Minkä merkkiset ensikengät olette ostaneet lapsellenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä

Vieras
Entäs sitten jatkossa kun lapsen jalka kasvaa ja täytyy ostaa uudet?

Neuvolassa terveydenhoitaja sanoi että ensikengät pitää olla kunnolliset, uudet ja ei mitään halpismerkkiä. Suositteli Eccoa ja muita suomalaisia. Ne ovat kyllä aika kalliita mutta kannattaako niihin panostaa vai kelpaako muutkin kenkämerkit? Minkälaisia kenkiä te olette ostaneet lapsillenne?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kavat, superfit, ecco..
tärkeintä on kuitenkin kokeilla sitä kenkää, että sopii juuri siihen jalkaan!

Mistä sen tietää sopiiko kenkä lapsen jalkaan kun lapsi ei kuitenkaan osaa sanoa että onko hyvä tai puristaako jne.?

Mie ostin poitsulle talvikengiksi Paxit (oli syksyllä oppinut kävelemään) ja ne jäi pitämättä ihan sen takia että ei poitsu pysynyt niillä pystyssä ollenkaan. En enää muista mitkä ostin tilalle mutta niillä käveleminen onnistui huomattavasti paremmin.

Lasten kengissä on aina nyrkkisääntönä että ovat uudet... Vaikka vanhat kengät saattaisivatkin näyttää hyvä kuntoisilta niin vaara piileekin sisällä. Tää on sellanen asia mistä olen aina ollu jämy .. vanhemmat lapset on pian 10 ja 11-vuotiaita ja edelleen ostan uutena kengät.

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Millaset ensi kengät kesäksi? :attn: Sandaalit?

Kävelykengät ja jos kävelee jo kunnolla niin sellaiset sandaalit jotka on nilkasta umpinaiset, niitä on myynnissä nimikkeellä "ensiaskelsandaalit"
Pelkillä sandaaleilla ei mun mielestä pärjää

On olemassa erikseen ensiaskelkenkiä. Niistä tehdään pieniä kokoja esim. 19-26. Niissä varsi nousee korkealle tukemaan nilkkaa. Kantapään pitää kengässä olla sopivan tukeva ja pohjan sopivan joustava, ulkopohja ei liian paksu. Paras kenkä on nahkaa sisältä ja päältä.
Nauhallinen kenkä on ensikengäksi hyvä, koska sitä voi parhaiten säädellä rintavaan tai matalampaan jalkaan sopivaksi.
Tärkeää on ostaa sopivankokoinen kenkä. Kannattaa mitata lapsen jalka ja verrata tulosta esim. kengästä irrotettavaan pohjalliseen. Lapsi voi myös seistä pohjallisen päällä. Myös kengän ja jalan leveys on huomioitava. Käynti-ja kasvuvaraa voi kenkään ostaa 1,7cm. Lapsen jalka kasvaa tuossa vaiheessa nopeasti. Liian suuri ei ensikenkä kuitenkaan saa olla.
Myös sandaaleista löytyy ensiaskelversioita. Eli ne tukevat lapsen nilkkaa.

Meillä oli ensimmäisinä kenkinä pojalle Tepsun talvikengät vetoketjulla ja nauhoilla. Poika tosin oppi kävelemään ulkona eka tavallisilla kumisaappailla ja sitte vasta niillä ensikengillä kun oli niin jäykät :D

Meillä tytöllä superfitit,kengät ovat hyvät siroon jalkaan. Kävimme juuri fysioterapeutilla (liittyen raskajan diab.) niin totesi tytöllä yliliikkuvat nivelet(itsekin olen kyllä huomannut ),joten pidämme ensiaskelkenkiä niin pitkään kuin kokoja löytyy ja senkin jälkeen varrellisia laadukkaita kenkiä. tyttö nyt 2v :) ja mulla on itsellä sama vika,tosin olisi varmaan pienempi jos oisin saanu lapsena uusia enkä muiden vanhoja kenkiä.

Uusimmassa vauvalehdessä on kenkienosto-opas.

Siinä muuten mainitsee asiantuntija erikseen, että ensiaskelkenkä saa nykysuositusten mukaan olla nimenomaan pehmoinen eikä kantapäänkään tarvitse olla kova. Se on siis vanha ajatustapa. Mahdollisimman joustava luki siinä lehdessä niin on hyvä.

Siinä luki muuten myös jotain siitä miten paljon lapsen jalka kasvaa kuukaudessa jne ja sanottiin, ett nykyisin suositus on että 17mm kasvu- ja käyntivaraa ja talvikenkiin enemmän. Sitten siinä mainittiin, että syksyllä ostettu kenkä ei voi mahtua enää keväällä ja nimenomaan vedottiin siis tuohon miten paljon jalka kasvaa kuukaudessa. Itse kyllä olen todennut, että tuo ei pidä paikkaansa. Meillä ainakin lasten jalat välillä kasvaa kauheasti ja välillä ei yhtään joten todellakin syksyllä ostettu kenkä voi sopia vielä keväällä. Saahan sitä kenkää silti käyttää, vaikka siinä ei enää sitä 17mm varaa olisikaan, jos se ei pieni vielä ole. Hupsu kohta oli se minusta.

Mutta meillä ollut Kavatin ensiaskelkenkiä kaikilla kolmella. Sandaalit on ihan pienellä aika turhat, menee hiekkaa sisälle eikä pysty käveleen sitten.

Mutta se että eccot ois ne ainoot hyvät niin on minusta vähän outo ajatustapa. Kyllä niissä halvemmissakin ihan yhtä hyviä on.

Tämä kenkäjuttu on toisille vähän yhtä hysteeristä kuin tuo lasten turvaistuinhommakin. Eli aina pitäisi vaan ostaa kaikki uutta ja kalleinta ja "parasta".