Minkä kokoisia okt:ja 5-henkisillä perheillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 3 lasta. Asuinpinta-ala n. 250 neliöä. Mahduttaisiin mielestäni pienempäänkin.
Meillä on kaksikerroksinen talo, jos olisi yksikerroksinen, aulat ja portaat eivät tarvitsisi omaa pinta-alaansa niin paljon, joten paljon vähempikin riittäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei..:
.. tarvii olla iso jos on hyvin hyödynneety joka neliö..

Nimim. 75 neliöö ja 5 henkee :)

Ei varmastikaan, mut mä haluan et on tilavaa ja ettei joka paikassa ole tavaraa.. Minun mielestä tilavat talot ovat siistimmän näköisiä. Pienet talot näyttävät helposti sotkuisilta, vaikka kaikki tavarat olisi niille varatuilla paikoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Alkuperäinen kirjoittaja Unelmahöttö:
Meillä on n. 160 neliötä ja tilaa on ainakin toistaiseksi riittävästi. Makkareita ei tosin ole kuin kolme. Mutta ei tuo 1 v osaa omaa huonetta vielä kaivatakaan.

Mihin ne neliöt teillä häviää jos tuon kokoisessa talossa ei ole kun kolme makkaria?

Meillä on 200m2 ja kaksi makkaria. revi siitä. Lapsia on 3.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Parempi vähän suuri kuin liian pieni. Tilan kanssa pärjää aina!

Heh.. Meillä on vissiin liian iso talo. Periaatteessa 2 - 3 huonetta on ihan varastona hyvin vähällä käytöllä ja sitten viel autotalli täynnä romua. Kuka tulis tyhjentää?

Meillä on 5 henkinen perhe ja omakotitalo, jossa 5 huonetta + keittiö, khh ja sauna/suihku/vessa ja erillinen vessa. 133 neliöö (kokonaispinta-ala 147). Yhdessä tasossa kaikki ja tilaa on!

=) :heart:

Kiitos hurjasti vastauksistanne. Sai vähän vahvistusta omille ajatuksilleen, ettei me noiden ajattelemiemme neliöitten kanssa ihan hakotiellä olla. Ja yksikerroksista siis olemme ajatelleet 2,8m huonekorkeudella.

Tilaan tottuu, suuretkin tilat tuntuvat pieniltä, kun leluja levittyy joka puolelle ;) Meillä 4 hlö, lapset vielä pieniä. Talon asuinneilöt 198m2, makkareita 4, rantasaunalla on tupa. 180m2 oli se koko mitä ajateltiin, mutta rinnetalo, johon toivoimme mm. 20m2.n keittiön, erillisen khh, ei oikein pienemmäksi taipunut.

Ollaan asuttu 120m2 talossa ja se oli liian pieni, koska makkareita oli vain kolme ja niistäkin vain yksi yläkerrassa. Ennen lapsia asuttiin 112m2 asunnossa, jossa oli myös kolme makkaria, kaksi ylhäällä, keittiö ei ollut kunnon keittiö, kapea keittökomeromainen, vaan ruokailutila erillinen, toimi kahdelle aikuiselle, mutta lapsiperheenä en siinä oliis halunnut asua.

Kaikki on todellakin suhteellista, kyllähän 112m2 tuntuu ruhtinaalisilta 50m2 jälkeen ja kaikkeen tottuu, mutta alle 150m2 asuntoon en viisihenkisenä perheenä lähtis. Tähän meidänkin taloon mahtuis kolmaskin lapsi, mutta silloin työhuonetta ei olis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä asuinneliöitä 136 ja sit lämmin varasto lisäksi (sen neliöitä en muista). Lapsia siis 3, sekä me vanhemmat. Hyvin mahdutaan. Meillä 4 makkaria.

Täytyy olla kyllä pienet makkarit, tosin yksikerroksiessa tilajako on helpompaa.

Teil on kyl valtaviaa taloja! Me ostettiin talo sen perusteella, mitä on varaa/halua lämmittää =D Eli meidän okt:ssa 99,5n. Kolme makkaria on joista yksi on pienen puoleinen...kaksi muuta sopivia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei..:
.. tarvii olla iso jos on hyvin hyödynneety joka neliö..

Nimim. 75 neliöö ja 5 henkee :)

Ei varmastikaan, mut mä haluan et on tilavaa ja ettei joka paikassa ole tavaraa.. Minun mielestä tilavat talot ovat siistimmän näköisiä. Pienet talot näyttävät helposti sotkuisilta, vaikka kaikki tavarat olisi niille varatuilla paikoilla.

Totta!

Hyvän pohjaratkaisun kun löydätte, niin hyvinkin on mahdollista tuollaiset neliöt kuin ootte ajatelleet. Omasta mielestäni esimerkiksi juuri tuo Kannustalon Aurora 144 neliötä on pohjaltaan toimiva. Samassa mallistossa on kulmatalokin, alaltaan 127 neliötä ja siinäkin pohjassa on saatu pieni tila toimivaksi. Meillä 134 neliötä viidellä hengellä ja hyvin olemme mahtuneet.

Mun mielestä lienee pääasia se, että teette itsellenne itsenne näköisen ja kokoisen talon. Itse en turhia hukkaneliöitä laittais, ja toistaiseksi tämä nykyinen ,ja mitä luultavammin ainoa, okt:mme on vallan mainio esimerkki järkevästä pohjaratkaisusta - me asutamme n.120 neliöistä kaksikerroksista taloa, hukkatilaa ei todellakaan ole. Mä ainakaan en edes viitsis turhista toimimattomista ratkaisuista maksaa kituuttaa... Joten panostakaa, kun omaanne olette kerran rakentamassa, kunnon arkkitehtiin tai tutkikaa valmistalojen pohjaratkaisut huolella ja tehkää siihen tarvittavat muutosehdotukset.

Meillä 121 neliöö (5h+k) kun meitä oli 2+3...ihan sopiva, ei liian iso eikä liian pieni =)
Nyt 170 neliöö suunilleen ja meitä 2+4...8h+k...alkaa olla jo vähän "luksusneliöitä" =)

Yhteistyössä