Minkä takia se on niin kamalaa että mä en halua koiria lasteni lähelle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vähän aikaa sitten kävi niin, että naapurin rouva joutui lähtemään lapsensa kanssa ensiapuun ja joutuikin jäämään pitemmäksi aikaa niin että heidän koira alkoi jo ulvoa. Mulla on vara-avain heille ja oli pakko lähteä viemään koiraa ulos ja antaa ruokaa. Itkin kamalassa paniikissa sitten siellä pihalla ja rappukäytävässä kun koira hyppi minua vasten ja roikkui vaatteistani hampaillaan. Silloin päätin että se oli viimenen kerta kun menen yhtään koiraa lähelle. Miten ikinä uskaltaisin lapsia päästää lähelle koiria jos itse pelkään niin kamalasti? Lasten puolestahan siinä pelkää tuplaten enemmän!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vähän aikaa sitten kävi niin, että naapurin rouva joutui lähtemään lapsensa kanssa ensiapuun ja joutuikin jäämään pitemmäksi aikaa niin että heidän koira alkoi jo ulvoa. Mulla on vara-avain heille ja oli pakko lähteä viemään koiraa ulos ja antaa ruokaa. Itkin kamalassa paniikissa sitten siellä pihalla ja rappukäytävässä kun koira hyppi minua vasten ja roikkui vaatteistani hampaillaan. Silloin päätin että se oli viimenen kerta kun menen yhtään koiraa lähelle. Miten ikinä uskaltaisin lapsia päästää lähelle koiria jos itse pelkään niin kamalasti? Lasten puolestahan siinä pelkää tuplaten enemmän!

Ymmärrätkö sä, että sun pelko tarttuu lapsiin, ja saat heidät samanlaiseen paniikkiin ajan myötä?Etkö voi jonkun kiltin tutun koiran kanssa antaa lasten opetella eläimen käsittelyä, siten että omistaja on siinä tilanteessa läsnä?

Sä teet karhunpalveluksen lapsillesi noin. Sun täytyy vaan opetella olemaan näyttämättä pelkoasi, etenkin silloin kun lapset on paikalla.

No mun mielestä olis viisasta opettaa lapset toimimaan eläinten kanssa. Muuten niitä vaaratilanteita sattuu sitten helpommin (kun et ole paikalla, esim. kouluikäisenä saattavat sitten rynnätä ilman lupaa silittämään jonkun koiraa, tai vaihtoehtoisesti juoksevat kiljuen karkuun - kumpikin koiria provosoivaa käytöstä ). Varovaisesti suhtaudun itsekin kaikkiin_vieraisiin_koiriin (ja en todellakaan ole koiravihaaja vaan koiranomistaja), mutta mielestäni on sitäkin tärkeämpää opettaa lapset olemaan eläinten kanssa.

Omalle tytölleni aion opettaa, että vieraita koiria ei lähestytä lupaa kysymättä, ja eläinten kanssa käyttäydytään aina rauhallisesti. Tuttujen koirien kanssa ollaan, jos ne ovat ystävällisiä ja rauhallisia.

Meidän koira on ylettömän ystävällinen mutta suuri ja innokas - ja ihan omasta aloitteestani ja vapautuspyynnöistä huolimatta pidän sen portin takana kun meillä on pieniä lapsivieraita. Uskon, että useimmat koiranomistajat osaavat itse arvioida, tuleeko heidän koiransa lasten kanssa toimeen.

Sinulla on toki oikeus vaatia, että koira ei tule kanssasi samaan huoneeseen, ja toisaalta tutuillasi on tällöin oikeus kieltäytyä ottamasta teitä vieraaksi.

