Minkä kokoisia ruoka-annoksia päiväkodissa antavat alle 3-vuotiaille? Voiko pyytää vähentämään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokailusta..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Enemmän vaan kasviksia peliin! Anna lapselle ennen ruokaa lautasellinen salaattia "alkusalaatiksi" ja sen jälkeen ruokaa sen verran, kun enää jaksaa syödä (vähemmän!). Jälkkäriksi vielä pari juurespalaa ja hedelmä, niin varmasti on masu täynnä.

ja jotain proteiinipitoista ja rasvatonta tavaraa mukaan, esimerkiksi RAEJUUSTOA! se täyttää mahaa mutta ei tuo turhia kaloreita. rasvaton maitorahka on toinen loistava "dieettiruoka", meidän 1-veen herkkua. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Mitä pahaa olisi esimerkiksi ruisleivässä välipalana sen mustikkapiirakan ja kermavaahdon sijaan? Tai juureksissa/hedelmissä? Ja pizza on epäterveellistä höttöä. Ei niinkään se kalorimäärä, vaan ravintoaineiden puute ja tarpeeton sokeri, joka itseäni ihmetyttää.

Tunnetko moniakin perheitä, joissa iltaruoka syödään vasta klo klo 20? Kaikissa tuntemissani perheissä lapsi saa ruuan melko pian kotiin tultua eli noin klo 18. Näin meilläkin. Monethan menevät nukkumaan jo klo 19.30-20 ja meillä ainakin syödään vielä iltapala ennen nukkumaan menoa noin klo 19.30.

No, mun mielestä marjapiirakka ei ole sen pahempaa kuin ruisleipäkään. Toki ruisleipä on terveellistä, mutta tuskin marjapiirakkaa ja kermavaahtoa on kuitenkaan joka päivä? Pitsa on noista kolmesta epäterveellisintä, mutta kun itse olin pk:ssa töissä niin pitsaa oli ehkä kerran kuussa.

Päiväkodin välipala syödään klo 14, joten jos kotona on ruoka n. klo 17, niin kyllä siitä kolmisen tuntia tulee ainakin mun matikalla.

Me muuten syötiin eilen päivällinen 19:30 :) No, poikkeus oli, mutta klo 18 on ihan normaali päivällisaika meillä varsinkin viikonloppuisin. Eilen ei enää syöty iltapalaa, mutta jos klo 18 syödään ruoka, niin iltapalaksi klo 20 riittää sitten joku vähän pienempi ja kevyempi vaihtoehto.

Ja edelleen, tärkeintä on päivän kokonaiskalorit ja -kulutus, välillä voi herkutella ja syödä epätervellistäkin, kunhan päivätasolla pysyy kohtuudessa. Kyllä elämä on tosi tylsää, jos ei koskaan uskalla tai saa herkutella kuin synttäreillä kerran vuodessa....Näin kärjistetysti sanottuna :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
[
No, mun mielestä marjapiirakka ei ole sen pahempaa kuin ruisleipäkään.

Heh, kerropa tuo ravintoterapeutille tai painonvartijoissa...

Tässä ote viime viikon välipaloista pojan päiväkodista:
lihapiirakka
mango-aprikoosikiisseli
pizza
pirtelöjuoma
mustikkapiirakka ja vaniljakastike

Näiden lisäksi kahdella lapsella oli synttärit ja herkkuja syötiin neljänä päivänä. Eli ei tosiaan ole harvinaista se päiväkodissa herkuttelu, ainakaan meidän päiväkodissa.

Mutta ei tästä sen enempää, en minä aio siellä valittaa. Oma poika on hyvin hoikassa kunnossa, kun liikkuu niin paljon. Mutta jos lapseni olisi ylipainoinen, saattaisin miettiä, onko tuolla herkuttelulla osuutta asiaan.

Siis kotona meillä syödään ihan perusruokaa ja koska itse tarkkailen painoani, käytämme paljon kevyttuotteita. Ylipainoa ei minulla tai miehellä ole, tosin olemme molemmat olleet pienenä pullukoita ja mieheni muutenkin isokokoinen.

