Minkä ikäisenä..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

galluppia

Vieras
Näitä ketjuja on ollut varmasti tosi paljon, mutta koittakaa kestää ja vastatkaa edes joku...

Eli, minkä ikäisenä teillä on lapsi oppinut syömään itse ruoan sillä tavalla ettei suurin osa pöperöistä ole pöydällä ja lattialla? Entä milloin on oppinut juomaan tavallisesta kupista? Kuinka paljon lasta on pitänyt opettaa näihin taitoihin ja milloin olette aloitelleet ruokailun opettamista?

Meillä ei lapsi tajua vielä mitään lusikan käytöstä saati (nokka)mukista juomisesta...Osaa juuri ja juuri juoda tuttipullosta itse, oppi sen vasta. Tosin suurin osa juomasta on aina pitkin lattioita ym.
Jos ruokalautasen laittaa eteen, ei välitä siitä yhtään ja heittää sen välittömästi lattialle. Olen yrittänyt innostaa lastani ruokailun oppimiseen esim lempiruokia tarjoamalla, mutta ei tunnu kiinnostavan pätkääkään. Sitten kiljuu nälkäänsä kunnes annan ruoan itse hänelle.
Sormiruoista ei laita suuhun mitään muuta kuin leipäpaloja, banaanit ym tahmeat heittää heti pois. Ikää on nyt tasan vuosi. Huomioni kiinnittyi asiaan, kun seurasin tuttavan lasta joka on nyt 1,5 vuotias ja syö kauniisti pöydän ääressä itse puuron lusikalla...

Meillä on lapsella ollut lusikka kädessä siitä asti kun ruvettiin syöttötuolissa pöydän ääressä ruokailemaan eli 8,5kk asti. Silloin aloitti myös sormiruuan syömisen ja 10kk kaikki sormiruuat kelpasivat ja kaikki menivät suuhunkin asti. Tasan 1v. vaihdettiin kokonaan nokkamukiin. Vesi on aina juotettu nokkisesta tai tavallisesta lasista. Ainoastaan yömaito annettiin pullosta. Oppi itse juomaan nokkiksesta parin viikon sisällä. Tyttö on nyt 1v 3kk ja saa lusikalla ruokaa suuhunsa pieniä määriä. Osa putoaa matkalla, kun laittaa lusikan liian kiireellä suuhun. Syö erittäin mielellään itse, mutta antaa siinä ohessa syöttääkin. Ei tiputa lautasta lattialle, kun vasta sitten kun se on tyhjä. Sormiruuat siirtää lautaselta/kupista pöydälle ja syö siitä. Lattialle heittää ne joista ei pidä yhtään ja muuten syö siinä järjestyksessä, että herkullisimmat ensin.
Tavallista mukia ei ole vielä edes kokeiltu. Opetellaan nyt rauhassa tämä syöminen ja sitten se tavallisesta mukista juominen. On ajankohtainen ehkä 2-3kk päästä..

Sotkua tulee, se on varma:) mutta harjoittelu tekee mestarin.
Nuorimmainen alkoi harjoitella syömistä 7-8kk ikäisenä ja itsenäisesti on syönyt 1.5kk ikäisestä (samoihin aikoihin siirryimme tavalliseen lasiin).

Kyllä lapsi sitten alkaa osoittaa kiinnostusta asiaan, kun hän on valmis sen oppimaan. Kannattaa antaa lusikka käteen vaikka syöttäisitkin hänet ja esimerkki on tärkeä. Kun koko perhe syö yhtäaikaa tai ainakin joku syö lapsen kanssa yhtäaikaa, niin silloin lapsi tajuaa mitä sillä lusikalla tehdään..
Jos lapsi syöttää nukkejaan tai lelujaan, niin silloin on herkkyyskausi parhaimmillaan. Meillä tyttö on nyt 1kk ajan syöttänyt muoviastioillaan, niin nukkea, nallea, autoa kuin isiä ja äitiäkin. Meillä saa siis aamupalan joka aamu sänkyyn, tosin lusikat on aina valmiiksi nuoltuja =)

Meillä ruvettiin antamaan lusikka kouraan kun poika oli n.1v3kk. Sitä ennen oli annettu leipää, keksejä yms kouraan ja niitä osasi jollain lailla syödä ja mutustella. Aika kauan aikaa meni että jotain alkoi oikeasti menemään lusikalla suuhun. Nyt poika on 1v.9kk ja suurimman osan ruuasta syö itse, välillä pitää syöttää. Nokkamukia ei koskaan opetettu, vaan suoraan mukille. Mukista oppi juomaan n.1½vuotiaana ja vielä tänäänkin se on aikamoista lääräämistä. Tuttipullo on vielä iltamaidolla mukana, kun tuntuu että nesteitä menee niin vähän mukilla. Mitään opettamista ei mihinkään tarvinnut. Poika vaan yhtäkkiä hoksasi että miten homma tapahtuu. Ilmeisesti tulee jonkinlainen herkkyyskausi oppia uusi juttu.

