositushan on, että 6kk viimmeistään ei saa enää käyttää vaunuja, kun osaa jo istua ja ei uskalla enää laittaa vaunukoppaan.[/QUOTE]

Kyllä se suositus on juuri toisinpäin, eli vasta 6kk ikäisenä on suositeltavaa alkaa pitää edes puoli-istuvassa asennossa, vaunuja saa kyllä käyttää niin pitkään kuin haluaa. Ikinä vauva ei saa olla vaunuissa tai rattaissa ilman valvontaa.

Voit laittaa vauvan ratasosaan, jos se on suojaisa ja tukeva ja ehdottomasti pidät ratasosan makuuasennossa. Tuolta ratasosasta vauva vaan saattaa nähdä paremmin ulos, kuin esim. oikein korkealaitaisesta kovasta kantokopasta.

Noin pientä ei vielä istuvaan asentoon.

Ei meillä ainakaan ollut muuta kuin rattaat pehmeällä kantokassilla, eli siis 1 viikon ikäisenä :) Eihän läheskään kaikilla ole vaunuja kovalla kantokopalla ollenkaan, jos sitä tarkoitit?

Olen pitänyt vauvaa matkarattaissa pehmeässä kantokopassa, mut en mä sitä lähtis vielä "istuttaa", joskus oon vaunuissa nostanu päätyosaa tyynyllä (mummolassa poika on sisällä vaunuissa paljon) mutta sillonkin vauva makaa tavallaan tyynyn päällä, ei siis ole puoli-istuvassa asennossa vaan on vaan vähän korkeammalla..

Kyllä se suositus on juuri toisinpäin, eli vasta 6kk ikäisenä on suositeltavaa alkaa pitää edes puoli-istuvassa asennossa, vaunuja saa kyllä käyttää niin pitkään kuin haluaa. Ikinä vauva ei saa olla vaunuissa tai rattaissa ilman valvontaa.

Bugabooni manuaaleissa lukee, että vaunukoppa on maksimissaan VAIN ALLE 6KK:N IKÄISILLE. Vanhempia ei edes saa pitää siinä enää. 6kk ikäinen vauva jo yleensä istuu!

[QUOTE="Äiti";22051971]Bugabooni manuaaleissa lukee, että vaunukoppa on maksimissaan VAIN ALLE 6KK:N IKÄISILLE. Vanhempia ei edes saa pitää siinä enää. 6kk ikäinen vauva jo yleensä istuu![/QUOTE]

Onko tämä sinun ensimmäinen lapsesi? Ystävä hyvä, ainakin meillä lapsi nukkui päiväunet rattaissa vielä 1,5 v iässäkin ; ) Ihan nukkuma-asennossa.
Ihme sääntö tuossa Bugaboossa. Voi tosin olla että se vaunukoppa on niin pieni, että siihen ei mahdu. Tai ongelmana voi olla valjaiden puute. Tässä yksi hyvä syy ostaa aluperinkin vaunut tai rattaat pehmeällä kopalla, niin ei tule tätäkään ongelmaa.

Siis ymmärsinköhän nyt ap:n kysymyksen oikein...
Meillä ei ollut kuopukselle vaunuja ollenkaan. Matkusti alusta saakka kantokassissa rattaissa. Selkänojan toki sai ihan alas.

Onko tämä sinun ensimmäinen lapsesi? Ystävä hyvä, ainakin meillä lapsi nukkui päiväunet rattaissa vielä 1,5 v iässäkin ; ) Ihan nukkuma-asennossa.
Ihme sääntö tuossa Bugaboossa. Voi tosin olla että se vaunukoppa on niin pieni, että siihen ei mahdu. Tai ongelmana voi olla valjaiden puute. Tässä yksi hyvä syy ostaa aluperinkin vaunut tai rattaat pehmeällä kopalla, niin ei tule tätäkään ongelmaa.

Sama tuli mieleen, aika erikoiset vaunut jos ei saa yli 6 kk ikäistä niissä nukuttaa. Mutta jos niistä rattaista löytyy täysi makuuasento, niin sitten ei ole mitään ongelmaa. Ja todellakaan kaikki lapset eivät istu itsekeen jo puolivuotiaana, itseasiassa aika harva.

Ystävä hyvä, ainakin meillä lapsi nukkui päiväunet rattaissa vielä 1,5 v iässäkin ; ) Ihan nukkuma-asennossa.
Ihme sääntö tuossa Bugaboossa. Voi tosin olla että se vaunukoppa on niin pieni, että siihen ei mahdu. Tai ongelmana voi olla valjaiden puute.
mä en ymmärrä, mitä tekemistä 1.5v lapsella on liittyen vauvan siirtämiseen istuvampaan asentoon rattaissa? Bugaboossa on kyllä ihan normaalikokoinen koppa, 90cm.eihän missään vaunuissa kopassa ole valjaita, ne on rattaissa.

mä kyllä ymmärrän hyvin, ettei vauvaa voi pitää enää kopassa, jos vauva alkaa sieltä nousemaan istumaan. Se on vaarallista missä tahansa vaunumallissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;22052161:
mä en ymmärrä, mitä tekemistä 1.5v lapsella on liittyen vauvan siirtämiseen istuvampaan asentoon rattaissa? Bugaboossa on kyllä ihan normaalikokoinen koppa, 90cm.eihän missään vaunuissa kopassa ole valjaita, ne on rattaissa.

