MItä mieltä olet? Pitääkö jo.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
7v tai melkein 7v lapsen tietää, että joulupukkia ei ole olemassakaan vai saako lapsi vielä säilyttää lapsuuden sadun eli joulupukki tuo lahjat jouluna?

Meillä melkein 7v tenava on nyt mummolassa syyslomalla, tuleee tosin tänään kotiin. Yhtenä päivänä kun soittelin mummolla ja kyselin kuulumisia, hän sanoi kertoneensa lapselle, että " joulupukkia ei ole olemassakaan. se on sellainen satu mikä kerrotaan kaikille lapsille. ja että mummo ja pappa antavat sinulle joululahjat. joku ihminen vain pukeutuu joulupukiksi ja hän esittää sitten joulupukkia." Hän vain sanoi, että jos lapselle sanotaan koulussa erinäisistä asioista, niin ainakaan joulupukista häntä ei voida koulussa kiusata. Eli että hän uskoisi jouluppukkiin.

Mutta kyllä meitä vanhempina moinen harmittaa, meistä lapsi on vielä pieni ja hänellä on mielestämme vielä oikeus uskoa joulupukkiin. Tämä sama tilanne oli jo viime syksynä, mutta silloin vielä saimme lapsen uudestaan uskomaan joulupukkiin. Nyt en kyllä ole varma, saammeko vielä lapsen joulupukkiin uskomaan?

Usko on vähän sellainen asia ettei siihen voi vaikuttaa. Mitään suurta vahinkoahan ei ole tapahtunut joten asiasta puhuisin vasta lapsen aloitteesta. Jos lapsi ei kysele teiltä, hän luultavimmin haluaa vielä pukkiin uskoa:)

Voittehan te kertoa että pukki on olemassa mutta jouluna lahjoja tulee mm. Isovanhemmilta ym.

tiedän tytön jolle oli hartaasta kerrottu joulupukista, kunnes hän meni kouluun ja koulukaveri oli sitten lällätysten saattelemana kertonut ettei pukkia ole. tyttö joutui käymään lastenpsykiatrilla tämän vuoksi. olisi kuin häneltä olisi läheinen kuollut.

Tyhmästi teki mummo ja pappa, mutta toisaalta en minä tossa tilanteessa enää lähtis valehtelemalla valehtelemaan, että mummo puhuu höpöjä, kyllä pukki on olemassa.
Me ollaan myös jossain vaiheessa kerrottu lapsille ihan itse totuus. Mä en halua, että ne kuulee sen koulukavereilta, joille sitten väittävät kirkkain silmin, että joulupukki on olemassa + että vielä äiti sen jälkeen valehtelee toista yrittäen saada lapsen uskon säilymään.
Meillä lapset on ollut tyytyväisiä, kun on jollain lailla päässeet aikuisten maailmaan ja katselee pienempiä sisaruksiaan hymyillen ja meitä vanhempia salaperäisesti vilkuillen, kun saavat olla tietoisia jostain mistä pienet ei. Mutta kukin tavallaan.

no ei se minusta kovin pahasti ole tehty. miksi lasta pitää sumuttaa linssiin olan takaa? kyllä joulun taika on jotain muutakin kuin joulupukki. pidä pilke silmäkulmassa itse, äläkä itsekään ole tosikko. tottakai ennenpitkää tulee ihminen joka kertoo että joulupukki on feikkiä. on se parempi kuin se on omien parista kuin kaverit. nyt on joku johon luottaa.. ja voi silti puhua joulupukista pilke silmäkulmassa tekemättä siitä suurta valhetta, ikuista ja totta..

Kenen ihmeen lapsi vielä kouluiässä luulee että joulupukki on olemassa???? Herätkää nyt hyvät höperöt jo.

Jos olisin opettaja ja ekaluokkalaisille vielä tuollaista satua olisi totena syötetty niin tekisin palveluksen vanhemmille ja päästäisin lapsiparat luuloistaan.

NO mutta onhan joulupukki olemassa :O Sanon, niin kuin tokaluokkalaiseni aikanaan oli kavereilleen koulussa sanonut, että kertokaas sitten, kuka se on se punapukuinen tyyppi, joka siellä Korvatunturilla asuu?
Väkisin lapset jossain vaiheessa tajuavat ja ymmärtävät sen, ettei tämä tyyppi ole se, joka tuo tai tekee/ostaa ne lahjat, mutta se ajatus joulupukista onkin se tärkein. Meillä vielä teinienkin mielestä (pienemmistä puhumattakaan) ajatus joulupukista on tärkeä ja rakas ja kuuluu jouluun ;)

Meillä kakkosluokkalainen uskoo ihan täysin joulupukkiin, ja minun mielestä saakin uskoa, lapsihan hän vielä on. Ihana jouluntaika säilyy :) Mutta tuleehan se eteen sekin päivä, että totuus valkenee, mutta pitää toivoa, ettei tämä esikko asiaa pienemmille heti kerro =)

Miten koulussa voidaan edes keskittyä oikeaan oppimiseen jos lapsia pidetään tuollaisissa luuloissa noin kauan.

Jos tosiaan olisin opettaja, en valitettavasti millään voisi ottaa huomioon sitä, että joillekin lapsille on valehdeltu vielä tuossa vaiheessa. Enkä edes esikouluikäisille voisi valehdella!

mun veljenpoika (11v) ei usko pukkiin, MUTTA meillä mummolassa käy joka vuosi pukki. eräs naapurinmies jota tämä kyseinen poika ei tunne. ja vaatteet on "aidot" ja parta ei ole naamari tai muutenkaan naruviritys. niin tämä lapsukainen on todennut että mummolassa on oikea pukki ja muualla ei=)

meillä ei siis kerrota omillekaan lapsille asianlaitaa koska jopa minä itsekin uakon joulupukkiin se on sitä jouluntaikaa ja tunnelmaa=)

Meillä vielä kolmas luokkalainenkin on vähän sitä mieltä, et kyl se joulupukki taitaa olla olemassa. Siis siinä kiikun kaakun on, et uskooko vai ei. Tietää kyl, et niit lahjoi tulee muiltaki.

Alkaa melkein itkettää jos pitäisi Lapista ja Rovaniemestä opettaessa yrittää ottaa huomioon että siellä nähty joulupukki on jonkun lapsiparan mielestä totta. Ei hyvää päivää.

Yhteistyössä