Minkä ikäisenä lapsen pitäisi osata itse pyyhkiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Entäs laittaa autossa turvavyö kiinni?
Mieheni on saanut jonkun päähänpinttymän, että meidän 4v 4kk lapsen on opeteltava molemmat asiat just nyt heti... Omasta mielestäni joku turvavyön laitto on kyllä aikuisen vastuulla vielä pitkään, eikä se ole mitään lapsen passaamista vaan turvallisuudesta huolehtimista! Ja mitä vessassa käymiseen tulee, niin kouluiässä/eskarissa tietysti täytyy osata hoitaa ne itsenäisesti?

Vai olenko nyt oikeasti ylihuolehtiva ja palvelen penskani piloille?!

Ei kannata kovin ehdottomiin toimenpiteisiin vielä ryhtyä. Meillä poika oppi itse pyyhkimään suunnilleen 5-vuotispäivän tietämissä, ei hoputettu eikä opetettu, yhtenä päivänä vain pyyhki itse ja siitä se sitten lähti. Turvavyön on osannut laittaa kiinni muistaakseni vähän kauemmin, ehkä 4,5-vuotiaasta lähtien. Kyseessä siis pelkkä auton turvavyön napsauttaminen kiinni. Aina varmistetaan itse että menee todella lukkoon, ja joskus tarvitsee apua jos ei meinaa onnistua. Poika nyt 6v.

Meillä 3v pyyhkii itse pissan jälkeen, kakan jälkeen suihkuttelen.

Turvavyö laitetaan kiinni, avata saa itse. Ja siinäkin vaiheessa kun itse oppii turvavyön laittamaan kii, niin aion kyllä tarkistaa että meni hyvin.

Meillä pyllynpyyhintää alettiin opetella sunnilleen tuon ikäisenä niin että itse pyyhki ja sitten varmistettiin että onnistui. Hoidossakin alkavat olettaa 5 vuotiaan itse huolehtivan vessakäynneistään. Ja kohta 5 vuotias osaa avata turvavyön ja muuten saisi sen kiinnikin mutta kun lukko-osa on penkin ja selkänojan välissä niin lyhytkätinen lapsi ei sinne yletä. Ja kun alkaa sen itse saada kiinni (hinku on jo kova ) niin toki aikuinen vielä varmistaa että se oikeasti on kiinni. Ei mun mielestä teillä mikään kiire vielä ole mutta voihan noitakin asioita alkaa treenaamaan.

No ei tarvitse osata, mutta kyllä aikuisen tarviis ruveta jo opettaa :) Minusta tuon ikäinen vois ite opetella laittaa vyön kiinni ja aikuinen auttaa/vois tarkistaa että on hyvin. Pyyhkimisen varmasti jo osais tehdä, eihän se niin haittaa jos ei ihan puhdasta heti tule :) Huolehtii vaan aamulla illalla pesut huolellisesti. Kyllä se siitä rupe sujuu.

Lapsi voi kokeilla turvavyön laittamsita, mutta aikuisen pitä aina varmistaa, että se napsahtaa kunnolla kiinni.

Todella harva 4-vuotias pyyhkii itse. Päiväkotiryhmissä, joissa olen työskennellyt yleensä ryhmän yli kahdestakymmenestä 4-5 vuotiaasta lapsesta yksi tai kaksi pyyhkii isomman hädän itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Entäs laittaa autossa turvavyö kiinni?
Mieheni on saanut jonkun päähänpinttymän, että meidän 4v 4kk lapsen on opeteltava molemmat asiat just nyt heti... Omasta mielestäni joku turvavyön laitto on kyllä aikuisen vastuulla vielä pitkään, eikä se ole mitään lapsen passaamista vaan turvallisuudesta huolehtimista! Ja mitä vessassa käymiseen tulee, niin kouluiässä/eskarissa tietysti täytyy osata hoitaa ne itsenäisesti?

Vai olenko nyt oikeasti ylihuolehtiva ja palvelen penskani piloille?!

Ei oo kiire, päivähoidossakin sellasilta 5-6v aletaan odottaa pyyhkimisopettelua että kouluunmennessä osaa. Ei 4v vielä tarvi. Ja turvavyö voi olla hankala isommallekin. Ukolles ny jarrua tossa mielipiteessään.
Meillä 2v9kk ja haluaa kovasti pyyhkiä itse, aikunen sitte tarkastaa ja siivoa vielä jos aihetta.

meillä kohta 6 v ja 3 vuotiaasta pyyhkinyt itse. Auton vyön laittanut itse jo pitkän aikaa, tosin se tarkastetaan joka kerta laiton jälkeen että on suora ja tarpeeksi kireä.
Tuon pepun pyyhintä kannattaa opettaa oikeasti jo pikkuhiljaa, ja muutenkin tuossa iässä on helpompi opettaa kun halutaan tehdä ite. opetappa 5 vuotiasta uhmaiässä olevaa kuka ei keskity mihinkään :D

Kiitos vastauksista!
Lapsi kyllä osaa turvavyön laittaa mutta tuskastuu välillä kun ei saa samaan aikaan vedettyä ja kiinnitettyä vyötä, on siis vielä turvaistuin autossa. Minä menisin apuun mutta miehen mielestä lapsen pitää antaa itse opetella... Mielestäni ihan turhaa preppaamista.

Miehen intoilu johtuu siitä, että meille on loppuvuodesta tulossa vauva, ja mies "pelkää" että joudun kaiken tekemään itse kun olen päivät lasten kanssa kotona.

Meillä tyttö 4v7kk. Nyt on alkanu ite opettelee pyyhkimistä. Mutta monesti huutaa viel pyyhkimää. Turvavyön laittaa itse kiinni, mutta mä tarkistan et meni kunnolla. Mut meillä näitä ei mitenkää oo ite alettu opettaa vaan lähtee tytöstä itestä.

Alkuperäinen kirjoittaja fs:
Tuon pepun pyyhintä kannattaa opettaa oikeasti jo pikkuhiljaa, ja muutenkin tuossa iässä on helpompi opettaa kun halutaan tehdä ite. opetappa 5 vuotiasta uhmaiässä olevaa kuka ei keskity mihinkään :D

Jaa, tästä olen eri mieltä. Meillä 5 v "uhmis" ja keskittymiskyky on tsiljoona kertaa parempi kuin vuosi sitten, kuuntelee ihan eri tavalla ohjeita ja on enemmän järkeäkin päässä.
Enkä muista että noita taitoja olisi erityisesti tarvinnut hänelle edes opettaa, kyllä normaali lapsi oppii ne ihan itsekin tarkkailemalla muita.

Yhteistyössä