Minkä verran teidän n. 9kk pienet syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murheissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murheissaan

Vieras
Me saatiin nyt lähete Hyvinkäälle lastenlääkärille kun meidän typyn painokäyrä menee aina vaan alaspäin. Ja meillä tosiaan syödään kyllä aika huonosti ja aina vaan huonommin. Mua kuitenkin kiinnostaisi tietää minkä verran tuon ikäiset yleensä syö ja jos teillä on huonosti syöviä vauvoja niin mitä he syövät ja miten te saatte heidät syömään.

Meillä ei tällä hetkellä kelpaa oikeastaan muu kuin joskus perunaporkkanasose ja joskus hedelmäsose mihin on sekoitettu maustamatonta jogurttia. Ja äidinmaito kelpaisi koska vaan. Näitä ruokia meillä menee päivässä yhteensä 1-2dl. perunaporkkanan joukkoon koitan ujuttaa rypsiöljyä, mutta aina sekään ei sitten enään kelpaa. On kokeiltu vaikka mitä.

Meillä on perjantaina lastenlääkäri ja mietin vaan että mitä tuo lääkäri sitten mahtaa edes tutkia? Voiko jokin sairaus muka huonontaa syömistä noin paljon?

Tänään myös kerroin omalle lääkärille miten huonosti meillä on nyt syöty ja pyysi tuomaan heti huomenna näytille jos ei parane :( No ei tänään ole syöty muuta kuin 1 dl sosetta ja 1dl jogurttia :(

Tyttö on muuten hyvin virkeä, iloinen ja eläväinen tapaus. Aivan ihana <3

no meillä poika syö 2 isoa lihasosepurkkia päivässä ja 1 iso tai pieni välipalasose sekä aamulla että illalla puuroa (0,5dl hiutaleita) sekä tissimaitoa useamman kerranpäivässä. Meillä uppoaa kaikki ja solakka poika silti on.

Vastaan vaikka mun vauvat vasta 8kk.

Aamulla: banaani puliks+kaurahedelmäsose+velli

Lounas: kummallekkin pikkupurkki lihasosetta+maito 120ml

välipala: molemmille pieni purkki vauvajugua+naksuja, maitoa 100ml

Päivällinen: 1.5-2 isoa lihapurkkia+vähän maitoa ruuan kanssa

Iltapala: puuroa+200ml maitoa

Tosi vähäiseltä kuulostaa sun vauvan syömiset. Toivotaan että kaikki hyvin! Tsemppiä lääkäriin.

alle yksi vuotias lapsi elää hyvin ja jopa kasvaa pelkällä äidinmaidolla tai äidinmaidonkorvikkeella tietenkin d vitamiinia pitää antaa jos lapsi juo pullosta maitoa kannattaa kahteen desiin maitoa sekoittaa oliiviöljyä rasvalisä on tarpeen jos lapsi syö huonosti muuta ruokaa tosin myös kiinteitä ruokia pitää tarjota ainakin kolme kertaa päivässä

Meillä tyttö söi tuon ikäisenä:

Aamupala 1,5dl puuroa
Lounas 1prk lihasosetta
Välipala 1prk hedelmäsosetta
Päivällinen 1prk lihasosetta
Iltapala 1,5dl puuroa

Ja näihin lisäksi 120ml maitoa. Välillä tietysti annoin omatekemää ruokaa ja välipalana jugurttia.

[QUOTE="naatti";24476701]alle yksi vuotias lapsi elää hyvin ja jopa kasvaa pelkällä äidinmaidolla tai äidinmaidonkorvikkeella tietenkin d vitamiinia pitää antaa jos lapsi juo pullosta maitoa kannattaa kahteen desiin maitoa sekoittaa oliiviöljyä rasvalisä on tarpeen jos lapsi syö huonosti muuta ruokaa tosin myös kiinteitä ruokia pitää tarjota ainakin kolme kertaa päivässä[/QUOTE]

Mie muistan juuri lukeneeni että ranskassa joku 11kk vauva kuoli ravinnon puutteeseen kun äiti oli antanut pelkkää rintaa. Hyi ihan puistattaa. Oli jokin luonnonihmeäiti ja meinasi sen olevan luonnomukaista. Nyt olen ihan kauhuissani että tuo meidän pieni vielä kuihtuu tuosta :(
Voi kun meilla huolittaisiin pulloa niin antaisin vaikka velliä ja siihen öljyä, mutta pullo ei kelpaa. D vitamiinia annan suoraan suuhun niin menee sentään ne :) Tarjotaan ruoka viisi kertaa päivässä samalla kun muu perhe syö, mutta useimmiten kieltäytyy täysin syömästä.

