Minkä ikäisenä muskariin, kerhoihin ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reng
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä aloitettiin muskari ja vauvauinti 4,5 kk iässä. Molemmista tyttömme tykkäsi tosi paljon heti (hihkui innosta). Perhekahvilassa 3 kk:sena säikkyi vielä kovaa mekastusta eli ainakin meillä uskon, että tuo 4,5 kk oli ihan sopiva.

Meillä vauvauinti aloitettiin kummankin lapsen kohdalla heti, kun siihen sai mennä (osaa kannatella päätään n. 3,5 kk:n iässä ja painaa vähintään 5 kg). Muskarissa emme ole käyneet, koska opettelin laululeikkejä, runoja yms. itse kirjaston kasettien avulla. Piirtämisestä, askartelusta yms. olen aina tykännyt, joten niitäkin varten saa kirjastosta lainata kirjoja.

Puistotädin ylläpitämässä puistossa alettiin käymään heti talven jälkeen, kun esikoinen oppi konttaamaan (n. 9 kk:n iässä), jolloin kävimme päivittäin puistossa keinumassa ja esikko istui hiekkalaatikolla lapio kädessään katselemassa muiden lapsien leikkiä.

MLL:n tupa oli vähän väärällä suunnalla kauppoihin yms. verrattuna, joten emme käyneet siellä ollenkaan. Minulle riitti vertaistueksi juttelut muiden puistossa olevien äitien kanssa.

Kunnan järjestämässä äiti-lapsi -jumpassa (tai isä-lapsi -jumppa) olemme käyneet n. 2v lapsen kanssa ja siitä eteenpäin.

Muskarin alkaessa lapsi oli hieman päälle 3 kk. Aluksi oli enemmän äidin juttu, mutta kyllä lapsi selkeästi nautti kun sai katsella muita pieniä. Ja äidin sylissähän tuolla kaikki puuhataan.

Mammakahviloissa en oikein pystynyt käymään. Esim. MLL:n perhekerhon alle 1-vuotiaiden ryhmä kokoontuu 11-13, mikä oli meillä vauvan ruoka- ja sitten päiväuniaika.

Perhekerhoon kolmekuisena ja muskariin 3,5- kuisena. Enemmän ehkä äitien juttuja molemmat alussa, mutta nyt lapsen ollessa puolivuotias on aivan innoissaan molemmista, ja selvästi tunnistaa jo tutut lapset ja aikuiset (koska samat perheet pyörii kaikissa kerhoissa, nähdään joka päivä melkein). Vauvauintiin ei lähdetty, koska sinne meno ois ollut tosi hankalaa.

Vauvauintiin mentiin ihan vasta eli nelikuisena. On kyllä tykännyt. Muskariin ajattelin pojan kanssa mennä vasta syksyllä. Koen, että yksi "harrastus" näin pienellä viikkoon riittää. Poika tykkää kyllä vauvauinnista mutta on sen jälkeen aina ihan poikki. Perhekahvilassa olen ehkä pari kertaa käynyt. En kokenut omaksi paikaksi ja muutenkin lähiperhekahvilan aikataulut eivät natsaa meidän aikatauluihin.

taitaa väsyttääkin aina vauvoja, toisin kuin vaikka muskari, ei oo niin unettava. Meillä menot todellakin olivat myös äidille, tai etenkin äidille.. kerhoihin mentiin 3kk ja muskariin päästiin vasta, kun vauva oli jo 6kk. Uinnissa ei käyty. Kuopuksen kanssa sitten kerhoihin mentiin hänen ollessaan 1kk ;)

Vauvat eivät tarvitse virikkeitä vaan päinvastoin kasvurauhaa, koskahan se tajutaan, että liiasta virikkeistä on vauvalle enempi haittaa kuin hyötyä.

Äidit tietenkin tarvitsevat aikuista seuraa ja hengähdystaukoja mutta ei niitä pidä tehdä lapsen kustannuksella.

Me aloitimme vauvauinnin 6kk iässä (sukellusrefleksi oli vielä tallella), koska uinti alkoi silloin eli syksyllä ja lapsi oli syntynyt keväällä. Vauvauinnissa käytiin 1v3kk asti ja sen jälkeen itseksemme uimahallissa ja käydään edelleen joka viikko.

Muskarin aloitimme joskus 8-9kk iässä. Lapsi nautti siitä, mutta nyt 2v on siitä tosi innoissaan.

Kävin lapsen kanssa vauva-aikana myös jumpassa muutamia kertoja ja sitten myöhemmin 1-3v vanhempi-lapsi jumpassa jossa käymme vieläkin. Lapsi tykkää siitäkin kovasti.

Olen samaa mieltä siitä, että vauva ei paljon virikkeitä tarvitse, mutta minusta on ihan ok, että lapseni (nyt 2v) kanssa käydään kerran viikossa jumpassa ja kerran viikossa muskarissa. Uimahallissahan me käymme perheenä, samoin kun muualla ulkoilemassa tms. Kerhoissa emme ole vielä käyneet.

Riippuu varmasti vauvasta, kuinka paljon virikkeitä tarvitsee. En nyt muista, mistä luin, mut ainakin puolivuotiaille suositellaan jo päivittäin aktiviteetteja ihan siksi, että niillä on yhteys hyvään yöuneen (voin koettaa etsiä linkin jostain).

