Minkä ikäiset lapset teillä nukutetaan ja paljonko siihen menee aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä nukutan edellen kaikki. Ikää 7,5 ja 3v. Minusta on ihana saatella lapset unille. Luen satua ja silittelen kunnes nukkuvat. Menee nykyään max puoli tuntia. Tulen nukuttamaan niin kauan kuin sitä itse haluavat.

[QUOTE="a.p";29312614]Minkä ikäiset lapset teillä nukutetaan ja paljonko siihen menee aikaa?[/QUOTE]

Siinä vaiheessa kun rupeavat kyselemään liikoja. Esikoinen kolmen vanhana. Toinen ei vielä kaksivuotiaana puhu ollenkaan, joten ilmeisesti kestää pidempään.

Jos iltasatu lasketaan nukuttamiseksi niin sitten nukutetaan kaikki. Sen luen joka ilta kaikille yhteisesti yhdessä huoneessa, josta sitten lapset kömpii omatoimisesti sänkyihinsä nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin...;29312769:
Tää menee vähän aiheen viereen, mutta te joilla about kaks veet nukahtaa yksin sänkyynsä, niin nukkuuko ne vielä pinniksessä? Meidän kaks vee nukutetaan lastensänkyyn, ensin laulan ja sit vaan odotan että nukahtaa. 5-30 min kestää.

Ei nuku pinniksessä.

1-vuotias nukutettiin. Nyt lapsi 1,5 vuotias, luetaan satu ja peitellään. Joskus pärähtää vielä kesken rauhottumisen huutamaan ja sillon käyn rauhottamassa takas makuulle, muuten nukahtaa itsekseen sinne pienen ajan sisällä.

Isommat lapset ei häiriköi. Tietäävät että pienin rauhottuu ja silloin ollaan hiljaa.

4 v nykyään nukahtaa itse, ennen nukutettiin. Kun alkoi mennä myös yli tunti, pidettiin unikoulu...eli talutettiin sänkyyn takaisin puhumata niin kauan että jäi...eka yö meni ehkä 4 h ja sata kertaa...toka yö 2 h ja 50 kertaa...3 yö pari kertaa nousi. Pitää vain olla sinnikäs eikä vastata pienen juttuihin...ja kylä tänä ikäiset keksivät kaikkea, pelottaa, sattuu, yms. Siitä asti nukahtanut itse 10 minuutin sisään. 4 kk vielä nukahtaa tisuun, 6 kk ikäisenä pidetään unikoulu os tuntuu että tarve. Ja 4 vuotiaan olisi hyvä jo nukkua omassa sängyssä omassa huoneessa....meillä onnistui tekemällä jutusta ns isojen tyttöjen jutt.

Alkuperäinen kirjoittaja näin...;29312855:
Taitaa olla vähän niin ainakin mulla, että esikkoa on ollut aikaa nukutella, seuraavasta voisin kuvitella opetettavan vähän itsenäisempi siinäkin asiassa...

Niin sitä vois luulla. Meillä oli aikaa roudata esikoista takaisin sänkyyn ja hän nukahtaakin hienosti itsekseen. Nuorempaa joutuu sensijaan vahtimaan, kun se juoksee vaikka 3 asti yöllä pois sängystä solkenaan. Pahinta on se, että esikoinenkin lähtee leikkiin mukaan...
Raivostuttavaa.
Olemme todenneet pääsevämme helpommalla, kun nuoremman vieressä ollaan niin kauan, että nukahtaa.

Kohta 1,5 vuotiaan nukutan viereen meidän vanhempien sänkyyn. Rutiini meillä ensin iltapesu, imetys, iltapala, hampaiden pesu, sit hän hakee kirjan ja mennään sänkyyn. Luen kirjan, valot pois, pusut ja laulaa lurautan jonkun laulun. Sen jälkeen ei enää huomioida mitään venkoiluja, vaikka joskus yrittää. Jos meinaa nousta sängystä palautan mitään sanomatta takaisin makuulle ja tarvittaessa pidän kainalossa kunnes rauhoittuu.

Yleensä nukahtaa alle 10 minuutissa. Omaan sänkyyn siirretään kun mennään miehen kanssa nukkumaan.

Meillä ei ole ikinä varsinaisesti nukutettu kumpaakaan muksua (nyt 6v ja 8v) vaan ovat pienestä pitäen jääneet omaan sänkyyn nukahtamaan peittelyn ja hyvänyöntoivotusten jälkeen. Jos jotain illalla luetaan niin se tehdään olkkarissa ennen sänkyyn menoa.

Yhteistyössä