Voi kun teidän lapset syö paljon! Meillä ollaan parhaimmillaan syöty kolme/neljä kertaa päivässä ja tämäkin on tapahtunut kovin harvoin.

Meillä 9 kk vauva syö
ennen ylösnousua tissimaitoa
aamupala just ja just 0,5 dl puuroa + tissimaitoa
lounaalla 0,5-1 dl kasvis-lihasosetta, pala suolatonta leipää, noin puolen tunnin päästä tissille
välipala 0,5-1 dl hedelmä/marjasosetta, johon on lisätty kaurahiutaleita yms. (tissille taas)
päivällinen 0,5-1,5 dl kasvis-lihasosetta + 0,5 hedelmäsosetta + leipää/naksuja/kurkkua/makaronia/marjoja tai muuta sormiruokaa + tissittely myöhemmin
iltapala äidinmaitoon tehty velli, puuro ei uppoa, tissittely vielä ennen nukahtamista

Välillä syö tuotakin vähemmän. Töitä saa tehdä kiinteiden syönnin kanssa. Jatkuvasti pitää olla tarjoamassa. Kaupan soseet eivät kelpaa ollenkaan. Hedelmä- ja marjasoseet hän syö mieluiten jääkaappikylminä.

Meillä meni päivässä ruokaa suurinpiirtein näin paljon:

- aamulla ja illalla puuroa yhteensä n. 4dl (korvikkeeseen tehty)
- 1-2 pientä purkkia hedelmäsosetta (puuron seassa ja välipalaksi)
- 2 isoa purkkia lihakasvissosetta (lounas ja päivällinen)
- pullosta huoli maitoa vain n. 3dl (välipalan yhteydessä ja heti aamulla herättyä)

tähän päälle saattoi napsia vähän sormiruokaa, esim. maissinaksuja, kananpaloja, leivänpaloja...

[QUOTE="-p-";24476820]Meillä meni päivässä ruokaa suurinpiirtein näin paljon:

- aamulla ja illalla puuroa yhteensä n. 4dl (korvikkeeseen tehty)
- 1-2 pientä purkkia hedelmäsosetta (puuron seassa ja välipalaksi)
- 2 isoa purkkia lihakasvissosetta (lounas ja päivällinen)
- pullosta huoli maitoa vain n. 3dl (välipalan yhteydessä ja heti aamulla herättyä)

tähän päälle saattoi napsia vähän sormiruokaa, esim. maissinaksuja, kananpaloja, leivänpaloja...[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että hampaita tehdessä syöminen on ollut aina vaikeampaa. Tällöin on auttanut, että soseet annetaan jääkaappikylmänä (myös lihasoseet). Usein myös sormiruoka maistui, vaikka syötettynä ei sose uponnutkaan.

Meidän kuopus ei kyl tuossa iässä syöny varmasti ap:n neitiä enemmän kiinteitä, rintaa siitäki edestä. Kasvoi kuitenki +2 käyrällä ja painoki plussalla, joten sisänsä muuta rasitusta ei kun jatkuva imetys. Kun alkoi saada samaa kuin muut himpun alle vuoden, niin alkoi maistua paremmin. Et maidollaki voi kasvaa -1v oli yli 81cm ja reilut 13kg... Tietty jos käyrät yhä tippuu, on hyvä tarkistaa et kaikki ok. Mut totean vain, ettei tosiaankaan kaikki syö tuollaisia määriä kuin tähän on vastattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ison pojan äiti;24476961:
Meidän kuopus ei kyl tuossa iässä syöny varmasti ap:n neitiä enemmän kiinteitä, rintaa siitäki edestä. Kasvoi kuitenki +2 käyrällä ja painoki plussalla, joten sisänsä muuta rasitusta ei kun jatkuva imetys. Kun alkoi saada samaa kuin muut himpun alle vuoden, niin alkoi maistua paremmin. Et maidollaki voi kasvaa -1v oli yli 81cm ja reilut 13kg... Tietty jos käyrät yhä tippuu, on hyvä tarkistaa et kaikki ok. Mut totean vain, ettei tosiaankaan kaikki syö tuollaisia määriä kuin tähän on vastattu.

juu, tää on jännä, miten "vähän" tai "paljon" jotkut vauvat syövät, ja silti ovat saman kokoisia vaikka söisivät hyvin eri määriä. mun poika siis kasvoi pituutta pluskäyrällä, mutta paino oli nollakäyrällä noilla em. määrillä.

