minkä ikäsenä teil lapset saanu eka kerran karkkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmi06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Noh, olen yrittänyt ajatella, että tyttö ei karkkeihin niin kovasti kai opi kun meille ei kotiin sitä koskaan osteta emmekä miehen kanssa sitä lapselle syötä.
Itkua olen vääntänyt hammaslääkärissä huonon hammaslaatuni takia ja toivonkin sydämeni pohjasta että tyttö säästyy tältä rääkkäykseltä ja karkkien/mehujen/limsojen antamattomuus on yksi tapani suojella tytön hampaita. Niin ja hampaat pestään aamuin illoin, oli mikä oli.
Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Syötä xylitolia, sehän sen happohyökkäyksen torjuu. Ei hampaiden pesu tunteja yöhemmin.

Näinpä. Ksylitol aina aterioiden jälkeen. Meillä on ollut käytössä molemmilla 1-vuotiaasta saakka. Myös säännölliset ruoka-ajat, eli hampaat kestävät sen 5-6 happohyökkäystä päivässä. Vesi janojuomaksi. Tosin nämä jo varmaan tiesitkin.
Itsekin pitkään syytin omalla kohdallani huonoa hammaslaatua, mutta kun aloin todella oikeaoppisesti huolehtimaan hampaistani (ei vain pesua aamuin illoin) niin kohta reikien tulo loppui kuin seinään.

Mites ootko ihan purkkaa antanut pienille vai jotain muuta? Mun poika 1v5kk ei varmaan vielä osaa tai "hokaa" purkan syöntiä mutta ksylitolia olisi varmaan hyvä aterian jälkeen antaa.

Meillä esikoinen taisi maistella karkkia eka kerran jouluna, kun oli 1v 4kk. Eli sai silloin pikku paloja suklaata. Joskus kahden vuoden tietämillä alkoi sitten saamaan karkkia vähän säännöllisemmin kun alkoi itse osata vaatia.
Kuopus on nyt 1v5kk ja ei ole vielä karkkia maistellut, kuin kerran vahingossa. Kesällä sai torilta ostamani metrilakupussukan käsiinsä ja niin tyytyväisenä sitten imeskeli sitä lakua... Luultavasti tämä nuorempikin pääsee karkin makuun, kun joulu koittaa ja kaikki muutkin sitä suklaata syövät.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mites ootko ihan purkkaa antanut pienille vai jotain muuta? Mun poika 1v5kk ei varmaan vielä osaa tai "hokaa" purkan syöntiä mutta ksylitolia olisi varmaan hyvä aterian jälkeen antaa.

On xylisuu-nimisiä pastilleja, jotka hajoaa jauhoksi suussa. Ja sitten on esim. pikkukakkosen pastilli ja kattimatikaisen pastilli, jotka kovia xylitolipastilleja. Ruokakaupasta saa kaikkia.

Noh, olen yrittänyt ajatella, että tyttö ei karkkeihin niin kovasti kai opi kun meille ei kotiin sitä koskaan osteta emmekä miehen kanssa sitä lapselle syötä.
Itkua olen vääntänyt hammaslääkärissä huonon hammaslaatuni takia ja toivonkin sydämeni pohjasta että tyttö säästyy tältä rääkkäykseltä ja karkkien/mehujen/limsojen antamattomuus on yksi tapani suojella tytön hampaita. Niin ja hampaat pestään aamuin illoin, oli mikä oli.
Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Syötä xylitolia, sehän sen happohyökkäyksen torjuu. Ei hampaiden pesu tunteja yöhemmin.

Näinpä. Ksylitol aina aterioiden jälkeen. Meillä on ollut käytössä molemmilla 1-vuotiaasta saakka. Myös säännölliset ruoka-ajat, eli hampaat kestävät sen 5-6 happohyökkäystä päivässä. Vesi janojuomaksi. Tosin nämä jo varmaan tiesitkin.
Itsekin pitkään syytin omalla kohdallani huonoa hammaslaatua, mutta kun aloin todella oikeaoppisesti huolehtimaan hampaistani (ei vain pesua aamuin illoin) niin kohta reikien tulo loppui kuin seinään.

Mä oon antanut purkkaa, kun jostain kumman syystä kuopuskin 1 vuotiaasta jo osannut pureskella sitä, pureskelee pitkän aikaa ja sitten vie roskiin =) . Mutta jos ei osaisi niin antaisin ksylitolipastilleja ruuan jälkeen. Purkassa ja pastilleissa kannattaa huomioida, että ovat täysksylitolia. Lapsille ainakin löytyy hyvin mietojakin makuvaihtoehtoja.

Tytöllä ikää nyt 1v5kk.

Ja mikä tärkeintä, ettei samoja ruokavälineitä omaan ja lapsen suuhun!!

Pastillia, pastillia. Apteekista saa useampaa merkkiä (esim xylitop) ja kaupoista lisää (xylibon, kattimatikainen, tms)

http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_109_189&products_id=468

http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?cPath=23_109_189&products_id=3012

http://www.yliopistonapteekki.fi/searchProductInfo.do?searchResultByProductName=XYLITOP+KSYLITOLITABLETTI

Tosi tyhmä kysymys mutta JOS toi pikkuherra sattuu nielemään sen purkan niin onko siitä haittaa? Eikai? Kiitos neuvoista, täytyykin tänään kauppareissulla ostaa jotain kokeeksi ja katsoa mitä poika tykkää :)

Tosi tyhmä kysymys mutta JOS toi pikkuherra sattuu nielemään sen purkan niin onko siitä haittaa? Eikai? Kiitos neuvoista, täytyykin tänään kauppareissulla ostaa jotain kokeeksi ja katsoa mitä poika tykkää :)

Ei kai muutamasta purkan nielemisestä haittaa ole, mutta ei tietenkään ole hyvä ihan tavaksi tulla. Mutta on tosiaan hyvä tapa opettaa jo pienelle tuo ksylitoli, meillä ainakin molemmat jo itse pyytävät tai ottavan purkan aina ruuan jälkeen =)
Ja niiden maku on usein kyllä sellainen, että lapset tykkäävät. Pastilleja meillä ainakin syötäisin mielellään ihan muuten vaan (mutta vatsa ei taitaisi kestää niitä rasiallista kerralla).

Yhteistyössä