Minkä ikäisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkotiin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkotiin?

Vieras
Odotuspuolelta vierailen.... onko niin, että 2-vuotias on hanakalssa iässä tarhaan laittamisen kannalta? Näin oeln kuullut. Itsellä suunnitelmissa laittaa tarhaan 1,5-vuotiaana, mutta mielelläni olisin kotona pidempäänkin, jos vain rahatilanne sallii. Onko tähän mitään yleispätevää tietoa? Miten lapsesi on suhtaunut, jos olet laittanut hänet hoitoon 1,5-vuotiaana? Kiitos!

Mulla on kaks poikaa ja kotihoidossa,mut 2-vuotiaan voisin hyvin kuvitella hoitoon laittavani.Ei ainakaan meiän 2-v.ois yhtään hankalassa iässä sen kannalta,tykkäis vaan.
1v.on hankalampi tapaus.Se on kauheesti äidin perään...

Meidän poika meni hoitoon (mun äidille ja ystävälle, ei siis vielä tarhaan) kun äippälomani loppui. Eli poika oli n. 10kk ikäinen. Jos voisin / saisin päättää uudelleen ja rahatilanne antaisi myöten laittaisin pojan vasta 1.5v hoitoon. Meillä eroahdistus on vaan pahentunut ja itse kyllä syyllistän itseni ja totean että töihin lähtöni pahensi eroahdistusta. Syksyllä poika menee tarhaan ja on silloin n. 1.5v. Eli jos vaan millään pystyt niin ole kotona ainakin siihen asti kun poika on 1v tai 1.5v.

meillä vauva menee päiväkotiin kun hän on 11kk..ei muuta paikkaa saanut kun hoidossa on max 3 kertaa/vk..enimmillään sen 8h ja tuskinpa sitäkään..kukaan perhepäivähoitaja ei kuulemma tuhlaa alle 3-vuotiaan paikkaa koska meidän pieni olisi niin harvoin hoidossa.niin ja meillä ollaan molemmat vuorotyössä..eli senkään takia ei päässyt pp-hoitajalle.mutta hyvä näin..

Mielummin 2v kuin 1,5v, tosin lähellä 3v lapsi jo ymmärtää tilanteen. Eroahditusken aika n. 1v iässä on vaikein eli yleensä juuri silloin, kun osa lapsista joutuu päiväkotiin.

Joka iässä on varmaan omat ongelmansa, eikä toisaalta voi etukäteen tietää millainen vaihe omalla lapsella on juuri silloin kun menee päivähoitoon. Töihin kuitenkin joutuu jo hyvissä ajoin ilmoittamaan milloin on tulossa. Toisaalta parissa kuukaudessa ehtii tapahtua paljonkin pienen ihmisen kehityksessä. Muistan joskus jonkun päiväkodin työntekijän kommentoineen, että ""vaikeinkin"" tapaus yleensä sopeutuu kuukaudessa päivähoitoon.

Meillä poika meni päiväkotiin ollessaan vuoden ikäinen ja hyvin on mennyt. Kertaakaan ei ole jäänyt perään itkemään eikä itkua ole tullut kotiin hakiessa. Touhua riittää isompien perässä juostessa. Meillä siis erittäin hyvä päätös ollut mennä töihin (6h/pv) tässä vaiheessa. Poika saa touhuta paljon päiväkodissa ja oppii (apinoi) viikottain uutta ja saa PALJON erilaisia virikkeitä.

Hyvä ""maaliskuu 2005"" kun voit tehdä 6h päiviä! Suosittelen muillekin tuota osa-aikaista työtä kun lapsi on pieni. Itse en voi lyhentää työpäiviäni (ovat 9,5-tuntisia), mutta viikkoa voin lyhentää. Tytön ollessa 1v3kk lähden tekemään kolmen päivän työviikkoa. Neljä päivää kotona, kuitenkin 80% palkasta plus että Kelasta saa vielä 70,- osittaista hoitorahaa. Tyttö menee siskolleni hoitoon 3kk.

Meillä poika menossa n. 2 v. 2 kk hoitoon.Olen myös kuullut että tuo 2 v. olisi vaikeaa aikaa hoidon aloittamisessa.Mikä lie syynä-uhmaikäkö?

Hiukan jännittää.Parempi näin, olen iloinen että olemme voineet myöhäistää hoidon aloittamista kitkuttamalla taloudellisesti ja nopeastihan tuo aika on mennyt.

Minä taas olen kuullut että 1 v. sopeutuu nopeasti, kun taas 2 v. voi kestää kauan tilanteen hyväksyminen. Meillä molemmat lapset aloittaneet 1-vuotiaana ja hyvin on mennyt.

Lisään vielä että tulen aloittamaan myös osapäiväisenä, 6 tuntia päivässä, matkoineen hoitopäivä siis 7 tuntia.Olen kyllä harkinnut että tekisin aika pian jatkossa kokopäiväistä.Syynä tähän se että kokopäivän työaikani 6-14:30 ja kun olisin hakemassa poikaa 6 työtunnin jälkeen voi olla että siellä nukuttaisiinkin päiväunia...eli siinä mielessä voisi olla parempi vaihtoehto hakea levännyt ja välipalankin syönyt poikaa ja jatkaa kotimatkalla ulkoilua leikkikentällä yhdessä!

Lapsen varhaisvaiheita ajatellen ja psykologista kehitystä ajatellen hyvä jos pystyisi olemaan 3 vuotiaaksi kotona.2v kuitenkin ihan ok ikä myös, pystyy jo kertomaan jotain itsekin ja ymmärtää paremmin puhetta. Alle 2v ei niin kauheasti TARVITSE niitä virikkeitä, joita päiväkoti tarjoaa, tärkeämpää on kiintymyssuhteen rakentuminen . Kuitenkaan kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lapsen kanssa tähän asti kotona ja se on täysin ymmärrettävää. 1v taitaa olla se yleisesti tiedostettu ""hankala"" ikä jättää hoitoon, kun eroahdistus on voimakkaimmillaan...

Poika meni vuoden vanhana hoitoon, viihtyy hyvin eikä ole ollut ongelmia. Eroahdistusta oli reilun vuoden iässä ja tuolloin tein lyhempää päivää töissä.

Ei kannata jäädä lapsen varjolla kotiin.

Anteeksi vain, mutta tämmöiset keskustelut on aivan turhia. Se mikä toimi yhdellä ei välttämättä toimi toisella. On niin lapsesta, vanhemmista ja hoitopaikasta kiinni, missä vaiheessa lapsi hoitoon parhaiten sopeutuu! Jokainen vanhempi varmasti haluaa toimia lapsensa parhaaksi, mutta ei kai kenellekään lapselle ole sen suurempia traumoja tullut, on sitten mennyt hoitoon heti äitiysloman päätyttyä tai vasta 3-vuotiaana (tai jopa vanhempana). Me 70-luvun lapset kun mentiin hoitoon jo jotain 3-kuisina ja ihan normaaleja mielestäni ollaan...

Meillä päivähoito aloitettiin ongelmitta 10,5 kk-iässä. Oma lapseni jo selvästi kaipasi virikkeitä ja muiden lasten seuraa eli siinä mielessä se oli meille hyvä vaihe aloittaa päivähoito. Mutta jokainen taplaa tyylillään ja olkaamme iloisia, että monilla on valinnanmahdollisuus!!! Muissa maissa ei olla yhtä onnekkaita!

Yhteistyössä