Minkä kokonen vauva on viikolla 32?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanna

Vieras
Entä jos vauva syntyy noilla viikoilla?

Täällä yks huolissaan ystävästään, joka joutui raskausmyrkytyksen takia sairaalaan. Ystävä lähetti viestin, että saa nyt niitä pistoksia jotka kypsyttää vauvan keuhkoja, ja että varmaa on, että vauva syntyy keskosena. Raskausmyrkytys on paha ja synnytys voidaan jopa käynnistää tänään.

Noin 2kg on minulla ollut arvion mukaan... Kyllähän viikolla 32 jos syntyy niin on asiat jo suht hyvin, riippuen tietenkin onko vauvalla jotain muuta ongelmaa. Mutta yleensä noilla viikoilla syntyneet pärjää alkuviikkojen jälkeen jo hyvin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna:
Millaset mahdollisuudet vauvalla on selvitä? Viikkoja on kuitenkin jo suht paljon, vaikka laskettuun aikaan on vielä pari kk. Että mua ahdistaa!! :(

hyvät on mahdollisuudet. keuhkot ei varmasti kypsät ole mutta suuria riskejä ei varmasti ole enää. toivotaan parasta!

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Millaset mahdollisuudet vauvalla on selvitä? Viikkoja on kuitenkin jo suht paljon, vaikka laskettuun aikaan on vielä pari kk. Että mua ahdistaa!! :(

hyvät on mahdollisuudet. keuhkot ei varmasti kypsät ole mutta suuria riskejä ei varmasti ole enää. toivotaan parasta!

No onneks ystävä on hyvässä hoidossa yliopistollisessa sairaalassa, ja hänen tilaa seurataan tunnin-parin välein. On vaan itellä jotenkin niin avuton olo kun tuntee ystävän huolen ja hädän.

Kyllä tuon ikäisellä on jo suht. hyvät mahdollisuudet, ei tarvitse hoitoa esim. yliopistotason sairaalassa vaan keskussairaala riittää hyvin, ellei vauvalla olisi jotakin muuta erityistä mikä vaatisi erityiset hoidot.

Alkuun hänet pidetään tehohoidossa, melko pieni osa tuon ikäisistä sikiöistä kykenee hengittämään itsenäisesti eli hengitystä tuetaan ja lämpimässä hämärässä kaapissa alkuunsa pidetään. Ruokinta tapahtuu letkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no mulla oli viikolla 37 jo nelikiloinen, et voi tosiaan riippua ihan siitä mitä äiti raskausaikana suuhuns aon laittanut.

menee nyt kyllä ohi aiheen, mutta ei pelkästään siitä johdu, vaan geeneistäkin. kunnon mussuttaja voi ihan hyvin saada pienen vauvan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
no mulla oli viikolla 37 jo nelikiloinen, et voi tosiaan riippua ihan siitä mitä äiti raskausaikana suuhuns aon laittanut.

menee nyt kyllä ohi aiheen, mutta ei pelkästään siitä johdu, vaan geeneistäkin. kunnon mussuttaja voi ihan hyvin saada pienen vauvan.

Jollei äidillä ole raskausdiabetesta, ei äidin syömiset vauvan painoon vaikuta.

Mun mies on syntynyt kaksosena rv 32 vuonna-77. Sairaalassa kaksoset olivat siihen aikaan olleet noin viisi viikkoa, ei tehohoidossa, mutta keskolassa kuitenkin. Nyt ovat ihan tavallisia, terveitä ja yli 180cm pitkiä miehiä. Heillä ei ehditty edes keuhkoja kypsytellä kortisonilla.

Nykyään keskosten hoito vielä edistynyt huomattavasti noista ajoita, joten oikein hyvät mahdollisuudet on selvitä ilman mitään vaurioita, jos vauva muuten on terve.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Jollei äidillä ole raskausdiabetesta, ei äidin syömiset vauvan painoon vaikuta.

jokku ilmeisesti vielä luulee nykyäänki, että äiti on vastuussa raskausaikana ihan kaikesta. todellakaan ei vaikuta äidin lihominen vauvan painoon, jos ei oo diabetes.

Älähän hermoile, viikkoja on jo aika paljon, että pitäisi vauvan olla ihan hyvän kokoinen.

Mun pikkuveli syntyi rv26 ja painoi kilon, oli niin hyväkuntoinen ettei tarvinnut edes hätäkastetta. Kätilö oli kyllä hokenut " ei jää henkiin, ei jää henkiin..." mutta hyvinpä jätkä on porskuttanut elämässä eteenpäin 19 vuotta :whistle: =)

Yhteistyössä