Minkä merkkiset ensikengät olette ostaneet lapsellenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KAVAT, sopii leveämmälle ja korkeammalle jalalle. Myöhemminkin olen ostanut kävelykengiksi Kavatteja. Tepsut on ilmeisesti myös hyvät, niitä vain en löydä koskaan mistään kaupasta. Yhdet Tepsun sandaalit on ollu.

Mua vaivaa vieläkin muutama asia:
1) Pitääkö olla ensiaskelkenkä vai käykö mikä vaan?
2) Pitääkö olla ne kalliimmat kengät vai käykö mikä vaan merkki?
3) Mistä tietää että kenkä on lapselle sopiva eikä liian pieni/iso/tiukka/löysä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua vaivaa vieläkin muutama asia:
1) Pitääkö olla ensiaskelkenkä vai käykö mikä vaan?
2) Pitääkö olla ne kalliimmat kengät vai käykö mikä vaan merkki?
3) Mistä tietää että kenkä on lapselle sopiva eikä liian pieni/iso/tiukka/löysä?

1)no ei se nimike ole tärkeintä, vaan ne ominaisuudet. (kantakapin tukevuus, pohjan kiertymättömyys, taipuisuus pohjan etuosasta/ei saa taittua kantapään kohdalta, lestin tulee olla suora, materiaalin hengittävä)
2)sama löpinä kuin edellä ;)
3)ei auta kuin kokeilla ja katsella, miten lapsi kengillä kävelee, vertailla, eccot käsittääkseni melko kapeita, kavatit leveämpiä yms...

...lapsellesi jalkineet, niin niitä on syytä testata lapsen jalkaan. Olemme tilaneet monet kengät http://www.pikkujalat.fi verkkokaupasta lapsillemme, ja kotona sitten sovitettu. Tärkeintä on tietää jalan pituusmitta, ja lisätä siihen pienelle lapselle n.1cm, jos kesäkengästä on kyse, talvella 1,5 cm ja isommalle vastaavat kasvuvarat 1,5 cm kesäkenkään ja melkeinpä 2 cm talvikenkään. Sitten vaan verrataan mittaa kengän sisämittaan joka ainakin tuolla kaupassa on ilmoitettu kunkin jalkineen kohdalla. Ensiakseleita tai vasta vähemmän aikaa kävelleelle on hyvä ostaa kengät jotka myös tukevat nilkkaa, eli nousevat vähän ylemmäksi. Eikä pienelle kesäkengäksi mitään missä vaan pari nyöriä tai hepposia kankaisia. Nahkaiset on parhaat, luonnonmateriaalina joustaa. Sandaalitkin nahkaa, umpinaien kanta.