Enpä tullut ajatelleeksi, että päiväkodissa olisi tuollaisia "herkumpiakin" ruokia. Varsinkaan pienten ryhmässä. Pitänee ehkä sittenkin ottaa tämä painon tarkkailu puheeksi päiväkodilla. Mutta sanoa, että ei tarvitse sen kummemmin heidän kiinnittää huomiota, jos ei nyt ihan älyttömiä määriä siellä mene.

Vaikka tuntuukin pahalta pitää jo näin pientä "laihdutuskuurilla" niin mieluummin teen sen jo nyt, kuin odotan kouluikään... Sitä paitsi ei tämä sen kummempi laihdutuskuuri ole kuin että annoskoot on nyt pienempiä... sanoisinko normaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minusta asiasta ei kannata mainita päiväkodissa. Olisi kamalaa, jos lapsella olisi nälkä esimerkiksi iltapäivällä siksi, että ei saa riittävästi lounasta. Herkut minimiin ja paljon liikuntaa.

Minäkin ajattelin, etten puhu päiväkodilla mitään, kun neuvolassakin sitä suosittelivat. Ja päiväkodissahan on terveellistä ruokaa eikä herkkuja. Kotona siis vaan tarkempi linja.

meillä päiväkodissa poika on syönyt elämänsä ekat herkut sun muut mehut jne.. ei meilläkotona oltais vieläkään annettu jäätelöä tai muitakaan.
ihan kielsin kaikki herkut ja karkit.
sitten päiväkodista tuli pyyntö että saisi antaa kun paha on katsoa kun muut saa ja hän ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
[
No, mun mielestä marjapiirakka ei ole sen pahempaa kuin ruisleipäkään.

Heh, kerropa tuo ravintoterapeutille tai painonvartijoissa...

Tässä ote viime viikon välipaloista pojan päiväkodista:
lihapiirakka
mango-aprikoosikiisseli
pizza
pirtelöjuoma
mustikkapiirakka ja vaniljakastike

Näiden lisäksi kahdella lapsella oli synttärit ja herkkuja syötiin neljänä päivänä. Eli ei tosiaan ole harvinaista se päiväkodissa herkuttelu, ainakaan meidän päiväkodissa.

Mutta ei tästä sen enempää, en minä aio siellä valittaa. Oma poika on hyvin hoikassa kunnossa, kun liikkuu niin paljon. Mutta jos lapseni olisi ylipainoinen, saattaisin miettiä, onko tuolla herkuttelulla osuutta asiaan.

Marjapiirakkahan voi olla ihan hyväkin, riippuu ihan valmistusaineista. En usko, että päiväkodin ruuat ovat erityisen sokeripainotteisia. Pirtelö kuulostaa ihan ok, varsinkin jos se on maitopainotteista (omani syö maitotuotteita niukanlaisesti)

Mutta tosiaan, onko teillä niin, että jälkiruokaa tai "herkkua" ei saa syödä ollenkaan? Minusta taas periaate on ruoka ensin, ja sitten herkkua (jos jaksaa). Oma 2v10kk saa tällä periaatteella ja herkkujen suhde terveelliseen ruokaan on pieni.

Tunnetko moniakin perheitä, joissa iltaruoka syödään vasta klo klo 20? Kaikissa tuntemissani perheissä lapsi saa ruuan melko pian kotiin tultua eli noin klo 18. Näin meilläkin. Monethan menevät nukkumaan jo klo 19.30-20 ja meillä ainakin syödään vielä iltapala ennen nukkumaan menoa noin klo 19.30.

[/quote]

Jos välipala annetaan klo 14 niin tulee siinä odotteluaikaa tuohon 18 astikin 4 tuntia.

noista ruokarytmeistä, että ne ovat mielestäni (ja neuvolan mielestä) ok. Eli viisi ruokaa: aamupala klo8, lounas klo11, välipala klo14, päivällinen klo17 ja iltapala klo19.

Lisää liikuntaa, turhaan tuon ikäiseltä ruokaa kieltää. Pulkkamäkeen, hiihtämään, uimaan yms. kyllä ne ylimääräiset kalorit niinkin katoaa, kuin pitämällä lasta nälässä. Itse vaan pitää viitsiä lapsen kanssa ulkoilemaan.

Yhteistyössä