Minkä ikäisenä lapsesi oppi; vaipattomaksi, syömään itse,....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkä ikäisenä lapsesi siis oppi olemaan ilman päivävaippaa? Ja yövaippaa? Ja milloin annoit lusikan/haarukan ja milloin lopulta oppi syömään itse?
Entäs muut ensitaidot?

Päiväkuivaksi oppi 1v2kk iässä. Yövaippa on vielä (ikää nyt 2v 4kk). Syömään oppi lusikalla reilu vuoden iässä, tarkemmin en muista. Sen muistan, että 1v6kk iässä söi jo sujuvasti lusikalla, tosin sotkua tuli välillä edelleen ja välillä lusikka unohtui ja söi sormilla. :)

Poika oppi syömään itse siinä 1,5v. Päiväkuivaksi oppi 2,5v ja yökuivaksi 3v.

Tyttö oppi syömään itse vähän päälle 1v. Päiväkuivuutta harjoitellaan kovasti, kotona osaa mennä potalle mutta reissuille vielä vaippa päälle. Öisin täysin vaippa vielä, ikää 1v10kk.

Esikoinen oppi kokonaan kuivaksi tuossa n. 2v9kk. Yön jäljiltä vaippa oli ollut kuiva jostain n. 1,5-vuotiaasta lähtien. Syömään oppi joskus vajaa 1,5-vuotiaana miten kuten, tosin lusikka kääntyi pitkän aikaa väärin päin suuhun. 2-vuotiaana varmaan suurin piirtein onnistui kunnolla syöminen ilman isompia sotkuja.

Nuoremmasta en voi vielä muuta sanoa, kuin että ei osaa mitään noista, ikää 1v 3kk.

Esikoinen oppi kokonaan kuivaksi tuossa n. 2v9kk. Yön jäljiltä vaippa oli ollut kuiva jostain n. 1,5-vuotiaasta lähtien. Syömään oppi joskus vajaa 1,5-vuotiaana miten kuten, tosin lusikka kääntyi pitkän aikaa väärin päin suuhun. 2-vuotiaana varmaan suurin piirtein onnistui kunnolla syöminen ilman isompia sotkuja.

Nuoremmasta en voi vielä muuta sanoa, kuin että ei osaa mitään noista, ikää 1v 3kk.

Itsellänikin on kohta 1v3kk eikä osaa mitään noista. Tosin ei olla harjoiteltu paljoa lusikkaa, kun nyt ei syödä pöydän ääressä omassa tuolissa, koska ollaan mökillä.

Esikoisella oli piäivävaippa kaksvuotiaaks, yövaippa on edelleen nyt 2v11kk, pääosin se on kyllä kuiva, kesäreissujen jälkeen yritetään jättää pois.
Molemmat on oppinu lusikoimaan vajaa yksvuotiaina, toki alkuun suuri osa ruasta on menny käsin. Haarukan oon antanu n 1v3kk iässä.
Muista taidoista esikoinen oppi riisumaan 1v10kk, pukemaan muutaman kuukauden myöhemmin. Kuopus on nyt 1,5v, haluaisi kovasti osata jo pukea, mutt tarvii jnkv apua vielä.

Lusikalla poika oppi syömään 1 v. 1 kk iässä, haarukalla aika tasan 2 v. iässä, veistä ja haarukkaa oppi käyttämään noin 2,5 v.iässä.

Kuivuuden kanssa on sitten mennyt vähän pidempään. Päiväkuiva on alkanut olla vasta 3 v. iässä, vahinkoja sattuu vielä. Nyt kun poika on 3 v. 1 kk, yövaippa on ollut nyt viikon verran kuiva, harkitaan josko yövaipankin ohta voisi jättää pois.

Yhteistyössä