Minkä ikäisinä lapset yleensä oppivat uimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tyhmässä kunnassa ei oo ees uimakouluu kesäisin vaikka lapsii ois jonoon asti. Monikaan ei valuttautua uimahalleihin monien kymmenien kilometrien takaa ja sielläkin ihan karseen täyttä. Meillä 5 vee ja ei osaa uida :(

5v herkkyysikä.

Aikaisemminkin hyvä totutella veteen: kellua, liukua, käydä pohjassa

5v riittää hyvin voima ja koordinaatiokyky uida pitkiäkin matkoja kun tekniikan oppii.

Mutta joo ennen kouluikää ehdottomasti.

Vanhempi poika oppi 6vuotiaana ja nuorempi 5 vuotiaana, nuoremmalla on kyllä vielä jalkojen käytössä opettelua, mutta on saanut uitua 50m merkin ja 100m merkki jäi n10 m vaille, kun ei jaksanut kannustuksesta huolimatta sitä uida (eli ei saanut merkkiä ).
Ja siis tämä nuorimmainen on itse halunnut uida merkit, ei olla painostettu,
Kumpikaan ei ole ollu uimakoulussa, koska ovat päivällä meidän töissä ollessa.

Niin mutta olen kyllä kaiken ikäisiä opettanut ja oppineet ovat.

Esim yksi 10hlön aikuisten ryhmä, jossa aloitettiin ihan kävelemisestä polven syvyisestä vedestä. Vuoden kurssin (=n. 18krt) päätteeksi jokainen ui 50m yhteen putkeen omalla tekniikalla ja 7/10 hyppäsi syvään veteen, josta jatkoi uimalla sen 50 m.

Mahtavaa oli! :D

Esikoinen oli 2 kuukautta alle 5v kun kävi uimakoulun. Oli innokas, mutta jännitti opettajia ja vettä ja tuntematonta uimahallia ja uusia uimalaseja ja vaikka mitä. Siellä ei oppinut uimaan, mutta tykkäsi kyllä. UImakoulu kuitenkin kestää vain pari viikkoa ja aika vähän siellä iumaharjoituksia tehtiin. Enemmänkin sellaista veteen totuttelua, hyppyjä, sukeltamista ja kellumista. 5-vuotiaana oppi loppujen lopuksi uimaan osin itsekseen. On uinut paljon ja jossain vaiheessa ilmoitti, että nyt voisi kokeilla ilman kellukkeita. Yllättävän hyvin meni. 3v kuopus on myös uinut tosi paljon ja osaa tällä hetkellä uida muutamia metrejä. Suurimmaksi osaksi kyllä on kellukkeet tai uimaliivi päällä altaassa. Ensi kesänä kai pitäisi tasapuolisuuden nimissä laittaa kuopuskin uimakouluun, jos haluaa mennä.

Esikoinen oppi 4,5vuotiaana uimaan ilman kellukeita isossakin altaassa. Nyt keskimmäinen samanikäinen ja lähti just uimakouluun ja viittä vaille oppimassa myös.

Kaikkien kolmen kans olemme käyneet 2v ikäiseksi asti vauvauinnissa ja aktiivisesti senkin jälkeen uimassa eli lähtökohdat hyvät. Itse olen himouimari.

Uimaope, onko reilu 5v (täyttää loppusyksystä 6v) lapsi syytä laittaa nyt tulevana kesänä uimakouluun vai antaako hänen oppia omatoimisesti uimaan? Kun viime kesänä (reilu 4v) osasi jo tosi hyvin sukeltaa ja oppi sukeltamaan noin 3v ikäisenä. Ja tuntui kyllä jo viime kesänä (-09), että pysyy kyllä "pinnalla" omalla laillaan uiden.

Meillä osaa nyt HYVIN toi 8v tyttö, ollu uimaseurassa tuollaiset hmm 3v ja poika 6v alotti viimevuonna. Poika pelkää syvää...
Tyttö nyt osas tavallaan jo ajat sitte, mutta nyt uskaltaa päästää syvälle mereen, mun mielestä se on kriteeri sille, että voi väittää uivansa. Ja osaa sukeltaa pitkään ja kellua.

ei siihen uimakoulua tarvita. me käydään kerta viikkoon uimassa ja esikoinen oppi 5-vuotiaana uimaan. Kuopus, nyt 4-v, menee kellukkeiden kanssa jo kuin vanha tekijä. sukeltelee kovasti ja varmastikin löytyy uimatekniikkakin kesän aikana.

Meillä tyttö on ollut tämän vuoden uimakoulussa ja on 5v juuri nyt, osaa melkein uida, jos pitäis päänsä pinnalla uidessaan niin ei muuta enää puutu. Eli sukeltaa hyvin uimaliikkeillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi te itse ette opeta lapsianne uimaan? Ensi kesänä vaikka, luonnonvesissä =)

Tätä samaa meinasin ehdottaa, ei siihen uimakoulua välttämättä tarvita. Minut on aikoinaan alle kouluikäisenä opettanut vanhemmat uimaan ja ekaluokkalaisena menin ekan kerran uimakouluun suorittamaan merkkejä. Serkkuni oppi uimaan kolmivuotiaana ja hänen äitinsä taas ei osaa uida vielä aikuisenakaan, vaikka ikänsä veden äärellä asunut. Oma lapseni sai vauvauinnissa luottamuksen veteen ja nyt 2- vuotiaana menee rohkeasti hieman syvempäänkin veteen ja osaa esim polskutella reunasta kiinnipitäen.

Meidän eskarissa lapset kävivät ainakin tänä vuonna uimakoulussa :)

Itse oon oppinut n. 5-vuotiaana. Koulussa yritetään opettaa, jos ei siihen mennessä ole oppinut. Se vaan voi jäädä vähäiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja uimaope:
5v herkkyysikä.

Aikaisemminkin hyvä totutella veteen: kellua, liukua, käydä pohjassa

5v riittää hyvin voima ja koordinaatiokyky uida pitkiäkin matkoja kun tekniikan oppii.

Mutta joo ennen kouluikää ehdottomasti.

Miksi ehdottomasti ennen kouluikää? Uimaanoppimisikä ei kerro mitään myöhemmästä uimataidosta ja sen tasosta.

Yhteistyössä