Meilläkin annettiin lusikka käteen ennen kuin täytti vuoden. Itse syöminen ei kuitenkaan kiinnostanut vielä aikoihin. Puuroa vaan siirreltiin lautaselta pöydälle ja rutisteltiin sormien välissä.

Sit kerran annoinkin haarukan käteen, ehkä 1v 3kk, ja sepä olikin paljon mielenkiintoisempi ja ehkä jopa helpompi käyttää. No, ei tietenkään puuroa syödessä, heh. Toivoin vaan,ettei törkkää piikkejä mihinkään väärään paikkaan, mutta hyvinhän se meni.

Nyt poika on 1v 9kk. Syö välillä itte, välillä on ihan vauva ja syötettävä.

Mukista juominen alkoi onnistua joskus 1v 5kk tienoolla. Nokkamukista ei oppinut juomaan ollenkaan. Tavallisesta mukista/lasista juominen onnistui jo aiemminkin silloin tällöin, mutta yleensä ei halunnut moista kapistusta lähelleenkään. Tuttipullo oli ainoa kelvollinen. Nykyisin osaa juoda mukista hyvin, mutta aika usein riittävästi juotuaan kaataa loput pöydälle tai lattialle. Eli sotkulta ei välty, vaikka taito jo onkin.

Meillä ei muuten pillillä juoda mukista, vaikka pillimehuista pilli on tuttu juttu.

Meillä neuvolassa sanottiin, että kannattaa antaa vauvalle oma lusikka heti, kun vaan motoriikka on sellainen, että lusikka pysyy hyvin kädessä. Meillä vauva taisi olla noin 8-9 kk vanha, kun hän sai oman lusikan. Meillä pullo ei ole ollut käytössä missään vaiheessa, vaan 8 kk:n ikäisenä imetys loppui seinään ja sen jälkeen siirryttiin nokkikseen.

Päivähoidossa ei ollut nokkamukeja, joten hän oppi juomaan tavallisesta korvamukista viikossa. Ikää hänellä oli tuolloin 1v 1kk.

Sotkua on ollut aluksi ihan hirveästi. Esimerkin voimalla on kuitenkin suuri merkitys. Aikuisen esimerkillä ei niinkään, vaan samanikäisen näkeminen auttaa vauvaa/taaperoa tajuamaan pikkuhiljaa lusikan yms. merkitystä. Suosittelen, että keittiöstä ottaa väliaikaisesti maton pois lattialta ja laittaa kunnolla nastoilla pöytään vahakankaan. Päiväkodeissahan on näppärät ruokalaput, jotka ovat niin pitkiä, että ne laitetaan pöydälle ja lautanen siihen ruokalapun päälle. Tein sellaisia samanlaisia vanhasta vahakankaasta eli ikään kuin tavallinen ruokalappu, jossa on vain pidempi se "helma". Sitten vain ompelin vinonauhaa "kaula-aukkoon", jottei ruokalappu hierrä herkkää kaulaa ja vinonauhat sitten sidottiin niskaan normaaliin tapaan. Meillä toimi hyvin eikä tarvinnut harmitella söpöjen lappujen likaantumista.

Meillä poika alkoi syödä itse 1v7kk, sitä ennen häntä asia ei olis voinut vähempää kiinnostaa. JOs lusikkaa yritin tarjota hänelle omaan käteen, lensi se kaaressa lattialle ja poika suuttui. KUn hän sitten innostui syömisestä itse, yllättävän vähän sotkua siitä tuli, olin odottanut pahempaa.
Lasista poika oppi juomaan itse parikuukautta aiemmin. Nokkamukista tai korvallisesta mukista ei ole koskaan tykännyt juoda, joten 11kk on lasista maitonsa/piimänsä juonut. Tuota lasista juomista emme hänelle opettaneet, yks päivä vain otti lasin, kallisti ja joi. Matkimalla muita oppi.

En lukenut muiden vastauksia..

Tuota lautastenheittoasiaa piti kommentoida, että cittarissa myydään (tai on ainakin ennen myyty) lautasia, joissa on imukuppi jolla sen saa kiinni pöytään.

Meillä tyttö joi tähän asti pullosta, nyt 1v3kk otin pullon vaan kylmästi pois. Eli pakko oli oppia juomaan nokkamukista, tiesin kyllä että tyttö osaa, ei vaan viitsi. Nyt juo enimmäkseen venttiilittömästä nokkamukista, yöksi laitan hänen sänkyyn venttiilillä varustetun mukin, mutta juo yleensä siitä vain vähän. Ruuan kanssa juo maitoa siis perusnokkamukista ja muulloin vesi on tarjolla taikamukista. Vielä sitä hieman vierastaa.

Nyt alettiin myös opettelemaan itse syömistä, eli aamu- ja iltapuuron syö osittain itse. Muut ruuat syötän ettei pilaa vaatteita.

Jos lasta ei huvita opetella itse syömistä, niin ei sen kanssa kannata kiirettä pitää. Yks kaks voikin kiinnostua asiasta.

Yhteistyössä