minkä ikäisenä olette alkaneet harjoitella lapsen kanssa rahankäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kohta 4-vuotiaalla ja 5-vuotiaalla on omaa rahaa silloin tällöin jos esim. lahjaksi saavat. Ja itse saavat niillä rahoilla ostokset suorittaa. Rahan arvo nyt tietysti on vielä kohtalaisen tuntematon käsite mutta ostotapahtuma on jo ihan selvä molemmille.

meillä poika on saanut omaa rahaa jo ennen 3v synttäreitä.. ja silloin on mm ostanut itse itselleen ensimmäisen lelun omilla rahoillaan.
eli on ollut tietty summa rahaa käytettävissä ja kaupassa ollaan sitten kerrottu mihin ne rahat riittävät, poika on tietysti halunnut kaikkea mutta pienen keskustelun jälkeen on ymmärtänyt että se raha mikä sillä on ei riitä kaikkeen
rahan arvoa ei nyt liki 4v vielä ihan ymmärrä, mutta ymmärtää sen että tarvitsee rahaa jotta voi ostaa jotakin, ja että eri asiat maksavat eri summia ja kaikkeen ei rahat riitä (eilenkin laskettiin rahat mitä pojalla on ja katseltiin lego kuvastosta että millaisiin juttuihin ne rahat riittäisivät, eli voisi ostaa yhden isomman tai 5 pienempää jne)

Meillä viikkorahaa alkaa saada eskarilaisesta, jolloin se on 50 senttiä/viikko. Ekalla viikkoraha on 1 euron/viikko, tokalla 2e/vko, kolmosella 3/vko jne. luokka-asteen mukaan on ainakin toistaiseksi menty ja hyvin on rahat riittäneet.

Jos tahtoo jonkun kalliin lelun tms, täytyy säästää useampi viikko, mikä on hyvää harjoittelua.

Myös se, ettei kaupasta saa aina sitä mitä tahtoo, tekee hyvää ;)

Niin ja joskus 3 vuoden hujakoilla on muksut tosiaan päässeet meilläkin ekoja ostoksia itse suorittamaan. Ja 5-vuotiaalla tuntuu suuruusluokkien kanssa olevan jo jotain tollkkuakin. Eilen just osti omalla rahalla lelun ja jäljelle jäi 2 euroinen. Toisessa kaupassa näki vyön jonka vieressä oli 1 euron hintalappu ja totesi että tohon mun rahat vielä riittää.

Yhteistyössä