Minkä ikäisenä päiväunet jäävät pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja don't let the bed bugs bite
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

don't let the bed bugs bite

Vieras
Otsikossapa kysymys. Minkä ikäisenä lapsenne ovat jättäneet päiväunet pois, ja miten se on vaikuttanut yöuniin? Oletettavasti aikaisemmin illalla nukkumaan ja pidemmät yöunet?
Kuinka monta tuntia keskimäärin 3-vuotianne tarvitsevat unta vuorokaudessa?

Meidän kolmevuotias nukkuu päivällä tunnista kahteen. Yöllä n. yhdeksästä puol kasiin. Minän olen hurja päiväunivauhkoilija ollut aina. Mun mielestä kun tekee niin hyvää lapselle huilata päivällä hetki. Ja saa itsekin hengähdystauon unien aikana.

Monet kaverit lopettivat lastensa päiväunet 2-vee uhman aikaan. Ei kuulemma lapsi enää suostu nukkumaan. Ja sit voivotellaan kun illat on yhtä väsykiukkua. Meilläkin tuo yritti silloin pahimpana uhma-aikana poistaa itseltään niitä unia, mut oltiin tiukkana että päikkärit otetaan. Ei sitä uniuhmaa kestänyt kun viikon, kun tajusi, että nukkua täytyy, eikä äiti ja isi anna periksi.
Vieläkin on niin, että jos satunnaisesti jää päikkärit väliin niin illalla sit kiukuttaa. Eli tarvii vielä niitä unia mun mielestä.

Meillä just 4 v. täyttänyt edelleen nukkuu useimmiten päiväunet ja ne ovat tarpeelliset. Herää aamulla 6-7 välillä ja illalla menee klo 20 nukkumaan. Päiväunet 1-2 tuntia klo 12 alkaen, herätän tarvittaessa ettei nuku liikaa. Jos herää aamulla vasta klo 7 jälkeen jätämme usein päikkärit pois tai jos on jotain ohjelmaa niin emme aina pidä päikkärirytmistä enää kiinni.

Esikoiselta päiväunet jäivät pois hieman päälle 4-vuotiaana juuri ennen kuin kuopus syntyi. Sen jälkeen hän nukkui päiväunia satunnaisesti esim. saattoi nukahtaa autoon tai jos oli koko päivä ulkoiltu paljon.

Kuopukselta vieroitettiin tutti 2,5 vuotiaana. Tutti oli sitä ennen ollut hänelle todella tärkeä. Vieroitus epäonnistui sikäli, että hän ei suostunut sen jälkeen nukkumaan enää päiväunia. Myöskään päiväkodissa hän ei enää sen jälkeen nukkunut, vaikka olikin väsynyt. Nukuttaminen kesti 2-3 tuntia eikä hän nukahtanut senkään jälkeen, joten perheessämme ei ollut mahdollisuutta siihen, että minä kotiäitinä yksin olisin ollut kuopuksen vieressä, koska myös esikoinen tarvitsi seuraa. Niinpä sitten oli pakko hyväksyä se, että päiväunia ei enää nukuta, vaikka olisin ehdottomasti sitä halunnut jatkaa.

Yhä edelleen pidämme päivälevon. Nukkua ei ole pakko (minä taidan olla ainoa, joka haluaisi oikeasti nukkua...), mutta levätä ja rauhoittua pitää. Päivälevolla luemme kirjoja ja olemme pitkällään.

Meillä jäi hetketksi 2-vuotiaana päiväunet tutin poisjäännin takia, mutta taas kun päiväkoti alkoi, alkoi myös päiväunet maistumaan. Meillä taitaa päiväkodissa päiväunet nukkua vielä nelivuotiaat ja siitä ylöspäinkin.

Meillä jäi unet lopulta 2,5-vuotiaana. Jo aiemmin keväällä olituota "uniuhmaa" ja nukahtaminen saattoi kestää kaksi tuntia, sitten pitikin jo herättää poika ettei yöunille meneminen venähdä. Samoten aamulla piti herättää, että päiväunet menee liian myöhäseksi. Meille syntyi kesän alussa toinen, ja lomareissulla oli niin jännää, että uni ei enää maistunut päivällä eikä me jaksettu uhrata kallisarvoista aikaa sukulaisten kanssa siihen että nukutetaan toista tuntikaupalla... Siihen ne sitten jäi, nyt nukahtaminen illalla tapahtuu helpommin ja pojan saa antaa nukkua rauhassa aamulla pitkään. Itsellä ei sitten enää ole lepohetkeä, mutta sen saa vastaavasti illalla/aamulla, tai siis SAISI jos kuopus menisi aikaisin nukkumaan... :) Puolensa siis kummassakin, ja oltaisiin varmasti jatkettu jollei olisi ollut niin vaikeaa, ei siis viikosta ollut kyse vaan kuukausista se nukahtamisen vaikeus. :)

Meillä jäi pois 2,5v, ihan hirveää huutoa päiväunille nukuttaminen oli jo kuukausikaupalla ollut, siinä meni tosiaan monta tuntia ja sit jos/kun joskus klo 15:n aikaan sai lapsen lopulta nukahtamaan, niin klo 16 tai 17 piti viimeistään herättää ettei nukkuisi iltaan asti. Loppuilta oli ihan hirveää kiukuttelua kun oli kesken unien herätetty. Yöunille nukuttaminen kesti sitten taas monta tuntia, joskus 23:n aikoihin lapsi sitten nukahti, monesti olimme jo itse omassa sängyssä nukkumassa kun lapsi vielä kiukutteli ja huuteli sängyssään.

Jäi kesken tuo edellinen vastaus. Päikkäreitten poisjättämisen jälkeen nukkumaan on menty illalla noin 8:n aikaan, joten yöunet ovat ainakin 2 tai 3 tuntia pidemmät kuin silloin, kun vielä nukuttiin päikkärit. Eli vuorokaudessa unta tulee oikeastaan enemmän nyt.

Yhteistyössä