Meillä pian 8,5kk vauva syö näin:

aamulla ja illalla puuro, yhteensä n. 3-4 dl.
kaksi lämmintä ateriaa (lihaa, kalaa, kasvista jne.), yhteensä 2-3dl.
välipalaksi marjaa tai hedelmää, 1-2 dl kerrallaan. Joskus syö päivän aikana kaksi välipalaa.

+ korviketta ruokailujen yhteydessä 5-6dl päivän aikana.

Lisäksi saa sormiruokia ruokailun yhteydessä, vatut ja maissinaksut on suosikkeja. Ei hirveästi vielä syö sormiruokaa, enemmän leikkii useimmilla ruuilla, joten hirveästi ei täytä mahaa :)

[QUOTE="-p-";24477029]juu, tää on jännä, miten "vähän" tai "paljon" jotkut vauvat syövät, ja silti ovat saman kokoisia vaikka söisivät hyvin eri määriä. mun poika siis kasvoi pituutta pluskäyrällä, mutta paino oli nollakäyrällä noilla em. määrillä.[/QUOTE]

On kyllä ihan totta. Kai tuohon geenitkin vähän vaikuttaa kun mulla on esikoisella eri isä kuin kahdella nuoremmalla ja hän on aina ollut pluskäyrillä ja nämä kaksi pienempää miinuksella. Nyt meillä ollaan 74cm pitkiä ja painetaan 7640g. Esikoinen painoi tämän verran 5kk ikäsenä...

[QUOTE="vieras";24477089]Meillä pian 8,5kk vauva syö näin:

aamulla ja illalla puuro, yhteensä n. 3-4 dl.
kaksi lämmintä ateriaa (lihaa, kalaa, kasvista jne.), yhteensä 2-3dl.
välipalaksi marjaa tai hedelmää, 1-2 dl kerrallaan. Joskus syö päivän aikana kaksi välipalaa.

+ korviketta ruokailujen yhteydessä 5-6dl päivän aikana.

Lisäksi saa sormiruokia ruokailun yhteydessä, vatut ja maissinaksut on suosikkeja. Ei hirveästi vielä syö sormiruokaa, enemmän leikkii useimmilla ruuilla, joten hirveästi ei täytä mahaa :)[/QUOTE]

Miten muuten tuon sormiruokailun kannattaa aloittaa? Kun meillä ei olla sitä harrasteltu kun olen aina ollut jotenkin tukehtumiskammoinen, mutta nyt alan lämpeämään ajatukselle jos typy vaikka innostuisi siitä. Laitetaanko siinä vaan ruoka naaman eteen ja toivotaan että tajuu laittaa suuhunsa :D

Voi olla allergiaa tai keliakiaa.
Meillä myös tosi huono syömäri, mutta vaiva on tiedossa. Mahdollisesti lisäksi allergiaa. Luultavasti tähystävät meidän lapsen seuraavaksi.

Voiko keliakia näkyä syömättömyydellä? Voi surku... Meillä myös oksennetään jos ruoka on liian rakeista tai muuten vaan vääränlaista. Saattaa kyllä syödä hyvin, mutta sitten oksentaa ulos.

Voisi olla myös refluksia jos kovasti oksentelee/nieleskelee? Sen voi aiheuttaa allergia tai rakenteellinen vika vatsassa. Tuo rakeisuuden vaikutus kuulostaa tutulta.
..Mutta tälloin lapsi kyllä muutenkin kovin itkuinen ja ei nuku öisin.
Refluksista tietää harmillisen harva lääkäri.

Mutta joo, meillä heti ensin määrättiin keliakia testi.

Voisi olla myös refluksia jos kovasti oksentelee/nieleskelee? Sen voi aiheuttaa allergia tai rakenteellinen vika vatsassa. Tuo rakeisuuden vaikutus kuulostaa tutulta.
..Mutta tälloin lapsi kyllä muutenkin kovin itkuinen ja ei nuku öisin.
Refluksista tietää harmillisen harva lääkäri.

Mutta joo, meillä heti ensin määrättiin keliakia testi.

Tätä minäkin ensin mietin, mutta sitten taas meillä ei oksenneta kuin vain jos on rakeista tai vahvaa ruokaa esim. punaiset marjat, kala, valkoinen papu jne. ruuat missä on vahva maku. Meillä kyllä sitten taas nukutaan aika huonosti. Heräilee 30-60 min välein... Ja onhan hän kyllä aika tyytymätön aika usein jos nyt oikeen ajattelee... Hm... Voi että hirvittää jos pitää mennä tähystykseen kun siinä on se nukutuskin :O Voi pientä...

