Minkä ikäisenä lapsesi sai karkkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suklaalevy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suklaalevy

Vieras
Milloin olette alkaneet antaa lapsillenne karkkia? Onko jollain käytössä karkkipäivä ja toimiiko? Itse syön paljon karkkia, mutta alle yksivuotias lapsi on ollut toistaiseksi ilman. Kohta varmaan pitäisi päättää mikä linja karkin kanssa otetaan.

Jätskiä sai varmasti alle vuoden ikäisenä. Suklaat ja muut karkit muistaakseni parin vuoden iässä. En mä muista enää. :xmas:

Lisäys: Meillä ei lapsella ole karkkipäivää, lähinnä sen takia, että minä syön joka päivä karkkia. :ashamed:

Reilun vuoden ikäinen oli kun sai ekat maistiaiset. Edelleen ollaan sillä linjalla että maistaa saa yhen karkin sillon tällön mut ei enempää. Poika nyt puoltoista vuotias. Ite syön kans älyttömästi karkkia, salassa pitää yrittää popsia, poika on heti kerjäämässä jos näkee. :p

1,5-v. alkaen pullaa pienen palan olen antanut, mutta ei ole erityisemmin kiinnostanut lasta. 2-v. alkaen suklaata yms. Muuta karkkia vasta 3-v. Periaatteeni on, että makeaa vasta sitten kun tavallinen ruoka maistuu hyvin ja eri ruokalajit on opeteltu sekä hampaiden harjaus sujuu ongelmitta. Minusta alle 3-v. ei ymmärrä karkkipäivää. Parempi kun ei anna karkkia, niin lapsi ei tiedä mistä jää paitsi. Ruisleipä on meillä kelvannut hyvin kun äiti syö keksiä.

1v7kk tyttö ei ole koskaan saanut karkkia. Joulunakaan ei ymmärtänyt ollenkaan, kun näki suklaarasian, että siinä on jotain syötävää. Söimme sitten aikuisten kesken puolisalaa joulunamit. Täytekakkua saa, jos on juhlat. Jäätelöä joskus jälkiruoaksi tai osana välipalaa. Pullaa ja digestivekeksiä harvoin, jos välipala sattuu aikuisten kahvitteluhetkeen. Muutenkin kahvipöydässä saa maistaa, mitä on tarjolla, muttei yleensä tykkää kuin peruspullasta tai tosiaan täytekakusta (minun tekemästäni).

Täällä kans yks karkkihirmu ja hyvää vauhtia lapsesta tulossa samanlainen. On yritetty karkkipäivää, mut kun itsellä on lähes aina namia, niin en voi sitten itse syödä ja olla anatmatta tytölle.

Ykkösen prismassa oli juttu, että pitäis pitää nolla linja, jotta lapsi ei ikinä edes ymmärätäisi että karkki on jotain hyvää. Ja itsehän voisi syödä sitä namia, kun lapsi nukkuu.. Mitenhän tämän saisi itse noudatettua ja säästettyä lapsen hampaat?

Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Täällä kans yks karkkihirmu ja hyvää vauhtia lapsesta tulossa samanlainen. On yritetty karkkipäivää, mut kun itsellä on lähes aina namia, niin en voi sitten itse syödä ja olla anatmatta tytölle.

Ykkösen prismassa oli juttu, että pitäis pitää nolla linja, jotta lapsi ei ikinä edes ymmärätäisi että karkki on jotain hyvää. Ja itsehän voisi syödä sitä namia, kun lapsi nukkuu.. Mitenhän tämän saisi itse noudatettua ja säästettyä lapsen hampaat?

En tiiä miten omat vanhempani siinä onnistuivat mut mä en kuusivuotiaaksi asti syöny mitään karkkia, synttäreillä oli kyllä kakkua.
Meille herkkua oli kuivatut hedelmät. Jos joku toi karkkipussin niin annettiin äitille tai heitettii roskiin.
Äiti oli nii lukenu miten sokeri aiheuttaa ylivilkkautta yms :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiiä miten omat vanhempani siinä onnistuivat mut mä en kuusivuotiaaksi asti syöny mitään karkkia, synttäreillä oli kyllä kakkua.
Meille herkkua oli kuivatut hedelmät. Jos joku toi karkkipussin niin annettiin äitille tai heitettii roskiin.

Hei miten nollalinja toimi sitten kun sait karkkia? Tuliko syötyä menetettyjen vuosien karkit kerralla vai onnistuiko kohtuukäyttö? Mä pelkään et nollalinja aiheuttaa sen et sitten joskus karkkia menee ihan älyttömästi.

Esikoinen sai 3-v synttäreillä, kuopus nyt jouluna 3½-vuotiaana ekat maistiaiset. Isommalla karkkipäivä joskus 5-v eteenpäin silloin kun itse sen on muistanut (sitä ennen vain satunnaisesti tuosta eka maistiasesta). Kuopus ei ole joulun jälkeen saanut/tajunnut pyytää :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hei miten nollalinja toimi sitten kun sait karkkia? Tuliko syötyä menetettyjen vuosien karkit kerralla vai onnistuiko kohtuukäyttö? Mä pelkään et nollalinja aiheuttaa sen et sitten joskus karkkia menee ihan älyttömästi.

No sillo ku aloin koulun kautta ym. karkkia syömään ni kyllä siinä hetki meni että irttareita tuli enemmän ostettua, mutta ei mulla ikinä ollu semmost tunnetta et jostai olis paitsi jääny, eikä sillo lapsenakaan tehny mieli "hyvittää" niitä vuosia.
Sitte ku söin karkkia söin saman verran ku kaverit.

Esikoinen oli 3.5v kun sai ekan kerran karkkia yksillä synttäreillä.Jäätelöä ja keksiä sun muuta on saanut jo jostain 1v asti..ei aina mutta on silloin maistellut niitä.Kuopus 1v eikä ole vielä saanut kun keksiä maistella.Meillä ei ole karkkipäivää kun ei osaa vielä toivoa tai vaatia mitään karkkia.Joskus ostetaan jo sattuu kysymään että ostetaanko jotain.

Hyvä oli kun yhdellä naapurin lapsille on karkkipäivä ja syö monesti niitä karkkeja sitten ulkona ja nyt syksyllä neiti kysyi ruokapöydässä että äiti mikä on karkkipäivä ja onko minulla sellaista =)

Mä olin itse kuulema 5v kun sain ekan kerran karkkia ja itse olen sanonut äidillä näin vanhemmiten että oli varmaan huono asia sillä nykyään syön kauheasti karkkia :ashamed:

Mä en tiedä vielä. 2v olen ajatellut. Saattaa "tipahtaa" johtuen siitä että lapseni sukulaiset ei vältsisti tajuu karkinkieltoa enkä jaksa ruveta tappelee.

Pidän tiukan linjan kunnes täyttää 1. Sen jälkeen jos joku nyt pakosti haluu sille karkkia antaa, antakoon. Mut ite en anna. Ja kotonahan tuo kumminkin asuu, niin ei mee pilalle vaikka kylässä sais karkkia vaikken tykkää... Kunhan on EDES vuoden vanha.

Kerhossa joku toi synttäreiden kunniaksi kaikille lakua, joten olihan mun pakko antaa, ikää oli semmonen 1v7tai8kk. Kotona ei saa karkkia.

niin ja kyl mä olen 1-vuotissynttäireillä ja sen jälkeen antanut kakkua, keksiä yms. jos on tarjolla.

Yhteistyössä