Minkä ikäisenä lapsi omaan huoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen oli 3v ja kuopus 2v, kun muutettiin isompaan asuntoon ja saivat yhteisen oman huoneen. Innoissaan ovat ja esittelevät sitä "meidän oma huone, meidän omat sängyt". Hieman varauksella kyllä oli alkuun tuo pienemmän siirto, jollei olisi toiminut niin olisimme laittaneet hälle sängyn meidän huoneeseen, mutta kun sopeutui ihan ok niin toki annettiin mennä noin:) Pienempi kyllä herättelee vielä öisin, täytyy käydä peittelmässä, mutta meidän sänkyyn jos otetaan niin ei hän siellä enää saa nukuttua, vaan alkaa leikkiä; on selkeesti siis ymmärtänyt ettei se ole enää hänen nukkumapaikkansa.

Meidän esikoinen, nyt vuoden, on siirtynyt tänään omaan huoneeseen. Meilläkin alkanut heräillä, ja etenkin aamulla herää miehen kellon soittoon. Siksipä kokeilemme nyt näin. Tosin minulla on siellä pojan huoneessa oma sänky, jossa nukun ensialkuun. Meillä nukuttiin perhepedissä 8 kk-11,5 kk, kunnes alkoi konttailla pois sängystä ja siirtyi takaisin pinnasänkyyn. Kun tottui taas siihen, niin uskallettiin nyt kokeilla omaa huoneetta. Kun alkaa nukkua siellä hyvin, siirryn takaisin meidän makkariin.

Ihmettelen tätä länsimaista trendiä "itsenäistää" pieni vauva -> luonnottomin ilmiö mitä maa päällään kantaa.

[QUOTE="poitsun äiti";22236893]Vai äiti ei ole kypsä llaittamaan isoa lastaan omaan huoneeseen...?

Meillä ollut 1-vuotiaasta asti, siirrettiin kun alkoi turhaan öisin havahtumaan meidän ääniin, kuorsauksiin yms. Nukkui tuolloin jo yöt läpeensä, niin saimme kaikki paremmat yöunet.[/QUOTE]

Meillä 3-vuotias ei ole kypsä nukkumaan omassa huoneessaan (vaikka jakaakin sen veljensä kanssa) Olen häntä noin vuoden verran koittanut siirtää omaan huoneeseen, onnistumatta. Joka ilta kömpii viereeni ja ilmoittaa että "omassa huoneessa pelottaa ihan kamalasti".

Isommat lapset siirtyivät yhteiseen huoneeseen kun esikoinen oli 3,5 vuotias ja keskimmäinen juuri täyttänyt 2. Kesästä asti ovat nukkuneet täysin omissa huoneissa yksinään. Ikää silloin heillä oli 4 ja 6. Tosin nyt pimeällä usein hakeutuvat toistensa huoneisiin ettei tarvitse yksin nukkua.
Itse en alkais pientä lasta pakottamaan nukkumaan yksin jos pelkää vaikka pimeää. Ja missään nimessä en vauvaikäistä laittais eri huoneeseen nukkumaan.

Meillä 6v nukkuu edelleen kanssamme samassa makkarissa, tosin omassa sängyssään. Olen kysellyt, että joko menet jo omaan huoneeseesi nukkumaan yöt? Ei halua mennä vieläkään, haluaa nukkua kanssamme. No nukkukoot, en pidä sitä lainkaan pahana. Hän on aina nukkunut yönsä kanssamme todella rauhallisesti, ei ole liehunut eikä nähnyt painajaisia.

Itse muistan kun jouduin pienestä saakka nukkumaan yksin yöt, että miten helvettiä oli yöllä yksin valvoa toisin ajoin ja miten pelkäsin pimeää. Aamuyöstä sain mennä vasta vanhempieni viereen ja sitten kyllä juoksin matkan heidän makkariin tosi lujaa. Sitten vasta sain kunnolla unta.
Tuolloin jo ajattelin,että jos minulla joskus on lapsi, niin samaa herkkua en hänelle tarjoa.

meillä on nyt yritys saada nukkumaan omassa huoneessa ja poika kohta 9kk.
tähän on syynä se että miehen kanssa ei ole oikein voinut samassa huoneessa nukkua kun mies levoton ja kuorsaava nukkuja +herätyskello soi viideltä ja torkku monta kertaa.:D
eli ollaan siis nyt nukuttu miehen kanssa aika paljon eri huoneissa.
olisi ihan suotavaa taas parisuhdettakin hoitaa edes sen verran että suurin osa öistä samassa sängyssä nukuttaisiin joten siksi nyt yritetään lasta omaan huoneeseen.
en usko sen kyllä olevan lapselle mikään ongelma kun on tottunut yksi nukahtamaan ja yöllä jos herää niin kyllähän mä siellä sängyn vieressä olen sen verran että uudelleen nukahtaa.
nyt vaan tuntuu aika rankalta kun poika vaihtelevasti heräilee montakin kertaa yössä niin joutuu hyppimään huoneesta toiseen ja onhan se nyt äitille vaikeaa kun ei kuule enää tuhinaa johon on tottunut.:))

Meillä poika nukkui alusta asti päikkärit omassa sängyssään, omassa huoneessa, ja yöunistakin ensimmäisen osan; ensimmäisen imetyksen yhteydessä isä aina haki pojan meidän väliin ja siihen se jäikin sitten loppuyöksi. Heräilee edelleen 1-2 kertaa yössä (1v5kk), jolloin joskus otamme viereen nukkumaan, välillä taas rauhoitamme omaan sänkyynsä, riippuen omasta jaksamisesta.

Yhteistyössä