.

Sillä kun sanoit että 6 kk vanha istuu vaunuissa. Totesin vaan että kyllä sitä isommatkin myös nukkuvat niissä, eivät pelkästään istu.

Meillä oli vaunuissa pelkästään pehmeä koppa ja ne valjaat sai sieltä kyllä kantokoppaankin. Siitä nimittäin tuli myöhemmin sitten lämpöpussi.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;22052161:

mä kyllä ymmärrän hyvin, ettei vauvaa voi pitää enää kopassa, jos vauva alkaa sieltä nousemaan istumaan. Se on vaarallista missä tahansa vaunumallissa.

No tää on niin sananhalkaisua. Mä kutsuin kopaksi pehmeää kantokoppaa, jossa todellakin oli valjaat. Ja puoli vuotiaana nostin selkänojaa istuvampaan asentoon.

Cameleoneistako kyse? Kyllä niin voi varmasti jo välillä laittaa 4kk ikäisenkin, mutta missään tapauksessa ei jatkuvasti, vaan kyllä ne nukkumiset olisi syytä nukkua siinä vaunukopassa vielä muutaman kuukauden. 4kk ikäinen ei taatusti änkeä itseään pois vaunuista vielä pitkään aikaan. Selalle turhan raskasta vielä tuossa vaiheessa olla jatkuvasti puoli-istuvassa asennossa.

4 kk ikäisenä aloin pitää vauvaa aina joskus matkarattaissa joiden selkänojan saa ihan alas. Meillä vaunut olivat niin isot ja auto niin pieni että niitä oli hankala tunkea autoon, niin että esim. kauppareissuilla käytimme rattaita.

Ihan vastasyntyneestä kulkivat rattaissa pehmeässä kantokassissa. Puoli-istuvassa asennossa (ts. ihan makuulla selkä suorana mutta pääpuoli sen verran ylempänä että näkivät jotain) noin 3-4 kk ikäisestä alkaen.

Cameleoneistako kyse? Kyllä niin voi varmasti jo välillä laittaa 4kk ikäisenkin, mutta missään tapauksessa ei jatkuvasti, vaan kyllä ne nukkumiset olisi syytä nukkua siinä vaunukopassa vielä muutaman kuukauden. 4kk ikäinen ei taatusti änkeä itseään pois vaunuista vielä pitkään aikaan. Selalle turhan raskasta vielä tuossa vaiheessa olla jatkuvasti puoli-istuvassa asennossa.

No hyvä jos laitat pääsi pantiksi asiasta! Meillä vauva 3-4kk änkesi vaunukopasta itsensä ylös niin että oli reunalla keikkumassa mahallaan, kun lähdin itkarin ääniin nukkuvaa tarkastamaan. Ei osannut ryömiä edes siinä vaiheessa, kääntyä kylläkin mutta oli niin vahvat käsivoimat että reunoista punki itsensä ylös. 5kk osasi istua pystyssä syöttötuolissakin.

Siirryttiin sitten heti ratasosaan jossa sai valjaat päälle. En kyllä käyttäis ratasosaa jota ei saa 101prosenttisesti tasaiseen asentoon.

No olisko taas semmonen YKSILÖLLINEN se aika jolloin voi siirtyä vaunuista rattaisiin. Jos lapsi ei halua olla vaunukopassa, ei sitä väkisin tarvi kiusata. Meidän poju istui tukevasti ilman tukea vasta 10-11kk iässä, EN odottanut ihan niin kauan rattaisiin siirtymisen kanssa. :D 5-kuisesta asti pidin puoli-istuvassa asennossa rattaissa, koska ei kerta kaikkiaan viihtynyt enää maaten.

Meillä on Emmaljungan yhdistelmät joissa on duolift kantokassi, eli pehmeä kantokassi johon saa lisäksi kovikkeen pohjaan. Esikoisella oli nämä käytössä pelkästään ja otin pohjasta kovikkeen pois ja nostin selkänojaa hitusen ylöspäin joskus alle puolivuotiaana koska likka ei enää viihtynyt nukkuvana vaunuissa vaan halusi osallistua.

Kuopus on matkannut suurimmaksi osaksi quadrolift kantokassissa tuplissa, ja välillä kun on halunnut katsella ympärilleen, olen laittanut peiton rullalle selän alle niin että on ollut hieman kohotetussa asennossa, ei kuitenkaan istumassa. Tämä vaihe alkoi joskus 4-5kk kieppeillä. Molemmilla olen tehnyt sen että jos on nukahtanut, olen laskenut makuulteen.

Yhteistyössä