Gallup-Minkä ikäisenä lapsenne alkoi syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli

Aktiivinen jäsen
17.05.2004
1 248
0
36
Hei!

Pika-gallup nyt!

Minkä ikäisenä aloititte lapsenne kanssa omatoimisen syömisen opettelun?
Minkäikäisenä lapsenne oppi itse syömään?
Meillä poika 1.3v selvästi haluaa nyt oman lusikan. :hug:

Tytön ollessa vähän alle vuoden sai oman lusikan ja äidillä oli oma. Nykyään (1v5kk) syö itse auttamatta, paitsi silloin kun ei huvita, jolloin äiti/isi syöttää. Kuulemma tarhassa ei tarvitse auttaa ollenkaan, kun syö aiellä aina niin reippaasti... Miksei kotonakin?! ;)

Esikoinen aloitti varmaan 1½ vuotiaana, keskimmäisellä on ollut oma lusikka kädessä 5 kk vanhasta saakka, ei sitä lusikasta roikkumista kukaan kestänyt. Alkoi syödä varsinaisesti itse siinä vuoden kieppeillä. Nuorimmainen on syönyt itse 1v 2 kk vanhasta, alkoi minä itse -vaihe.

1v 6kk syö itse jos on lempirukaa, silloinkin teen lusikkaan annoksen toisella lusikalla.
Useinmiten syötän, neiti ei vaan ole kiinnostunut syömään itse kuin 1-2 lusikallista.
Pysyypä sotku vähempänä, kyllä se varmaan oppii.

esikoinen aloitti syömisen 9kk iässä, tosin oli hidasta ja sottaista puuhaa, mutta söi kuitekin eikä siinä asiassa saanut kukaan auttaa, kuopus on nyt 1v, ja harjoittelee lusikan käyttöä ja jonkin verran sitä ruokaa sinne suuhunkin menee.

likka oli jotain alle vuoden kun ruvettiin opettelemaan ja sitten 1v3-4kk kun söi ihan itse ja poika on nyt 1v1kk ja nyt ollaan ruvettu harjoittelemaan lusikka touhuja ja melekoosta sähellystä B)

No voihan kehveli! Meidän poika on nyt 1v 5kk eikä itse syömisestä ole vielä tietoakaan! Ei yhtään ymmärrä mitä lusikalla on tarkoitus tehdä! Hakkaa vaan lautasella olevaa ruokaa ja heittelee sitä pitkin seiniä (kirjaimellisesti)!! Ei edes yritä laittaa sillä ruokaa suuhun joten äiti syöttää vieläkin! Ehkä se kouluikään mennessä oppii =) Asuuko meillä muka ainoa tämän ikäinen syötettävä??

heti kun kiinteitä rupesin antaan (5kk) niin halus myös itselle lusikan. noin 1v 2 kk hommasta tulee jotain. saa suuhun ruokaa. joskus hermostuu ja kaataa lautaselta suuhun (juo lautaselta) jos ei lusikointi tuota toivottua tulosta.

tytär oli 9kk kun alkoi syömään itse siististi ja joi suoraan lasista. Nyt poikamme 11kk on päättänyt aloittaa omalla lusikalla syönnin. Juominen on onnistunut jo 3kk itseltä nokkamukista.

No onpas tässäkin yksilöllisiä eroja! Meillä tyttö 1v3kk on jo pari kuukautta syönyt ihan itse. Hyvä tietää etten pikkukakkosen kanssa ota mitään stressiä jos ei oma lusikka vielä tässä iässä kiinnostakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2005 klo 13:55 Ayla kirjoitti:
No voihan kehveli! Meidän poika on nyt 1v 5kk eikä itse syömisestä ole vielä tietoakaan! Ei yhtään ymmärrä mitä lusikalla on tarkoitus tehdä! Hakkaa vaan lautasella olevaa ruokaa ja heittelee sitä pitkin seiniä (kirjaimellisesti)!! Ei edes yritä laittaa sillä ruokaa suuhun joten äiti syöttää vieläkin! Ehkä se kouluikään mennessä oppii =) Asuuko meillä muka ainoa tämän ikäinen syötettävä??

Meillä samoin paitti et tyttö on 1 vee ja 1kk päälle..En oo asiasta mitään "stressiä"ottanut.Kait sitä sit oppii ite syömään kun vähän viel kasvaa ja kiinnostuu enempi asiasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.01.2005 klo 13:55 Ayla kirjoitti:

EI OLE AINOA!! Meillä sama ikä ja sama homma, mutten ota stressiä asiasta. Pääasia että syö etes syöttämällä. Kyllä vielä kerkiää itsekin syödä kun on sen aika!!!

Meillä ei tyttö vielä oikein osaa lusikalla syödä,vaan mitä voi sormin syödä niin kyllä syö.Hän on yli 1 ½ vuotias.
Annan kyllä lusikan käteen ja näytän miten se laitetaan suuhun,mut ei vaan halua syödä sillä. Eikä meinaa lämmin ruoka mennä alas,paitsi sellaiset mitä voi käsin pistää suuhunsa.
Kieltämättä välillä tulee neuvoton olo,että oppiiko ollenkaan... :/

Yhteistyössä