Minkä ikäisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
teillä lapset rupeneet puhumaan esim lauseita ja useampia sanoja?
Mun tyttö on nyt 1v 8kk eikä sano kuin ehkä joku 10-15 eri sanaa? lauseista ei tietoakaan. Onko normaalia vai pitäskö tästä nyt tosissaan huolestua?
Ruvettiin miehen kanssa nyt vakavasti miettimään asiaa, kun kaverin lapsi (joka on parisen kuukautta NUOREMPI) yrittää selvästi lauseita puhua..

No kuopus on nyt 1v7kk eikä puhu lauseita. Sanoja tulee jonkin verran... Esikoinen alkoi puhumaan lauseita 1,5v.

Ei meidän kohdalla ole huolestuttu, ehkä koska muu kehitys on ollut normaalia. Kieltämättä sitä itse alkaa odotteleen tän kuopuksen kohdalla jo, et jos vähitellen...

Molemmat alkaneet puhua lauseita n. viikko 2-vuotisneuvolan jälkeen. :D Molempien kohdalla 2 v neuvolassa sanottiin että ei puhu lauseita ja ihan muutama päivä sen jälkeen alkoi lauseita tulla. Sanavarasto oli kyllä n. 50 sanan luokkaa jo silloin alle 2-vuotiaana.

Ei ole syytä huoleen :) Itse just tultiin 2 v neuvolasta. Poika täytti tänään juuri sen 2 vuotta. Ei ollut neuvolatäti yhtään huolissaan pojan puheesta. Vaikka yksittäisiä sanoja käyttää, enemmän hörpöttää omaa kieltään. Satunnaisesti sanoo 2 sanan lauseita. Kaikki aikanaan sanoi neuvolatäti :)

Pojan serkku kuukautta nuorempi tyttö puhua pärpättää aivan mielettömästi jo. Todella laaja sanavarasto. Muodostaa lauseita. Laulaa jo lauluja ja laskee 5 vai oliko se 10:neen.

Lapset kehittyy eri tahtiin :D. Puolitoistavuotis neuvolassa silloin kysyin tuosta puheen kehityksestä, että milloin on oikeasti aika huolestua. Kuulema siinä vaiheessa jos lapsi ei 2 ja puolivuotiaana vieläkään osoita mitään merkkejä sanojen muodostamisesta.

2-vuotiaan "pitäisi" osata n.10 sanaa,muistaakseni. Tiedän monia lapsia (poikia) jotka ovat alkaneet puhumaan 2½-3v. ja olleet ihan normaaleita lapsia,ei vaan ole niin puhe kiinnostanut,enemmän keskittyneet liikkumiseen.
Meillä tyttö alkoi aikaisin puhumaan,eka sana 10kk. ja lyhyitä lauseita 1½v,2 vee pitkiä lauseita,tarinoita.

Yhteistyössä