Minkä kokoinen polkupyörä isokokoiselle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Lapsi on viikon päästä 2 v. 11 kk. Viime kesänä meillä oli käytössä kolmipyörä, synttärilahjaksi olisi tarkoitus hankkia ihan "oikea" polkupyörä. Mutta koko on vähän hakusessa.

Yleensähän 12" tai 12,5" kokoinen on tarkoitettu käsittääkseni 3-vuotiaasta alkaen. Mutta onko se hyvä myös keskivertoa isokokoisemmalle lapselle,vai pitäisikö heti kättelyssä olla jo isompi pyörä? Lapsi on nyt 100 cm pitkä. Jostain vain luin että 16" pyörä sopii 100 cm alkaen, ja 12" tai 12,5"olisi sopiva alle 100 cm kokoisille. Lapsi osaa polkea, (tai ainakin kolmipyörää osasi) muttei ohjata itse.

Ilman muuta liikkeestä noita kyselemme, mutta ajattelin että kysyn ensin täältä, mitä palstalaisten kokemus sanoo. :-D

Meil 102cm 3v hankittiin 16 tuumanen. 12 oli jo liian pieni. 16 ajoi sujuvasti alusta alkaen. Se pitää lapsen kanssa mennä mallaamaan ja ostamaan. Katsoa mikä ois hyvä. Hetken ajeli 12 tuumasella sillon 3v mut aika äkkiä keltäytyi eikä oikeen mahtunu polkemaan.
Muoks...poitsu oli 2vja 9kk kun se oppi ajamaan kesällä 12tuumasella. Seuraavana kesänä sai sen 16tuumasen.

Viimeksi muokattu:
16 tuumaisissa on montaa erikokoista runkoa, joten pienellä rungolla varmaan meniski. onhan se kiva synttärilahja tietysti, mutta silti haluaisin kyllä että lapsi testaisi pyörää ennenku se ostetaan.

miten on mahdollista että 3v ei osaa ohajta pyörää?

Meil 102cm 3v hankittiin 16 tuumanen. 12 oli jo liian pieni. 16 ajoi sujuvasti alusta alkaen. Se pitää lapsen kanssa mennä mallaamaan ja ostamaan. Katsoa mikä ois hyvä. Hetken ajeli 12 tuumasella sillon 3v mut aika äkkiä keltäytyi eikä oikeen mahtunu polkemaan.

Joo täytyy kokeilla sitten molempia, ja koittaa arvioida eteenpäin, kumpi olisi pidemmän päälle järkevämpi koko. Se vaan arveluttaa kun lapsi ei osaa vielä ajaa, en tiedä onnistuuko polkeminenkaan, kun ei ole ajanut muuta kuin kolmipyörää, jota ei saanut liikkumaan polkemalla, työnnettiin aina siitä tangosta. Ohjaamisesta ei hajuakaan. Varmaan pienemmällä olisi helpompi opetella ihan alusta, tosin se jää nopeasti pieneksi.

No, varmaan myyjällä on joku mielipide, tosin ei nekään kaikkea tiedä. :-)

[QUOTE="vieras";25993509]16 tuumaisissa on montaa erikokoista runkoa, joten pienellä rungolla varmaan meniski. onhan se kiva synttärilahja tietysti, mutta silti haluaisin kyllä että lapsi testaisi pyörää ennenku se ostetaan.

miten on mahdollista että 3v ei osaa ohajta pyörää?[/QUOTE]

Mistä minä voisin sen tietää miten se on mahdollista? :-D Eilen kokeiltiin sillä kolmipyörällä, eikä kyllä osannut ohjata yhtään. Ehkä oppisi aika pian harjoittelun jälkeen?

[QUOTE="a p";25993514]Mistä minä voisin sen tietää miten se on mahdollista? :-D Eilen kokeiltiin sillä kolmipyörällä, eikä kyllä osannut ohjata yhtään. Ehkä oppisi aika pian harjoittelun jälkeen?[/QUOTE]

Tuossa artikkeli lasten pyöristä ja pyöräilystä

Pyöräilemään!

Eli tietty ohjaamista pitää harjoitella. Viime kesänä kokeiltiin ihan muutamia kertoja sillä kolmipyörällä, aika vähän, ja loppukesästä lapsi osasi jo vähän ohjata, tai alkoi hokata idean. Nyt tänä keväänä olemme siis kokeilleet vain kerran, eilen vähän aikaa, ja oli varmaankin unohtanut ohjaamisen, mutta uskon että pienellä treenillä se taito muistuisi pian mieleen. :-)

[QUOTE="a p";25993514]Mistä minä voisin sen tietää miten se on mahdollista? :-D Eilen kokeiltiin sillä kolmipyörällä, eikä kyllä osannut ohjata yhtään. Ehkä oppisi aika pian harjoittelun jälkeen?[/QUOTE]

no eihn se teitysti voi ohjata jos jonku täytyy koko ajan työntää siitä tangosta :) kolmipyörät on monasti raskaampia polkea kuin 12 tuumaiset, joten kannattaa kokeilla.