Ainakin meillä tämä on täyttä totta. Kun päivällä on vähän intensiivisempää touhua pari tuntia, niin ilta ja yö on rauhallisia ja lapsi nukkuu sikeästi. Ja vastaavasti; nyt ollaan reissussa mummolassa, jossa on tosi rauhallista, ja vauvalla niin tylsää! Niinpä vien vauvaa joka päivä pulkkamäkeen jne (josta nauttii suunnattomasti). Jo ihan lyhytkin, tunnin mittainen intensiivinen touhutuokio päivällä vaikuttaa koko vuorokauden vireystilaan, niin että päivällä ollaan virkeitä, mut yöllä nukutaan. Ja tästä lähtien pulkkamäki taitaa kuulua meidän jokapäiväiseen ohjelmistoon, sen jälkeen nimittäin uppoaa pottu poikineen ja pieni sankari nukkuu makeasti piiitkät päikkärit.;)

Me aloitettiin jumppa 2-vuotiaana, sitä ennen ei ollut mitään säännöllisiä harrastuksia. Minusta ei ole mitenkään erityisen tarpeellista aloittaa harrastuksia kovin pienenä, muut virikkeet ja tekemiset ovat kyllä meillä riittäneet lapsille hyvin!

Sehän vaikuttaa myös että onko sisaruksia. Jos lapsi on ainoa, niin harrastelisin jotain kerran tai kaksi viikossa. Jos lapsella taas on sisaruksia, ehkä muita virikkeitä ei tarvita ollenkaan. Ja pulkkamäki onkin tosi kiva juttu, kuten joku edellä jo kirjoitti. Ei siihen siis kummoisia vaadita ;)

Me aloitettiin muskari kun vauva oli 6 kk. Tykkää käydä siellä ja on innoissaan laulusta ja leikeistä. Nyt 1-vuotiaana, kun nukkuu enää yhdet päikkärit, on ongelmaksi tullut se että muskari on samaan aikaan kuin menee yleensä päikkäreille. Joten olen alkanut miettiä, pitäisikö muskarista luopua.

Perhekahvilassa alettiin käydä kun lapsonen oli 11 kk. Käytiin kyllä tutustumassa kerran aikaisemmin (siinä puolen vuoden iässä), mutta kun vauva ei siinä vaiheessa vielä liikkunut, tuntui ettei aika ollut oikea. Siellä kun oli paljon taaperoita melskaamassa.

Me alettiin käydä pojan kanssa säännöllisesti neuvolan vauvakerhossa suunnilleen silloin, kun poika oli 4kk. Sitä ennen käytiin satunnaisesti silloin kun jaksettiin lähteä. Siitä lähtien ollaankin käyty jonkinlaisessa perhekerhossa tai -kahvilassa melkeinpä joka viikko. Muskari aloitettiin vasta pojan ollessa 1v 3kk kun aiemmin siihen ei oikein ollut mahdollisuutta. Poika on tykännyt näistä harrastuksista ihan alusta saakka, pienenä ollessaan katseli ja ihmetteli muita vauvoja ja nyt isompana katsoo kovasti mallia isompien leikeistä. Ja voi sitä riemua, kun välillä pääsee leikkimään ihan "uusilla" leluilla eikä tarvitse katsella vain omia leluja.

Ennen kaikkea olen kokenut nuo harrastukset itselle tärkeiksi. Olisin tullut hulluksi, jos olisin vain kököttänyt vauvan/taaperon kanssa kotona tai tahkonnut lähiseutuja yksikseni. Kerhoissa olen tutustunut muihin äiteihin, saanut uusia ystäviä ja ihan vain tuulettaa päätä. Olen sitä kautta jaksanut varmasti paremmin vauva- ja taaperoarkea. :)

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh..:
höhpöhöpö puolivuotias ei tarvii mitään kerhoja tai muiden ihmisten tapaamisia.. ihan äidin kanssa kotona puuhastelu riittää..

Vaikea on väitellä siitä, mikä on vauvan ilo harrastuksista ja "tarvitseminen" on minusta väärä tapa ajatella koko asiaa. Niinä päivinä, kun ollaan vaan vauvani (nyt 7kk) kanssa kotona, saa olla koko ajan keksimässä hänelle jotain uutta ihmettelemistä. Kylässä tuntuu olevan paljon omatoimisempi ja päikkäreillekin käy siellä helpommin. Ja yleensä, kun alan pukea ulkovaatteita itselleni, alkaa kädet ja jalat vispata innosta... Että niin tai näin, niin ainakin se puolivuotiaskin voi tykätä maisemanvaihdoksesta (äidin lisäksi)

Meillä sama tilanne kuin elloonalla. Puolivuotias vain kitisee, jos on koko päivän kotona ja ellei ehdi olla koko ajan puuhaamassa. Nukkuu paremmin ja on todella hyvätuulinen, kun olemme olleet jossain, missä on musiikkia ja muita vauvoja. Lapsi oli jo muutaman viikon ikäisenä yllättävän aktiivinen ja tarkkaavainen. Moni sitä ihemttelikin. Aloitimme vauvamuskarin, kun hän oli 7vk. Jo silloin jaksoi olla koko 45 min todella aktiivinen ja tarkkaavainen. Nykyään hihkuu ja kiljuu, kädet ja jalat vispaa tauotta. Vauva selkeästi aktiivisempi ja innostununeempi sekä osallistuvampi kuin valtaosa muista samanikäisistä näissä kerhoissa, joissa käymme. Moni naureskeleekin vauvani jatkuvalle innolle ja touhutukselle, johon on helppo kiinnittää huomiota. :)

Tuskin tässäkään on mitään yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Joillekin lapsille koti ja vanhemmat riittävät pidempään, toiset kaipaavat virikettä ja muita ihmisiä jo pienestä. Olen kuulemma itse ollut lapsena samanlainen kuin oma lapseni nyt.

Ohjelmassa viikolla: vauvamuskari, vauvakerho, kirkon esikoisvauvakerho, vauvauinti (3kk, 5kg rajan saavutettua), aiti-vauva pilates. Kaikki nämä uintia lukuunottamatta aloitimme, kun vauva oli n. 2kk.

Yhteistyössä