Miten muuten tuon sormiruokailun kannattaa aloittaa? Kun meillä ei olla sitä harrasteltu kun olen aina ollut jotenkin tukehtumiskammoinen, mutta nyt alan lämpeämään ajatukselle jos typy vaikka innostuisi siitä. Laitetaanko siinä vaan ruoka naaman eteen ja toivotaan että tajuu laittaa suuhunsa :D

Jotain isompaa (leipä, maissinaksu) voi tarjota suoraan käteen, tai sit vaan laitat ruokaa pöydälle ja odotat että vauva nappaa sen. Mä en koskaan laita lautaselle, kun se lautanen heitetään kuitenkin heti lattialle. Meillä vauva puristelee ruuanpaloja nyrkissää, pudottelee lattialle, sylkee, hinkkaa muusiksi pöytää vasten ym. joten kaikki ei todellakaan mene suuhun. Hipp-merkillä on suolattomia, vauvoille sopivia riisikakkuja, joiden syöminen on meillä siisteintä. JOskus keskittyy vihanneksenpaloihinkin niin että kaikki menee suuhun :) Ne maissinaksut pehmenee sellaiseksi tahmaiseksi mössöksi, joka tarttuu joka paikkaan.

tyttö syö
yöllä kerran tai kaksi rinnasta
aamulla aikuisten annoksen puuroa hedelmäsoseella tai marjoilla
lounaaksi vajaa pari desiä rakeisia, itsetehtyjä soseita (kaupan soseet eivät maistu)
välipalalla vauvajogurttia pikkupurkin
päivälliseksi vajaa pari desiä sosetta
iltapalaksi sama puuroannos kuin aamulla.'

Tyttö on aina ollut pieni, ja on kyllä mennyt ylöspäin omalla käyrällään, mutta vieläkin kasvaa -4:llä. Mun kaksoseni, jotka ovat nyt kolmevuotiaita kasvoivat tuon ikäisenä vastaavasti +2 käyrällä, ja söivät paljon pienempiä annoksia kuin tyttö.
Meidän kukaan lapsi ei ole ikinä suostunut syömään mitään kaupan soseita, ymmärrän kyllä, maistuuhan ne aivat hirveiltä, jos joku purkki on laskenut, niin yleensä se on kuitenkin sitten oksennettu pois, pääasiassa kuitenkin jo syödessä tulee oksennus..
Ainoastaan omatekemät ruoat, jotka on maustettuja laskee (ei suolaa, mutta muuten mausteita normaalisti). Tuota vaan mietin, että mitä ruokaa teillä tarjotaan? Jos se ei maistu vauvalle? Onko mausteita käytetty, tai siis onko ruoka sinusta itsestäsi maistuvaa? Jos ei, niin kokeile tehdä vauvalle tavallista ruokaa ilman suolaa ja anna rääppiä itse suuhun samalla kun sinä lapioit, ehkä sitten laskee vähän paremmin..?
Meidän lapset ovat aina olleet kovia oksentelemaan, mutta olen silti antanut rakeista ruokaa että tottuvat pikku hiljaa syömään sitä. Ovat vielä ainakin hengissä :D.

Meidän kaksosilla oli refluksi, ja sitä ei kyllä voinut olla huomaamatta! Oksennusta, ja ihan pikkuvauvana puklua tuli KOKO AJAN, ja se huuto oksennuksen jälkeen oli jotain aivan järkyttävää. Sitä ei kyllä todeta vauvoilla tähystämällä, vaan testaamalla lääkkeellä, tai vaihtoehtoisesti sellasella pikkukameralla nenämahaletkun kautta, ei vaadi mitään nukutuksia tai vastaavia. Refluksi on kyllä usein helppohoitoinen, ja meillä parani sitten joskus vuoden iän jälkeen, kun pystyasento vakiintui ja mahanportti "kasvoi", eikä falskannut enää.

[QUOTE="vieras";24477361]Jotain isompaa (leipä, maissinaksu) voi tarjota suoraan käteen, tai sit vaan laitat ruokaa pöydälle ja odotat että vauva nappaa sen. Mä en koskaan laita lautaselle, kun se lautanen heitetään kuitenkin heti lattialle. Meillä vauva puristelee ruuanpaloja nyrkissää, pudottelee lattialle, sylkee, hinkkaa muusiksi pöytää vasten ym. joten kaikki ei todellakaan mene suuhun. Hipp-merkillä on suolattomia, vauvoille sopivia riisikakkuja, joiden syöminen on meillä siisteintä. JOskus keskittyy vihanneksenpaloihinkin niin että kaikki menee suuhun :) Ne maissinaksut pehmenee sellaiseksi tahmaiseksi mössöksi, joka tarttuu joka paikkaan.[/QUOTE]