Saman kysymyksen voisi kääntää toisinkin päin - minkä takia se on niin kamalaa, että mä en halua vieraita lapsia koirani lähelle? Meinaan että saan noita lapsia ihan päivittäin hätistellä kauemmas kun koiran kanssa liikkuu. Sellaista se elämä on. ;)

Itse pelkään koiria, mutta annan lasteni tutustua ja tottua niihin, enkä näytä pelkoani lapsille, vaan yritän olla mahdollisimman luonteva.En anna oman suhteettoman pelkoni rajoittaa lasteni elämää.Tietenkin olen opettanut lapsilleni, että tuntemattomiin eläimiin ei saa koskea ja tuttuihinkin vain omistajan luvalla ja läsnäollessa. Muutoin annan lasteni nauttia eläimistä, koska tiedän että turha pelko ja kammo asioihin todellakin tarttuu ja opitaan vanhemmilta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Ymmärrätkö sä, että sun pelko tarttuu lapsiin, ja saat heidät samanlaiseen paniikkiin ajan myötä?Etkö voi jonkun kiltin tutun koiran kanssa antaa lasten opetella eläimen käsittelyä, siten että omistaja on siinä tilanteessa läsnä?

Kiltin tutun??? Eläin on eläin. Ei mikään leikkikalu, millä leikitään. Minä en ainakaan yhteenkään piskiin luota, enkä tule luottamaan ja jos mahdollista niin pidän lapseni niin kaukana kuin mahdollista!!!!

No pitääkö mun lasten nyt jo päästä tutustumaan johonkin koiraan 1 ja 3 vuoden iässä? Huoh... jos jossain olis koiravapaa maa, muutaisin sinne lasteni kanssa sekunnissa hyvin kiitollisena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Kiltin tutun??? Eläin on eläin. Ei mikään leikkikalu, millä leikitään. Minä en ainakaan yhteenkään piskiin luota, enkä tule luottamaan ja jos mahdollista niin pidän lapseni niin kaukana kuin mahdollista!!!!

Kiltti koira = antaa lasten silittää, on omistajn hallinnassa, tottelee, ei käyttäydy uhkaavasti, ja luottaa ympärillä oleviin ihmisiin.
Tuttu koira = Ystävän / muun läheisen ihmisen koira. Ihmisen, johon sinä aikuisena voit luottaa, ja uskoa ongelman hänen hoidettavaksi.

Mä omistan myös kaksi koiraa, tunnen koirani kaikista parhaiten. Olen samaa mieltä, että eläin on eläin, eikä siihen pidä koskaan luottaa 100%, mutta olen oppinu ajan myötä lukemaan ja tulkitsemaan koirieni käyttäytymisestä, että millon niitä esim. ahdistaa jonkun liian läheinen hellittely. S et selvästikään luota pätkääkään myöskään koirien omistajiin, mikä on sinällään sääli, koska ajat lapsesi samaan ongelmaan kuin mikä itselläsi on.

Kai pidätte lapsenne sitten kaukana ihmisistäkin, kun ei niistäkään koskaan tiedä mitä tekevät. En ymmärrä miksi lapse opetetaan pelkäämään koiria, sillä kuitenkin suurin osa koirista on kilttejä.

Mulla on ainakin 5 kilttiä koiraa, jotka eivät edes tiedä mitä pureminen on ja en todellakaan jättäisi vierasta lasta ja koiriani keskenään, sillä mä en luota yhteenkään vieraaseen lapseen, sillä ne ovat yleensä pahempia kuin koirat.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Kai pidätte lapsenne sitten kaukana ihmisistäkin, kun ei niistäkään koskaan tiedä mitä tekevät. En ymmärrä miksi lapse opetetaan pelkäämään koiria, sillä kuitenkin suurin osa koirista on kilttejä.

Mulla on ainakin 5 kilttiä koiraa, jotka eivät edes tiedä mitä pureminen on ja en todellakaan jättäisi vierasta lasta ja koiriani keskenään, sillä mä en luota yhteenkään vieraaseen lapseen, sillä ne ovat yleensä pahempia kuin koirat.

Ei tietysti meilläkään jätetä! Hoitopäivän aikana cockeri nukkuu khh:ssa koko päivän, ja isompi on häkissä ulkona. Iltapäivällä kun lähdetään ulos, niin sillon otetaan cockeri ulkoilee häkkiin isommpan kans.

Yhteistyössä