Minkä ikäsilell lapselle olet kertonut, että......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiree"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiree"

Vieras
joulupukkia ei ole olemassakaan ja se on pelkkää satua?

Ja onko asia niin, että ekaluokkalaiset eivät enää usko pukkiin ja joka onneton vielä uskoo, niin
häntä kiusataan koulussa?

Me on kerrottu alusta asti, että joulupukki on aikuisten keksimä joulusatu, jota leikitään jouluna mutta silti lapset uskoo joulupukkiin :-)...ja vanhin on nyt ekaluokkalainen.

5-vuotiaalle esikoiselle kerroin, eskarissa oli tuolloin. Oli hän jo itse sitä aavistellutkin.

Nyt, melkein 7-vuotiaana ekaluokkalaisena, hän tuntuu silti uskovan joulupukkiin näin joulun alla. Tietää siis että pukkia ei ole, mutta puhuu siten että uskoisi silti :)

Meillä myös kerrottu miten oikeasti on. Ihan kuin muumit, titinallet ym, että on oikeasti ihminen siellä sisällä. Silti ei ole pilattu lasten iloa vaan samalla innolla niitä hahmoja silti seuraavat, kun jossakin tapahtumassa ym näkyy.

no meiän terho on 35v.ja vieläkin uskoo että joulupukki tuo lahjat!en henno totuutta kertoa,onhan se äidin oma mussukka,vaikka harmillista kun työpaikalla kiusaavat=(

Minusta nykyään kuulostaa niin kummalliselta, kun vanhemmilla on kova tarve riistä lapsilta se niin sanottu lapsuus...eli esim tuo uskominen joulupukkiin...Silloin kun me oltiin pieniä niin käytäntö oli ihan erinlainen. Meillä lapset uskoo joulupukkiin...tietysti pientä epäilystä on..Mutta olemme keskustelleet asiasta myös niin että täytyyhän sillä joulupukilla olla apulaisia.....Ja tiedän että asiasta koulussa varmasti keskustellaan ja siinä vaiheessa kun asia tulee julki...kerromme totuuden. Mutta jokainen tekee tavallaan...meillä vanhin lapsi on 3 luokalla....ja varmasti jo epäilee asiaa....mutta ei tiedolla riistä sisaruksiltaan uskoa

[QUOTE="marjatta";22527221]no meiän terho on 35v.ja vieläkin uskoo että joulupukki tuo lahjat!en henno totuutta kertoa,onhan se äidin oma mussukka,vaikka harmillista kun työpaikalla kiusaavat=([/QUOTE]

No mutta sentäs Terho käy töissä, ettei ole ihan mamman elätiksi jäänyt :D

Meillä lapsen usko on kestänyt 8-9 vuotiaaksi. Sitten on oikea laita joulupukista kerrottu, kun on kysyneet asiaa. Olemme halunneet säilyttää illuusion heillä mahdollisimman pitkään, koska uskominen tuollaiseen asiaan ei vahingoita ketään. En ymmärrä, miksi alle kouluikäisille pitäisi kertoa totuus, jos vielä uskovat kuitenkin joulupukkiin.

Olen tässä miettinyt samaa, että pitäiskö kertoa. Periaatteessa olen sitä mieltä, että itse aikanaan keksii. Mutta tuo on jo eskarilainen ja vielä uskoo ihan täysiään. Ihana, kun toinen oikein esittää, jos jotain kalliimpaa tarvis hankkia, että pyydetään joulupukilta. Itse muistaakseni 5-vuotiaana olin jo keksinyt mistä kyse.

Ei kävisi mielessäkään kertoa lapselle ettei joulupukki ole totta. Sehän siinä parasta just onkin, kun se selviää ja saa itsekin pitää salaisuuden pienemmiltä. Muistan oikein hyvin kun minulle selvisi.

Meillä ekaluokkalinen vielä uskoo. Mä haluaisin että uskoisi mahdollisimman kauan, tuohan se jouluun sitä "taikaa". Itselläkin joulu tuntuu enemmän joululta kun on lapsia ja jouluntaikaa.

Kyllä varmaan pahempiakin asioita lapselle voi tehdä, kun kertoa joulusatuja.

Yhteistyössä