Aaha okei kiitos :D Pitää koittaa! Riisikakku on sen verran mieto että voisi maultaan mennäkkin jos nyt vaan se rakenne ei okseta. Musta tuntuu ihan hassulta että tämmöinen pieni ei tukehdu niihin, mutta ei kai ne sitten :D

Aaha okei kiitos :D Pitää koittaa! Riisikakku on sen verran mieto että voisi maultaan mennäkkin jos nyt vaan se rakenne ei okseta. Musta tuntuu ihan hassulta että tämmöinen pieni ei tukehdu niihin, mutta ei kai ne sitten :D

Kyllä muakin aluksi hirvitti antaa, ja kun vauva puraisikin ison palan riisikakusta, otin sen pois suusta :D Jos syö perunaa ja porkkanaa, niin niistä voisi keitettynä antaa pieniä paloja. Ja sit voi antaa vaikka raa'an porkkanan tai kovaa ruisleipää, niistä tuskin saa edes kunnon paloja irti joihin voisi tukehtua.

Meidän pojan tarina on tällänen eli ennen 6kk kasvoi hyvin, mutta sitten 6kk-11kk tosi huonosti. Pituutta tuli tuona aikana 1cm ja painoa n. 600g! Oli tosi kova liikkumaan ja huono syömään. Käytiin myös verikokeissa ja löytyi ruoka-aineyliherkkyyttä, sitten koitin imetysdieettiä yms. Mutta vasta 11kk jälkeen, kun lopetin imetyksen, niin pojan paino nousi kahdessa kuukaudessa kilon ja pituutta tuli 3cm. Imetyksen lopetusvaiheessa myös koko perheen ruokavalio muuttui vähän, mutta veikkaan että olikohan mun maidossa sitten jotain kuitenkin :(

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän;24477362:
tyttö syö
yöllä kerran tai kaksi rinnasta
aamulla aikuisten annoksen puuroa hedelmäsoseella tai marjoilla
lounaaksi vajaa pari desiä rakeisia, itsetehtyjä soseita (kaupan soseet eivät maistu)
välipalalla vauvajogurttia pikkupurkin
päivälliseksi vajaa pari desiä sosetta
iltapalaksi sama puuroannos kuin aamulla.'

Tyttö on aina ollut pieni, ja on kyllä mennyt ylöspäin omalla käyrällään, mutta vieläkin kasvaa -4:llä. Mun kaksoseni, jotka ovat nyt kolmevuotiaita kasvoivat tuon ikäisenä vastaavasti +2 käyrällä, ja söivät paljon pienempiä annoksia kuin tyttö.
Meidän kukaan lapsi ei ole ikinä suostunut syömään mitään kaupan soseita, ymmärrän kyllä, maistuuhan ne aivat hirveiltä, jos joku purkki on laskenut, niin yleensä se on kuitenkin sitten oksennettu pois, pääasiassa kuitenkin jo syödessä tulee oksennus..
Ainoastaan omatekemät ruoat, jotka on maustettuja laskee (ei suolaa, mutta muuten mausteita normaalisti). Tuota vaan mietin, että mitä ruokaa teillä tarjotaan? Jos se ei maistu vauvalle? Onko mausteita käytetty, tai siis onko ruoka sinusta itsestäsi maistuvaa? Jos ei, niin kokeile tehdä vauvalle tavallista ruokaa ilman suolaa ja anna rääppiä itse suuhun samalla kun sinä lapioit, ehkä sitten laskee vähän paremmin..?
Meidän lapset ovat aina olleet kovia oksentelemaan, mutta olen silti antanut rakeista ruokaa että tottuvat pikku hiljaa syömään sitä. Ovat vielä ainakin hengissä :D.

Joo teen myös tosiaan ruuat itse kun nuo kaupan mössöt ovat kammottavia :D Olen tehnyt ihan kaikkea laidasta laitaan. Bolognesea, makaronilaatikkoa, linssikeittoa, papusoppaa jne jne ja musta tosi hyvän makuisia, mutta ei kelpaa pienelle. Päädynkin syömään noi lopulta sitten itse ettei mene pahaksi :D Olen siis sosekuurilla. Olen myös koittanut tuota esimerkin antamista ja syöttää samaan aikaan kun muut syö jos se saisi kiinnostumaan, mutta ei sekään. Ja auta armias jos koitan laittaa salaa jotain suuhun niin alkaa sen sortin huuto :D

Yhteistyössä