Minkä psyykkisen sairauden oire?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielikuvitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielikuvitus

Vieras
Minkä psyykkisen sairauden oire on kun yhtäkkiä mieleen tulee joku kamala sairas ajatus tai mielikuva?

Esim. kun käytän tehosekoitinta, yhtäkkiä tulee mieleen miten kamalaa olisi jos sormi jäisi sinne ja veri lentäisi. Tai joku kiduttaisi laittamalla kielen sekoittimeen. Keskellä kirkasta päivää saatan alkaa ajatella jotain vanhaa lehtijuttua kuten eläimen kidutusta ja voin pahoin.

Ajatukset tulee yhtäkkiä vaan, ja menee sitten ohi. Viittaako psyyken sairauteen?

Mielenkiintoista, mutta minulla ei ole pakonomaista käytöstä tms. Olisiko vain liian vilkas mielikuvitus? Liittyy yleensä toisten kärsimykseen, tulee paha mieli lasten, eläinten ym. viattomien puolesta. Ajattelen kärsimystä koko maailmassa, vaikka saatan juuri tehdä ruokaa lapselleni tai lenkkeilen.

En osaa nauttia elämästä, koen toisinaan syyllisyyttä että en tee enemmän hyvää ja että olen laiska valittava suomalainen.

Pohdin miksi maailmassa on niin paljon kipua ja kärsimystä, etenkin vauvoille, lapsille ja eläimille.

Googlasin tuon mitä sanoit, ei kuulosta tutulta oireet.

No mulla ainakin liittyy siihen, että oon joskus nähnyt esim. netissä jotain sairasta tai iljettävää, joka liittyy tehosekoittimeen.

Eri asia sitten on pääseekö niistä ajatuksista yli, vai jääkö ne vaivaamaan?

OCD mullekin tuosta mieleen tulis.
Ei siinä välttämättä oo niitä pakkotoimintoja, voi olla vaan pakkoajatuksia.

Mulla on molempia, vaikka pakkotoiminnot tällä hetkellä lähestulkoon poistuneet. Mutta pakkoajatuksia tulee vielä melko tiheään.

Pakkoajatukset tulevat mieleen vastoin tahtoa, vaikka niitä yrittää jättää huomiota tai kääntää ajatuksia muualle. Mietin, että kuulostastaisivat jotenkin tältä oireelta kuitenkin, mutta lääkäri en ole..

No selviä pakkoajatuksia. Nuo on juuri niitä, jotka pahenevat estrogeenimäärän alentuessa esim. synnytyksen jälkeen kun imettää. Monilla äideillä on pakkoajatuksia vaikka vauvan heittämisestä parvekkeelta alas, hukuttamisesta jne. ja ihmettelevät ovatko tulossa hulluksi. Ihminen pakkoajattelee usein mahdollisimman kauheaa ja ei äiti lapselleen tekisi mitään, se ajatus vaan on se pahin mahdollinen ja siksi sitä on ajateltava. Tuohon on lääkkeitä, mutta mikään ei tepsi 100% varmasti. Antaa vaan ajatuksen mennä ohi ja käsittelee asian sellaisena, että sille nyt vaan ei voi mitään.

Voi ollakin jotain tuollaista sitten, pakkoajatuksia. Mutta yleensä kun ajatus nousee jostain, niin hyvin saan siirrettyä sen ajatuksen taaemmas sanomalla itselleni että tuo on taas ihan järjetöntä ajatella noin. Mutta sitä en tiedä mistä ajatukset tulevat, ne vaan tulevat yhtäkkiä, ja nimenomaan pahinta on nuo ajatukset omasta lapsesta että "entä jos sille kävisi näin". En siis itse ajattele aiheuttavani hänelle mitään, vaan pelkään että jos kävisi noin ja noin...

Olen saanut psykologilla hoitoa aikoinaan ja mielestäni mieltäni kartoitettiin paljon. Diagnoosi oli aina että masennus liittyen vaikeaan elämäntilanteeseen, pakkoajatuksista ei sanottu mitään. Tosiaan olen nyt imettänyt viimeiset 8 kk ja ajatuksia on tullut.

Isällä on skitsofrenia ja äidillä persoonallisuushäiriö, joten oletin että jotain häikkää tuolla aivoissa voisi olla.

Yhteistyössä