Minkä ikäisenä lapsi rupesi itse syömään?

vilivilpertti

Jäsen
19.09.2005
270
0
16
Meillä poika kohta 2,5kk ja hän ei oikein halua itse syödä. Eli siis hän "odottaa palvelua", kyllä hän tietysti välillä syö mutta yleensä täytyy syöttää. Päiväkodissa (jossa hän on n. 3 tuntia/päivä) hän syö itse välipalan (muuta ruokaa hän ei siellä kerkeä syömään), ilmeisesti hän katsoo toisista lapsista mallia. Hieman tässä vaan mietityttää, että eikös jo tämän ikäiset yleensä syö itse melkein kaikki ruuat. Meille ois toinen vauva tulossa elokuussa ja toivottavasti poika siihen mennessä suostuu itse syömään. Hän kyllä osaa ihan hyvin syödä itse, tietenkin pientä sotukua tulee, mut ei paljoa.

Tyttö on nyt 1,5v, ja syö muut ruuat ite, paitsi aamu- ja iltapuuron. Täytyy tietty auttaa välillä, kun lusikka ei meinaa osua ruokaan ja osa ruuasta on ruokalapun kourussa, mut ihan hyvin syö ite =)

Meillä esikoinen oppi syömään itse suht siististi noin 1,5 vuotiaana ja kuopus 1,3 vuotiaana. Tämän jälkeen on ollut molemmilla kausia, että ovat halunneet, että syötetään esim. noin 2-v synttäreiden kieppeillä sellainen oli tuolla isommalla kun tää pienempi syntyi ja toisen kerran sitten joskus 2,5 v kieppeillä kun pikkusisko alkoi saada kiinteää ruokaa ja häntä syötettiin lusikalla. Nyt tää isompi on 3-v ja syö kaiken itse aina, mutta joskus saa semmoisia "äiti lelli minua" -kohtauksia, jolloin haluaa, että syötetään.

Meillä molemmat syötettäviä, kohta 2v ja 8½kk. Esikoinen kyllä touhuaa sen lusikan kanssa kaikkea muuta kuin syö. Sormilla torpostaa jonku verran, makaroonilaatikko on kiva syödä sormin ja ihana sotku. Millonhan oppii?? :whistle: :whistle:

Meillä poika 1v8kk on muutaman kuukauden ajan syönyt itse, viilit ym. vetelät vielä ovat vähän hankalia. Muuten lusikka hallitaan aika mukavasti ja mukista juominenkin onnistuu. Hoitopaikassa isommat näyttävät tehokkaasti mallia! =)

1,3 v ja hienosti sujuu! Haluaa nimenomaan itse syödä, auttaa ei saa. Päiväkotiin meni 1-vuoden iässä ja tämä varmasti edesauttoi. Tosin takapakkiahan voi vielä varmasti tulla.

Noin 1 v 2 kk iästä on syönyt pääsääntöisesti itse. Meilläkin päivähoitoon meno varmaan edisti asiaa eli oppi siellä todella nopeasti. Oli kyllä sitä ennenkin ollut hyvin kiinnostunut asiasta eli oma lusikka oli pitänyt olla kädessa jo kauan että suostui syömään. Ja kunnolla kun oppi itse syömään, niin ei enää annakaan syöttää. Vanhemmille jää siis tehtäväksi antaa ruoka eteen ja siivota jäljet... ;)

Mun 1,3v poika ei tee lusikalla muuta kuin sotkee ruokaa pöydälle. Suuttuu, jso yritän auttaa lusikkaa suuhun. Ilmeisesti ei ole pojulla mitään halua vielä oppia, joten äiti syöttää toistaiseksi :whistle: Mitenkähän pojulle käy, jos pääsee päiväkotiin ja minä lähden toihin.. Kotiruuat tökkii pahasti, kaikki pitää olla sileää ja mieluummin purkkiruokaa.. Olenkohan ainut joka antaa näin isolle purkkiruokia :ashamed:

Yhteistyössä