minkä ikäsenä teil lapset saanu eka kerran karkkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmi06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimmi06

Vieras
meillä isompi oli varmaan yli 3v ja tää pienempi täyttää kohta 2 eikä ainakaan vielä ole hoksannut karkkia haluta, ei vaikka isommalla karkkipäivä. Ei vaan yksinkertasesti tiedä et mitä karkit on, mut kun kerran yhden joskus saa niin sen jälkeen varmasti haluaakin.

Ihan tosissanneko syötätte karkkeja jo jopa 6kk ikäselle lapselle? ja sitten varmaan just nuo mammat tekevät aloituksia lasten ja aikuisten lihavuudesta. Ei hyvää päivää!!
No, mitäpä väliä sillä lapsen terveydellä on...

poika oli 6kk, kun mummi ekan kerran syötti pojalle omaria. Itellä oli ollut idea vielä vähän venyttää tota karkin antoa, mutta tuo rakas anoppi kun ei paljon mun mielipiteistä piittaa |O vuoden iässä rupes itse pyytämään namia, kun näki serkkujenkin syövän ja tossa 1,5v otettiin säännöllinen karkkipäivä käyttöön

Poika taisi olla 10kk kun pääsi salaa isin karkkipussille :D Suklaakarkin annoin ite maistiaiseksi tolle ekan kerran kun oli 1v4kk, mutta karkkeja sun muita ei meillä muutenkaan kauheatsi syödä. Lettuja, keksejä ja leivonnaisia kyllä maiskuttelee molemmissa mummiloissa silloin tällöin :)

Minä itse en ole antanut varmaan kun n. kerran tytön ollessa päälle vuoden, silloinkin sai vain pienen murun.
Mutta voi luoja mua suorastaan vituttaa kun tullaan lapsen suuhun tyrkkäämään karkkia tai mehua tms. mihin meillä ei olla totuteltu kun sitä ei lapsi yksinkertaisesti tarvitse :headwall:
Mummuni syöttää aina selkäni takana tytölle sokerisia kettukarkkeja ja anoppikin viikonloppuna änkesi likan suuhun kaikkia mahdollisia nameja :headwall:

Noh, olen yrittänyt ajatella, että tyttö ei karkkeihin niin kovasti kai opi kun meille ei kotiin sitä koskaan osteta emmekä miehen kanssa sitä lapselle syötä.
Itkua olen vääntänyt hammaslääkärissä huonon hammaslaatuni takia ja toivonkin sydämeni pohjasta että tyttö säästyy tältä rääkkäykseltä ja karkkien/mehujen/limsojen antamattomuus on yksi tapani suojella tytön hampaita. Niin ja hampaat pestään aamuin illoin, oli mikä oli.
Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Eka tais olla joku 4v, kun kerhossa sai eka kertaa.
Toka oli n 2v, kun noi 2 aamusin heräs mua aiemmin ja hiipi salaa syömään joulusuklaita :whistle:
Kolmas tais joskus vuoden jälkeen maistaa jotain.

Näin ne periaatteet karisee! Ekan aikaan en TODELLAKAAN olis vielä pikkusen reilu vuoden iässä karkkeja syöttäny! Karkit ei kuulunu meillä lapsille! Mutta kolmannen synnyttyä löysäsin pipoa ja ajattelin, että ei ne nyt ehkä sittenkään kuole siihen karkkiin ;)
Meillä kuitenkin muuten suuta hoidetaan ylihysteerisesti :D

Esikoinen sai karkkia ekan kerran 3-vuotiaana ja senkin jälkeen harvakseltaan, noin 5-vuotiaana otettiin käyttöön karkkipäivä, mikä kylläkin tarkottaa ihan pientä karkkipussia tai suklaapatukkaa. Mutta kuopus taas.... Hän täyttää kohta 2 ja on sellainen makuri että oksat pois... Todellakin pitänyt huolen, että jos isoveli syö karkkia niin sitten kyllä hänkin. Koluaa meillä kaikki kaapitkin keksien tms. löytämisen toivossa. Eilen alkoi itkeä ja huusi kädet pitkällään "anna" kun näki suklaapatukka mainoksen. Sitä kyseistä suklaata ei ikinä ole edes syönyt, mutta kyllä vaan herkut tunnistaa... Oonkin usein miettinyt miten erilaisia nää lapset voivatkaan olla.