[QUOTE="vieras";25993574]no eihn se teitysti voi ohjata jos jonku täytyy koko ajan työntää siitä tangosta :) kolmipyörät on monasti raskaampia polkea kuin 12 tuumaiset, joten kannattaa kokeilla.[/QUOTE]

Miten niin ei voi? Meillä on siis sellainen kolmipyörä jonka tangosta ei voi ohjata ollenkaan pyörää, vain työntää, eli lapsi ohjaa itse. Jos lapsi ei osaa ohjata, voi etupyörän lukita kulkemaan suoraan, jolloin aikuinen voi suoraan työntämällä määrätä suunnan. Tiukat mutkat käännetään etupyörää nostamalla.

Eilen siis testattiin ensin etupyörää lukitsematta, osaisiko lapsi ohjata itse, ja koitettiin opettaa, muttei vielä tajunnut ideaa/ muistanut viime kesältä. Sitten tehtiin pieni lenkki niin että lukittiin etupyörä.

On siis sellaisiakin pyöriä joita voi siitä työntötangosta ohjata, eli niin että etupyörä kääntyy siitä työntötangosta kääntämällä oikealle tai vasemmalle. Mutta meillä ei sitä toimintoa ole. Ajateltiin että lapsi oppii paremmin ohjaamaan, ja siis viime loppukesästä alkoi saada jo vähän ideasta kiinni, mutta nyt oli unohtanut. Tänään on ollut muuta ohjelmaa, mutta huomenna täytyy taas jatkaa treenejä, ja lähiaikoina mennä mallailemaan isompaa pyörää.

Meil muuten sälli ei kolmipyörällä osannu/jaksanu tms polkea koskaan mut tavis fillarilla hiffas melkein samantien ja lähti polkemaan. Kolmipyörässä on paljon hankalampi ajoasento kun kakspyöräsessä. Sekin ohjaaminen tulee kyllä kun opettelee. Ja kaksipyöräisissäkin on olemassa työntötankoja joilla avittaa alussa. Mä käytin tankoa niin vähän kun mahdollista, kokemusta siitä että lapsi ei alakaan itse ajaa koska saa työntökyytiä. Vain vaikeissa kohdin avitettiin aluksi ja muuten patistettiin polkemaan.

Meil muuten sälli ei kolmipyörällä osannu/jaksanu tms polkea koskaan mut tavis fillarilla hiffas melkein samantien ja lähti polkemaan. Kolmipyörässä on paljon hankalampi ajoasento kun kakspyöräsessä. Sekin ohjaaminen tulee kyllä kun opettelee. Ja kaksipyöräisissäkin on olemassa työntötankoja joilla avittaa alussa. Mä käytin tankoa niin vähän kun mahdollista, kokemusta siitä että lapsi ei alakaan itse ajaa koska saa työntökyytiä. Vain vaikeissa kohdin avitettiin aluksi ja muuten patistettiin polkemaan.

Joo, treeniä se vaatii, sekä kärsivällisyyttä, sekä ohjaamisen että polkemisen opetteleminen. Itse olen kuulemma oppinut parissa viikossa pienenä, sekä polkemisen, ohjaamisen että ilman apupyöriä ajon. Muistan todella hyvin sen kun opin ajamaan ilman apupyöriä-luulin että isäni piti kiinni, muttei pitänytkään,ja kun huomasin sen, säikähdin ja menin nurin. Mutta jatkoin samantien treeniä, ja pian opinkin. :-)

[QUOTE="vieras";25993509]16 tuumaisissa on montaa erikokoista runkoa, joten pienellä rungolla varmaan meniski. onhan se kiva synttärilahja tietysti, mutta silti haluaisin kyllä että lapsi testaisi pyörää ennenku se ostetaan.

[/QUOTE]

Näin nimenomaan. Se 12" tai 16" ei ole mikään absoluuttinen mitta polkupyörän koolle, vaan ainoastaa renkaiden koko. Renkaiden ympärillä voikin olla ihan minkäkokoinen runko hyvänsä ja lisäksi eri merkeillä on yksilöllisiä eroja esim. polkimien ja satulan välisessä etäisyydessä. Vain ja ainoastaan sovittamalla löytyy oikea.

Meidän poika oli 3 v:nä 101 cm (helmikuussa synttärit) ja sen kesän meni jo 16 tuuman pyörällä. Tosin osasi jo ajaa ilman apupyöriä siinä vaiheessa. Apupyöristähän on helpompi opetella eroon pienemmällä pyörällä.

Joten sanoisin että jos ajaminen jo sujuu niin 16 tuumainen pyörä, mutta ajoharjoitteluun 12-tuumainen työntöaisalla ja apupyörillä.