eillä eka tais olla jotai vuoden paikkeilla kun sai silloin tällöin karkkia mut n. 2vuotiaana alkoi olla jo karkkipäivät ja toka sai jo vuoden iässä karkkipäivät ja sitä milloin sai ekan kerran maistaa en muista

Suklaata söi muistaakseni 1.5v tokana jouluna ihan "kunnolla". Sitä ennenkin oli joskus maistanut. Mun mielestä keksit/jäätelö/jugurtti/vanukkaat ovat myös ihan karkkiin tai suklaaseen rinnastettavia herkkuja.

Nyt 2.5v ja suklaata/keksiä syödään harvakseltaan, jäätelöä useammin, vanukkaat tai mehut ei maistu. Irtokarkkia en ole antanut (niin pirun kovia), katsotaan joskus sitten. Lakua ei edes halua syödä (kokeiltu on). Maistaminen, silloin tällöin syöminen ei kyllä ole mitenkään pahasta. Ei se meillä ole tarkoittanut, että muksu karkkia vaatisi tauotta. Jos joku mussuttaa suklaata, niin kyllä poika palansa osaa pyytää ;) Yleisesti terveelliset ruokatavat ne tärkeintä on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onks teillä isommilla lapsilla joku tietty karkkipäivä viikossa? meillä yleensä perjantai ja muina päivinä ei syödä.

pe ja la illat on varattu herkuttelulle :p =)
syödään me tosin muutenkin herkkui,ei ne oo meille mikään maata mullistava ja piiloteltava juttu =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Noh, olen yrittänyt ajatella, että tyttö ei karkkeihin niin kovasti kai opi kun meille ei kotiin sitä koskaan osteta emmekä miehen kanssa sitä lapselle syötä.
Itkua olen vääntänyt hammaslääkärissä huonon hammaslaatuni takia ja toivonkin sydämeni pohjasta että tyttö säästyy tältä rääkkäykseltä ja karkkien/mehujen/limsojen antamattomuus on yksi tapani suojella tytön hampaita. Niin ja hampaat pestään aamuin illoin, oli mikä oli.
Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Syötä xylitolia, sehän sen happohyökkäyksen torjuu. Ei hampaiden pesu tunteja yöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Syötä xylitolia, sehän sen happohyökkäyksen torjuu. Ei hampaiden pesu tunteja yöhemmin.

Näinpä. Ksylitol aina aterioiden jälkeen. Meillä on ollut käytössä molemmilla 1-vuotiaasta saakka. Myös säännölliset ruoka-ajat, eli hampaat kestävät sen 5-6 happohyökkäystä päivässä. Vesi janojuomaksi. Tosin nämä jo varmaan tiesitkin.
Itsekin pitkään syytin omalla kohdallani huonoa hammaslaatua, mutta kun aloin todella oikeaoppisesti huolehtimaan hampaistani (ei vain pesua aamuin illoin) niin kohta reikien tulo loppui kuin seinään.

Minä itse en ole antanut varmaan kun n. kerran tytön ollessa päälle vuoden, silloinkin sai vain pienen murun.
Mutta voi luoja mua suorastaan vituttaa kun tullaan lapsen suuhun tyrkkäämään karkkia tai mehua tms. mihin meillä ei olla totuteltu kun sitä ei lapsi yksinkertaisesti tarvitse :headwall:
Mummuni syöttää aina selkäni takana tytölle sokerisia kettukarkkeja ja anoppikin viikonloppuna änkesi likan suuhun kaikkia mahdollisia nameja :headwall:

Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Se on sama mitä sinne suuhun laittaa kun happohyökkäys seuraa kuitenkin. Kun tasaiset ruokailuvälit ja ei napostelua, vaan karkit ja mehut sisällytetään ruokailujen yhteyteen niin ei ole pahasta. Ja xylitolia perään. Pitkin päivää tapahtuva minkä tahansa napostelu pahasta. En tarkoita että sitä karamellliä tarvisikaan ruveta tarjoamaan, mutta sen voi tehdä hammasystävällisesti.

Yhteistyössä